بقعه متبرکه شاهزاده محمد(ع) روستای بن پیر شهرستان گچساران
بقعه متبرکه شاهزاده محمد(ع) روستای بن پیر شهرستان گچساران
بقعه متبرکه شاهزاده محمد(ع) روستای بن پیر در حدفاصل 25 کیلومتری حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه(س) و 55 کیلومتری شهر دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) در روستایی به نام بن پیر واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز، الله کس نجیبی فرد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت: بقعه متبرکه شاهزاده محمد(ع) روستای بن پیر در حدفاصل ۲۵ کیلومتری حرم مطهر حضرت بی بی حکیمه(س) و ۵۵ کیلومتری شهر دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) در روستایی به نام بن پیر واقع شده است.

در ضلع شمالی آن قبرستان قدیمی که قریب یک قرن قدمت دارد به چشم می خورد. از سمت جنوبی به تپه سنگی، از غرب به بخشی از روستا و از سمت شرق به باغات و بخش دیگری از روستای بن پیر محدود شده است. ساختمان این بقعه در ضلع جنوبی روستای بن پیر قرار گرفته است. قبرستان قدیم و جدید روستا در سه سمت شمال؛ غرب و شرق، این بقعه را احاطه کرده است. در این مکان قبر های قدیمی دیده می شود. ساختمان قدیمی این بقعه در ابعاد ۵۰۰ در ۵۰۰ سانتی متر با مصالح سنگ و گچ قدیمی بنا شده بود که بر اثر مرور زمان، شرایط جوی همراه با باران های سیل آسا، سرما و گرمای فصول سال، تخریب و از بین رفته است. به طوری که امروزه هیچ گونه آثاری از بنای قدیمی آن دیده نمی شود.ابراهیم قاسمی گفت: ساختمان قدیمی حرم مطهر را با سنگ و سیمان ساخته و اتاقک جلوی آن را با خشت و گل بنا کرده بودند. بر اثر باران و شرایط جوی به مرور تخریب گشت. قسمتی که سیمانی بود از بین نرفت تا اینکه در سال ۱۳۹۱ هـ. ش، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران کلنگ احداث ساختمان جدید آن بر زمین زده شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت : ساختمان جدید حرم مطهر در سال ۱۳۹۱ هـ. ش به همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران، هیأت امناء حرم مطهر و اهالی روستا آغاز شده است. این بنا با زیربنایی بالغ بر ۶۰ متر مربع (۵ در ۱۲) طراحی شده است. تعداد هشت ستون در اطراف آن پیش بینی شده است. اکنون به دلیل نبود بودجه کافی در مرحله دیوار چینی بوده و درب و پنجره های آن بزودی نصب می شود.

نجیبی فرد گفت : پنج متر ارتفاع در قسمت صحن حرم و در قسمت جلوی آن که اتاقی ۳ در ۲ متر می باشد؛ سقف با ارتفاع شش متر، رفیع تر از قسمت صحن است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران گفت: بنای صحن با وسعتی قریب ۵ در ۵ متر پیش بینی شده است. در سمت شمال روستا کوه بلندی به نام (گالیر) سر برافراشته و دیده می شود.

Visits: 14