معرفی بقعه متبرکه امام‌زاده حمزه مشهور به «شاهزاده حمزه» در روستای سوارآباد  اراک
معرفی بقعه متبرکه امام‌زاده حمزه مشهور به «شاهزاده حمزه» در روستای سوارآباد  اراک
بقعه متبرکه امامزاده حمزه مشهور به «شاهزاده حمزه» در روستای سوارآباد، فرزند امامزاده موسی(علیه السلام) بوده و نسب شریف وی با هفت واسطه به امام سجاد(علیه السلام) منتهی می شود.

به گزارش پایگاه خبری شباویز ،بقعه متبرکه امام‌زاده حمزه مشهور به «شاهزاده حمزه» در روستای سوارآباد، فرزند امامزاده موسی(علیه السلام) بوده و نسب شریف وی با هفت واسطه به امام سجاد(علیه السلام) منتهی می شود.

در شجره نامه نصب شده در بقعه به تاریخ ششم شوال ۱۴۲۵ چنین نوشته مزار امامزاده حمزه روستای سوارآباد شهرستان اراک در کتاب وجه تسمیه (ص۱۰۶) شهر اراک اهمیت جهانی دارد و به فرمان فتحعلیشاه قاجار بنا شده و اسم آنرا سلطان آباد نهادند.

با توجه به قراین و شواهد می توان گفت: نسب شریف امامزاده حمزه علیه السلام با چند واسطه به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می رسد.

بنای ساختمان بقعه شامل ایوان،  حرم  و ضریح نوساز است که در سال ۱۳۷۴ شمسی بازسازی شده گنبد آجری آن با ایزوگام نقره ای رنگ پوشیده شده است. در داخل حرم آینه کاری شده و ضریح آلومینیومی بر مرقد نصب شده است. نمای بقعه و ایوان آن باآجر تزیین شده است؛ ایوان بقعه رو به جانب جنوب قرار دارد و پس از آن، شبستان بزرگى است که در وسط آن چهارستون آهنى جهت برقرارى سقف و گنبدخانه طرّاحى شده است.

در گذشته بر روى قبر امامزاده سنگ قبرى وجود داشت که در تعمیرات شکسته شده است اما بر اساس متن آن، سنگ دیگرى با کتیبه جدید نوشته و بر روى قبر نصب کردند براساس کتیبه موجود بر روى سنگِ مرقد و نیز اشعار شیخ کمال الدّین فراهانى، امامزاده حمزه از فرزندان بلافصل امام موسى کاظم علیه‏ السلام است.

آستان امامزاده حمزه علیه السلام در روستای سوارآباد، دهستان مشک آباد جزو بخش حومه در ۵۵ کیلومترى شمال غربى شهر اراک استان مرکزی واقع شده است.

Visits: 4