معرفی بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم علیه السلام شهر دولت آباد استان اصفهان
معرفی بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم علیه السلام شهر دولت آباد استان اصفهان
شهر دولت آباد با پیشینه ای به دوران صفویه در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرق اصفهان قرار دارد .شهر دولت آباد با پیشینه ای به دوران صفویه در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرق اصفهان قرار دارد .

به گزارش پایگاه خبری شباویز، شهر دولت آباد اصفهان از مجموع چند روستا چون صالح آباد، بتکا آباد و دُرّه در زمان صفویه به صورت یک قلعه تشکیل گردید و نام دولت آباد به علت تشکیل هسته اولیه شهر توسط حکومت بر آن بنا نهاده شد.

شهر دولت آباد  تا چند دهه گذشته (بنا به بافتی که داشته است) دارای ۴ محله بنام های محله گرگو، محله شاه نشین، محله سَر جوب، محله شتر خوان می نامیدند.

با توجه به موقعیت شهر دولت آباد با اصفهان و وجود منطقه صنعتی حد فاصل این شهر با اصفهان روز به روز رونق گرفت و هم اکنون جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر را به خود اختصاص داده است و وسعت آن در عرض ۲۰سال دو برابر شده و هم اکنون محله هایی چون لودِریچِه، کُربکَند، زمان آباد (امامزاده نرمی) جزء لاینفک شهر به حساب می آیند و وسعت شهر به ۹۸۵هکتار با آب و هوایی گرم و خشک می باشد.

از آثار تاریخی این شهر می توان مسجد ۱۲ امام، خانه های تاریخی رنجبران و صادقی، بُرجهای کبوتر چهارقلو و پِستانَک و بُرج آقا و مسجد کُربکَند. را نام برد.

دولت آباد با توجه به مرکزیت شهرستان دارای امکانات بیمارستانی و دانشگاهی وخدماتی قابل توجهی برای خدمت به شهروندان و دیگر هموطنان می باشد.

 امام زاده ابراهیم معروف به امامزاده نَرمی در فاصله ۳ کیلومتری مرکز شهر دولت آباد و در منطقه یا محله ای بنام نَرمی واقع گردیده است.

سیدالکریم حضرت ابراهیم بن موسی بن جعفر علیه السلام معروف به امامزاده نرمی برادر تنی امام رضا علیه السلام است و مرقد شریفش در شهرستان برخوار واقع شده است.

این امام‌زاده از فرزندان موسی بن جعفر می باشد که در تمام طول سال به ویژه پایان هفته و ایام سوگواری ائمه معصوم پذیرای زائران زیادی از گوشه و کنار شهرستان واستان و بویژه شهرهایی چون گزبُرخوار، خورزوق و دستگرد است.

این مکان یکی از بقاع معروف و از زیارتگاه‌های مشهور و پر زائر اصفهان است و مرقد مطهّر فرزندش حضرت اسماعیل علیه السلام نیز در آن قرار دارد.

مردم این منطقه نذر و نیازهای خود را با مراجعه و شفاعت قراردادن این عزیز و صالح، از خداوند تبارک و تعالا طلب کرده و اعتقادات محکمی به آن بزرگوار دارند.

گرچه ساختمان قدیمی امامزاده ابراهیم در سال های اخیر برای گسترش فضای آن تخریب شده ولی به همت و کمک های مردم و زائران بازسازی و درحال تکمیل و زیبا سازی فضاهای اطراف است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان پیرامون این امامزاده چنین گفته است: امامزاده نرمی جزو امامزادگانی است که در میان عوام و خواص جایگاه خودش را دارد و جا افتاده است و تأیید بزرگانی همچون آیت‌الله مرعشی نجفی را دارد. همه باید شاکر باشید که خادم شاهزاده ابراهیم به عنوان برادر بلافصل امام رضا علیه السلام شده‌اید.

وی امام‌زاده نرمی را جزو امام‌زادگانی دانسته که در میان عوام و خواص جایگاه خودش را دارد و جا افتاده است و تأیید بزرگانی همچون آیت‌الله مرعشی نجفی را دارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تاکید دارد تقدس امامزاده نرمی نباید از بین برود، چرا که این امامزاده واجب‌التکریم برادر امام رضا(ع) است.

Visits: 38

  • منبع خبر : پایگاه خبری بقاع خبر