۴۰ هزار نفر از بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) در گچساران دیدن کردند
۴۰ هزار نفر از بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) در گچساران دیدن کردند
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: از روز بیست و هفتم اسفند سال ۱۴۰۲ تاکنون ۴۰ هزار نفر از بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،آله شیر نجیبی فرد روز دو شنبه افزود: این زائران از کهگیلویه و بویراحمد، استان های سراسر ایران و کشور عراق برای زیارت بارگاه بی بی حکیمه (س) به گچساران آمدند.

وی بیان کرد: بیش از ۶۰ نیروی خدماتی در قالب ستادهای نوروزی در حرم بی بی حکیمه (س) در زائران خدمات رسانی کردند.

نجیبی فرد اظهار کرد: این نیروها در قالب تیم های بهداشتی، پزشکی، فرهنگی و سایر خدمات از زائران پذیرایی کردند.

وی ادامه داد: رواق های طبقه دوم، یک اردوگاه گردشگری و چند خانه مسافر در روستای بی بی حکیمه از جمله زیرساخت های اسکان زائران در حرم بی بی حکیمه (س) است.

حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در ۸۰ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

براساس گزارش ها این بانوی بزرگوار از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی‌عباس زندگی می‌کرده است.

به گفته کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریه ،در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج و خود را به ایران رساندند.

یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی /حضرت شاهچراغ (ع) /بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این اعضای کاروان ها به سمتی رفتند.

حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود به همراه کنیزش در درون غاری که در تنگه ای در جنوب گچساران قرار داشت مخفی شد و در همان مکان بر اثر بیماری از دنیا رفت.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.

مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی شد . این بارگاه در سال ۱۰۹۹ هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه ،این بقعه را مرمت کرد.

حرم بی بی حکیمه (س) در ۸۰ کیلومتری جنوب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

Visits: 5