دست پر کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
دست پر کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024) امسال گسترده تر و با شکوه تر از سال های قبل برگزار شد و امسال هم استان کهگیلویه و بویراحمد در این نمایشگاه حضور داشت و توانست دست پر از تهران به مقصد برگردد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، ۸ اردیهشت ۱۴۰۲ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سالن اجلاس سران نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه، با هدف فراهم آوردن فرصت ارائه محصولات، خدمات، فناوری‌ها و ایده‌های تجاری کسب‌وکارها، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و سایر فعالان بخش‌ها و صنایع مختلف، از ۸ اردیبهشت تا ۱۲ اردیبهشت به مدت ۵ روز، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، با حضور ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر بین‌المللی از ۸۵ کشور، برگزار شد.

این نمایشگاه توانسته شبکه سازی و حضور در بازارهای بین المللی را برای تجار و بازرگانان آسان تر کند و تیم اقتصادی استان با تلاش‌های ستودنی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) نمره قابل قبولی کسب کرد.

چهار زنجیره ارزش راهبردی ارائه شد/ دستور وزیر کشور برای افزودن بلوط به این راهبردها

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با شرح آنچه در این رویدار بین اللمللی گذشت، گفت: هر ساله در نمایشگاه های بین المللی پتانسیل های صادراتی و توانمندی های صادراتی کشور در معرض دید قرار می گیرد و امسال ایران اکسپو ۲۰۲۴ با ویژگی های خاصی برگزار شد.

سید احسان عسکری افزود: زنجیره های ارزش راهبردی تولید که به عنوان یک دستور کار در فضای اجرایی کشور و دولت وارد شده بود مورد نظر قرار گرفته بود و محوریت این نمایشگاه زنجیره های ارزش راهبردی تولید بود.

وی تاکید کرد: این استان چهار زنجیره ارزش راهبردی تعریف کرده بود که یکی از آن ها گیاهان دارویی بود که استان توانسته در سطح کشور تراز بسیار بالایی را شکل دهد و در حوزه کشت و فرآوری و تولید محصولات نهایی گام های خوبی برداشته شده است.

معاون استاندار ادامه داد: استان، در زمینه آبزی پروری ۲۳ هزار تن ماهی سردآبی قزل آلا پرورش می دهد که اکنون گردش مالی استان افزون بر ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

وی تاکید کرد: در حلقه های اولی این صنعت که تولید تخم چشم زده است کل کشور به ویژه این استان خلا تولید وجود دارد که این تخم چشم زده از کشورهای اسپانیا و فرانسه و کشورهای دیگر وارد می شود.

عسکری ابراز کرد: این مهم علاوه بر ارز بری، مشکلات دیگری همچون آلودگی از نظر بهداشتی و دامپزشکی دارند که باعث بیماری آبزیان می شود.

وی ابراز کرد: در خصوص خوراک آبزیان استان تولیدی نداشت و خارج از استان وارد می شد و بخش فرآوری و بسته بندی هم مشکل وجود داشت. در همه این زمینه ها ما برنامه های خوبی را اجرا کردیم. گام های خوبی را در این حوزه برمی داریم که در سطح ملی هم ممتاز و قابل توجه است.

وی با اشاره به ظرفیت استان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، ادامه داد: استان ما به لحاظ پتانسیل هایی که دارد چهار فصل است و بخشی مناطق نفت خیز هستند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولین پتروشیمی استان کهگیلویه و بویراحمد در تیرماه سال گذشته به بهره برداری رسید و ۲ کارخانه پلی اتیلن در دست اجراست که یکی از آن ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و دیگری ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: هفته گذشته نیز با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد و پتروپالایشگاه دیگری هم در دستور کار قرار داده شده است و دنبال مجوزهای نهایی هستیم.

عسکری افزود: اوره و آمونیاک و یک پتروشیمی دیگر هم در دستور کار قرار داده شده است.چهار میدان جدید در مناطق سردسیری استان را که در گذشته کشف و پلمب شده بودند را در دستور کار قرار داده ایم.

وی تاکید کرد: رایزنی های لازم با وزارت نفت در خصوص میدان گازی مختار، میدان نفتی شورم، میدان نفتی ریگ و دودرو هم انجام شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: شرکت نفت و گاز یاسوج هم تشکیل خواهد شد و با راه افتادن این میدان ها اشتغال بسیار قابل قبولی ایجاد خواهد شد.در کنار آن درآمد افزایش پیدا خواهد کرد و از آسیب های اجتماعی کاسته خواهد شد.

عسکری افزود: در حوزه مباحث اجتماعی و اقتصادی بخش عظیمی از مشکلات را مشتقات بیکاری می دانیم که در این راستا برنامه های تیم اقتصادی استان به خوبی پیش می رود.

وی بیان کرد: گردشگری یکی دیگر از پتانسیل های استان است که در مناطق سردسیر و گرمسیر استان جاذبه های بسیاری وجود دارد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: منابع بسیار خوبی به این حوزه ها در استان تزریق شده و پروژه های خوبی تعریف شده است و در چهار حوزه کار به خوبی پیش می رود.

عسکری افزود: آقای وحیدی با حضور در این نمایشگاه با شنیدن ویژگی های نان بلوط اعلام کردند که بلوط به عنوان یکی از زنجیره های ارزش راهبردی تولید استان در دستور کار قرار بگیرد و در کنار چهار محور دیگر پنجمین زنجیره ارزش راهبردی تولیدی تعریف شد.

کهگیلویه و بویراحمد در زمره چهار استان برتر قرار گرفت

وی ادامه داد: ساماندهی، تامین منابع، مدیریت و نظارت، اطلاعات برداری و داده سازی ساختاری بود که در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، استان ارائه داد و استان ما در زمره چهار استان برتر ملی قرار گرفت.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: معاون استاندار به عنوان معاون ممتاز شناخته شد و راهبر استان (دکتر جعفری) به عنوان راهبر ملی شناخته شد و افتخاراتی بود که در این نمایشگاه کسب شد.

وی ادامه داد: امسال افزون بر ۲ هزار تاجر، سرمایه گذار و بازدید کننده خارجی از نمایشگاه ایران کسپو دیدن کردند که که رایزنی هایی هم انجام گرفت و افزون بر ۲۵۰ مذاکره خرد و کلان وجود داشت.

عسکری تاکید کرد: مهمترین مذاکره با یک هیات عمانی بود که در حوزه های مختلفی سرمایه گذاری می کنند و از جمله گیاهان دارویی، صنایع غذایی و خوراک آبزیان بسیار مشتاق و مطالبه گر بودند که از محصولات استان استفاده کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای خرید محصولات باغی به ویژه سیب استقبال بسیار خوبی داشتند و قرار شد به زودی از این استان بازدیدی داشته باشند.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران – اکسپو ۲۰۲۰۴، رویدادی برجسته و تاثیرگذار به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران، بستری منحصربه‌فرد برای تبادل فرهنگی تجاری و فناوری میان ایران و جهان است و این نمایشگاه به صورت سالیانه برگزار می‌شود.

Visits: 1