بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها میزبان طرح نوروزی آرامش بهاری
بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها میزبان طرح نوروزی آرامش بهاری
طرح نوروزی آرامش بهاری به مناسبت ایام نوروز در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه های مختلف فرهنگی،اجتماعی و قرآنی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری شباویز ، حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح نوروزی آرامش بهاری به مناسبت ایام نورزو در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها دختر بلافصل امام موسی کاظم علیه السلام در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف ترویج فرهنگ وقف و فرهنگ زیارت و مودت – تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و اجتماعی – تقویبت باورهای دینی جوانان و ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع) – توسعه گردشگری مذهبی و رونق اقتصادی بقاع متبرکه برگزار می شود.

حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی می گوید: برنامه های نوروزی پذیرایی از زائران حرم بی بی حکیمه (س) با حفظ دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا از روز بیست وهشتم اسفند امسال در این حرم مطهر آغاز می شود.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرای طرح ساماندهی بازار حرم بی بی حکیمه سلام الله علیها به منظور زیباسازی فضای بازار حرم و افزایش اصول بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام نصیرالاسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ویژه برنامه تحویل سال نو با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در این حرم مطهر برگزار می شود.

حضرت بی‌بی حکیمه(س)، نگین جنوب ایران

مرقد مطهر امام زاده حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این بقعه منوره، در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.

آستانه نورانی این امام‌زاده واجب التکریم، کانون معرفت زائرانی است که از سرتاسر کشور، به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون با رایحه دوستی اهل بیت(ع) و با توشه‌ای از معرفت، به زیارت و سیاحت این معصوم‌زاده می‌آیند.

این امام زاده بزرگوار، دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع) می‌باشد. این میزبان با کرامت، مرهم دل‌های دردمند و زائران شیفته‌ای است که از اقصی نقاط ایران اسلامی و حتی کشورهای عربی و ساحل نشینان خلیج فارس، مقصد تبلور اعتقادی این دلدادگان می‌باشد. در تمام فصول سال و به ویژه ایام نوروز و اعیاد اسلامی، هزاران زائر با قصد قرب الهی، اظهار مودت و توسل به ساحت مقدس این معصوم زاده می‌جویند. این بقعه متبرکه با کد تفضیلی ۳۰۰۰۸۳۵۱۰۰۰۰۰۰ در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

بارگاه مطهر امام زاده بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است. در ابتدا فضایی باز و طبیعی بوده که در دل غاری کوهستانی و صعب‌العبور، آستانه جان دلدادگانی است که در عمق دریای معرفت، غرق شناخت و اندیشه می‌شوند. شکل این مکان منحصر به فرد با حفظ نمای طبیعی آن سنگ تراشی شده و با علم معماری نوین، مستحکم و زبره کاری سیمانی شده است.

آرامگاه این بانوی علوی در نقطه مرکز دایره قرار نگرفته و به سوی شمال میل نموده است. در جوار این مکان روحانی، مزار دیگری، چشم نواز زائران قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون(س) کنیز با وفا و نجیب بی‌بی حکیمه(س) می‌باشد.

صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده مترو مساحت صحن حرم بالغ بر ۴۲۰ متر مربع می‌باشد. از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد ۱۴ پله در قسمت ورودی زنانه و ۱۳ پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.

در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه(س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.

Visits: 13