کهگیلویه و بویراحمد تجلی گاه مناجات های عارفانه در نخستین شب قدر
کهگیلویه و بویراحمد تجلی گاه مناجات های عارفانه در نخستین شب قدر
مساجد، تکایا ، حسینیه ها در جای جای کهگیلویه وبویراحمد و در شب نوزدهم ماه رمضان و همزمان با نخستین شب های قدر تجلی گاه ترنم مناجات های عارفانه مردم مومن و خداجویی بود که با دست های پر مهرشان را به آسمان بلند کردند و و از پروردگار خویش طلب رحمت و مغرفت و سعادت کردند؛ حضور دهه هشادی ها در نخستین شب قدر جالب توجه بود.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،آیین‌های نخستین شب از لیالی قدر و ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) در مساجد، حسینیه ها، تکایا، بقاع متبرکه و مصلای شهرهای این استان با حضور گسترده اقشار مختلف شهروندان خداجو و ولایت مدار برگزار شد.

مردم مومن این گوشه از ایران اسلامی همگام با سایر نقاط کشور، بندگی خود را در احیای نخستین شب قدر با قرائت دعای روح بخش جوشن کبیر و مناجات عارفانه امام سجاد(ع) به اوج خود رساندند.

موسم شب های قدر جایی است که بیکرانه تر از هزار دریا و برتر از هزار سال است،اینجا اوج تجلی رحمت ایزد منان در ذکر استغفار شده است.

بر سر گرفتن کتاب آسمانی قرآن کریم و توسل به ائمه اطهار (ع) برای مغفرت از گناهان ،تلاوت آیات نورانی کلام وحی، دعای ابو حمزه ثمالی، زمزمه ذکرهای تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) و برپایی نمازهای صد رکعتی از دیگر آیین های نخستین شب قدر در کهگیلویه و بویراحمد همچون دیگر نقاط ایران اسلامی بود.

توزیع نذورات، چای و خرما از سوی جوانان مومن کهگیلویه و بویراحمد در بین شرکت‌کنندگان از دیگر آیین‌های این شب بود، گروهی هم به یاد سنت امیرالمومنین امام علی (ع) و دستگیری‌های پنهان او از نیازمندان اقدام به توزیع غذای نذری بین فقرا کردند.

شب قدر در اندیشه اسلامی

شب‌ قدر یکی از ارزشمندترین شب‌ها برای و به قول برخی ها قلب ماه رمضان محسوب می شود؛ شبی که در آن مسلمانان با ایمان به بخشندگی مخلوق، تا سحرگاهان به دعا و راز و نیاز با پروردگار خود می‌پردازند.

شب قدر در اسلام، شبی است که قرآن برای نخستین بار نازل شد و نخستین آیات قرآن بر حضرت محمد(ص) پیامبر عظیم‌الشان مسلمانان فرود آمد. این شب که آیین آن در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان برگزار می شود، شبی است که مسلمانان تا سحر قرآن بر سر می‌گیرند و دعا می‌کنند و چشم امید به برآورده شدن حاجات خود دارند.

برپایه بسیاری از منابع و روایات، مسلمانان شب قدر را به عنوان یکی از شب‌های با شماره فرد از ثلث پایانی رمضان شناخته‌اند. مسلمانان به خصوص ۱۰ شب آخر ماه رمضان را مبارک می‌دانند و معتقدند که شب قدر با نعمت و رحمت فراوان خدا فرا می‌رسد، گناهان آمرزیده می‌شود، دعاها پذیرفته می‌شوند.

ضربت خوردن حضرت علی (ع)

نوزدهم رمضان، سالروز ضربت خوردن به فرق مبارک امام اول شیعیان، اسوه تقوی، شهادت، شجاعت و عدالت، حضرت علی (ع) است.

چنین روزی (سال ۴۰ هجری قمری) در محراب مسجد کوفه عدالت به عنوان مهمترین ویژگی شخصیتی حضرت علی (ع) قربانی شد، و همه آسمانیان و زمینیان آزاده در غم جراحت نخستین پیشوای شیعیان زانوی غم در بغل گرفتند.

سحرگاه نوزدهم رمضان شمشیر نفاق و کینه بر فرق عدالت گستر گیتی فرود آمد و اشک اندوه و بی پدری را بر دیدگان شیعیان آن حضرت جاری ساخت و همه جهان را سوگوار کرد.

با زخمی شدن مولای موحدان ، در محراب عبادت مسجد کوفه عدالت هم رنگ باخت و در حقیقت با شهادت ولی خداوند، عدالت نیز سر بریده شد.

Visits: 1