هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد ۱۳میلیارد ریال محصول فروختند
هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد ۱۳میلیارد ریال محصول فروختند
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه های نوروزی و غرفه های ایجاد شده در ورودی شهرهای استان ۱۳ میلیارد و ۴۸۳ میلیون ریال محصول فروختند که این تجربه ها نشان دهنده نقش برپایی غرفه هایی فروش در افزایش درآمد هنرمندان است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،مهرنوش بهنیازاده روز چهارشنبه تاکید کرد: در ۷۰ غرفه صنایع دستی ایجاد شده در ورودی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد تولیداتی مانند دست بافته های داری ، البسه محلی ، زیورآلات ، چرم ، حوله بافی ، معرق چوب ، نی چیت بافی ، حصیربافی ، نمد مالی ، سازهای سنگی ، زیلوبافی ،ملیله نقره و چاقوسازی به فروش رسید.

وی بیان کرد:۳۹ هزار و ۲۸۱ نفر از ۹ بازارچه صنایع دستی در نوروز امسال بازدید کردند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدصنایع دستی تصریح کرد: خارج شدن تولیدات صنایع دستی از حالت تزیین و ترویج تولید برای استفاده از دیگر نیازهای این حوزه در استان است.

بهنیازاده با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای مصرفی ایرانیان از محصولات خارجی تشکیل شده افزود: می توان با فرهنگسازی درباره ارزش محصولات صنایع دستی و معرفی تولیدات نمونه ایرانی به کاربردی شدن استفاده از محصولات مذکور کمک کرد.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال عروسک لیلی به عنوان عروسک سنتی در کهگیلویه و بویراحمد می تواند جایگزین خوبی برای عروسک های خارجی در استان باشد که تحقق این امر ضمن درآمدزایی به ثروت آفرینی کمک می کند.

عروسک لیلی با پوشش لباس محلی و رنگ‌های شاد نماد زن ایلی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود،این عروسک در گذشته‌ از سوی مادران برای کودکان در قالب‌ شخصیت‌های نوجوان، جوان و میان‌سال ساخته می‌شد تا فرزندی که مادرش به علت انجام کارهای تولید صنایع دستی و دامپروری مدتی دور از فرزند بود با در آغوش گرفتن آن وجود مادر را احساس کند.

عروسک افسانه‌ای و بومی لیلی با وجود خاطرات به یاد ماندنی مردم این دیار در این سال‌ها مهجور مانده و کمتر مورد استفاده کودکان قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: تاکنون۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی در استان شناسایی شده که این هنرمندان در جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی مهارت دارند.

سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دست بافت در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که هنرمندان شهرستان‌های دنا و گچساران بیشترین سهم را در تولید دارند.

تا پیش از همه گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های کهگیلویه و بویراحمد دیدن می کردند.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

Visits: 1