زندگی نامه مریم پالیزبان/بازیگر
زندگی نامه مریم پالیزبان/بازیگر
مريم پاليزبان متولد ۱۵ مهر ۱۳۶۰ در ارومیه، بازیگر و شاعر است، فارغ التحصیل دکترای فلسفه و علوم انسانی گرایش مطالعات تئاتری از دانشگاه برلین در آلمان و دانش آموخته هنرهای نمایش عروسکی از دانشگاه تهران در مقطع لیسانس است

به گزارش پایگاه خبری شباویز،مریم پالیزبان در ۱۵ مهر ۱۳۶۰ در ارومیه متولد شد. او فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارنده دکترای فلسفه و علوم انسانی با گرایش مطالعات تئاتری از دانشگاه فرای برلین است.

از محققان مرکز تحقیقات مطالعات فرهنگ و ادبیات برلین (ZFL) بوده و دوره فوق دکترای خود را در رشته مطالعات مذهبی با گرایش مطالعات تئاتری در دانشگاه بوخوم در کالج کِته هامبورگر گذرانده است.

رساله ی دکترای او با عنوان ابعاد نمایشی قتل در سال ۲۰۱۶ به زبان آلمانی به چاپ رسیده است که به موضوع آیین و نمایش خشونت در حوزه مطالعات تئاتری، به خصوص تعزیه می پردازد.

پس از اولین تجربه بازیگر در سینما راهی آلمان شد و در همانجا ازدواج کرد. گفتنی است در آلمان نیز پیشنهاد هایی به او در زمینه بازیگری شد اما بدلیل اینکه این نقش ها از دید او کلیشه ای بودند از پذیرفتن آنها امتناع کرده و ترجیح داد تا تحقیق و کار دانشگاهی را ادامه دهد.

او هم اکنون ساکن برلین است اما همچنان در ایران و آلمان به طور هم زمان کار می کند. استخدام مرگز فرهنگ و ادبیات برلین است و در پروژه های مختلف پژوهشی بر روی تئوری های تازه در حوزه فرهنگ شناسی و نمایش و آیین فعالیت دارد. شعر می نویسد و در حوزه سینما و تئاتر در آلمان در جریان تجربی و آزمایشگاه بیشتر کار می کند.

در دوران تحصیل در رشته هنرهای نمایشی در دانشکده هنرهای زیبا وارد تئاتر شدم، تعدادی از آن کارها را خودم کارگردانی می کردم و بقیه هم کارهای گروهی و تجربی در زمینه تئاتر بودند در یکی از همان کارها با نام «نیمروز خواب آلود» که در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت، نوید میهن دوست، دستیار پرویز شهبازی بازی مرا دید و برای «فیلم نفس عمیق» سال ۱۳۸۲ از من درخواست همکاری کرد.

مریم پالیزبان که پس از اولین تجربه بازیگری اش برای تحصیل به آلمان رفته بود، یک دهه بعد در سال ۱۳۹۱ در فیلم لرزاننده چربی به کارگردانی محمد شیروانی برای دومین بار در یک فیلم سینمایی ظاهر شد. او در این فیلم با نوید محمدزاده و لوون هفتوان هم بازی بود. لرزاننده چربی در جشنواره بین المللی فیلم روتردام برنده جایزه شد اما هرگز در ایران اجازه پخش پیدا نکرد.

Visits: 12