عسل کهگیلویه وبویراحمد؛گنجینه دارویی و ظرفیتی اقتصادی
عسل کهگیلویه وبویراحمد؛گنجینه دارویی و ظرفیتی اقتصادی
کهگیلویه و بویراحمد استانی چهارفصل بوده و علاوه بر داشتن مناطق ییلاقی و قشلاقی مناسب از پوشش گیاهی غنی نیز برخوردار است و بر همین اساس عسل تولیدی این استان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است که هم جنبه خوراکی و هم در حوره درمان از آن استفاده می شود.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و پوشش گیاهی متنوع با ۲ هزار زنبوردار یکی از قطب های تولید عسل در کشور است.

تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی مطلوب کهگیلویه و بویراحمد را به بهشتی برای تولید عسل با کیفیت و مرغوب تبدیل کرده است.

بهار زودرس در مناطق گرمسیری و برخورداری از آب هوای مطلوب و باغ ها و پوشش گیاهی فراوان در مناطق سرحدی کهگیلویه و بویراحمد را جزو استان های برتر در زمینه عسل با کیفیت قرار داده است.

وجود مراتع سرسبز و باغات وسیع با یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی مختلف سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد را به استانی باظرفیت برای تولید و پرورش زنبور عسل تبدیل کرده است.

هر ساله در این استان با وجود ۲۳۲ هزار کلونی زنبور عسل بهره رداران علاوه بر تولید عسل با کیفیت و صادراتی با استفاده از تکنولوژی با تولید محصولات جانبی گرده گل، موم، ژله و بره موم علاوه بر شیرینی کام خود مرهمی برای درمان انواع بیماری ها نیز شدند.

تنوع گونه های گیاهی دارویی باعث تولید عسل در مزه ها و طعم های مختلف در این استان شده است اما نبود صنایع بسته بندی و فرآوری کام شیرین این ماده غذایی مهم و مفید را برای بهره برداران تلخ می کند.

عسل برداشت شده از سوی زنبورداران کهگیلویه و بویراحمد به صورت فله ای فروخته می شد و سود چندانی برای بهره برداران نیز ندرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدگفت: زنبورداران این استان سال گذشته یکهزارو ۸۰۰ تن عسل در مزارع پرورش زنبور عسل استان تولید و روانه بازار کردند.

رضا بهنام پور افزود: تولید عسل در کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱رشد هشت درصدی داشته است.

وی با اشاره به کیفیت بالای بافت گیاهی کهگیلویه و بویراحمد،گفت: عسل تولیدی این استان از کیفیت بالایی برخوردار است که حتی خاصیت درمانی هم دارد.

بهنام پور تصریح کرد: ۵۰ درصد از عسل تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در استان مصرف می‌شود و ۵۰ درصد دیگر به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: عسل استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ شهد فراوان گیاهان داروئی، بسیار مرغوب و در کشور برن محسوب می شود.

بهنام پور با اشاره به تولید ژل رویال به عنوان یک فرآورده‌ طبیعی گفت: رویال، ژل تولیدی کندوها از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و قوی است که به علت دارا بودن خواص زیادی برای سلامتی، به میزان زیاد مورد توجه محققان قرار گرفته است.

وی افزود: این ماده با دارا بودن بیش از ۲۰۰ ماده مغذی به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه، از سایر محصولات طبیعی برتری دارد.

بهنام پور اضافه کرد: ویتامین‌های گروه B، C، D و E در ترکیب ژل رویال زیاد است و نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، مو و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها دارند.

وی گفت: یکهزارو ۵۸۲ کیلوگرم “بره موم زنبور عسل” سال گذشته در استان تولید شد و این ماده در صنایع داروسازی، بهداشتی، غذایی، تولیدات دامی، بخصوص پرورش طیور و صنعت کاربرد دارد.

به گفته کارشناسان عسل طبیعی اثر ضد باکتریایی دارد و می تواند برای درمان زخم‌ها و برخی از عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی مفید باشد.

برای تسریع در بهبود زخم‌های ناشی از سوختگی و زخم‌ها با خراش‌های بافتی نیز این ماده غذایی مفید استفاده می‌کنند.

مشکلات زنبورداران کهگیلویه و بویراحمد

بهنام پور تاکید کرد: گرانی شکر برای تغذیه بهاره و زمستانه، گرانی نهاده‌های زنبورداری از جمله موم، کندو و دارو، بیماری کنه، گرد و غبار و نبود بازار فروش از مهمترین مشکلات زنبورداران استان است.

وی ابراز کرد: صدور دفترچه زنبورداری، صدور مجوزهای کوچ به استان‌های دیگر، معرفی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور بهره‌وری بیشتر از خدمات جهاد کشاورزی از جمله اقدامات این اداره کل در حمایت از تولیدکنندگان عسل در این استان به شمار می‌رود.

بهنام پور بیان کرد: علاوه بر تولید ژله رویال، تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل نیز در استان رواج دارد و بیشتر زنبورداران حرفه‌ای استان ملکه زنبورستان های خود را تکثیر و تأمین می‌کنند ولی عده‌ای از زنبورداران هم به صورت تخصصی در امر تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل فعالیت دارند.

به اعتقاد کارشناسان و زنبورداران صنعت زنبورداری کهگیلویه وبویراحمد برای ارتقاء و رونق بیشتر به تدوین سند توسعه زنبورداری، افزایش دانش فنی زنبورداران و ایجاد صنعت بسته بندی و فرآوری نیازمند است.

مساحت اراضی ملی کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار است که ۸۹ درصد آن جزو منابع ملی است.

بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

Visits: 1