مارگون، سرزمین رویایی با چشمه سارهای همیشه جاری
مارگون، سرزمین رویایی با چشمه سارهای همیشه جاری
شهرستان کوچک مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد را به دلیل آبشارها، چشمه سارهای همیشه جاری و دریاچه زیبایی و درخشان و چشم نواز مور زرد زیلایی می توان سرزمین تفرجگاه های آبی دانست که نوروزگردی در این سرزمین زیبا خاطره ای به یادماندنی برای گردشگران به ارمغان می آورد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،این شهرستان زیبا با آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی بکر گنجینه ای از زیبایی های خلقت خداوندی را در دل خود جای داده است به طوری که اینجا جویباران به کوهساران که می‌رسد با فرودی جانانه و سجودی ستایش‌ گونه دارد و گویی همراه با طبیعت سرود بندگی سرمی‌دهد.

اینجا زییاترین جلوه های طبیعت بکر خداوندی در آبشار شهنیز و دریاچه مور زرد زیلایی نغمه دل انگیز آب چشمه ساران آرامشی وصف ناشدنی نصیب گردشگران کرده است.

شهرستان زیبای مارگون که از شمال با شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری، از جنوب تا جنوب غربی با بویراحمد، از غرب با کهگیلویه و از شرق با شهرستان دنا همسایه است می تواند مقصد مناسبی برای طبیعت گردی در نیمه نخست سال به ویژه تعطیلات نوروز باشد.

دریاچه مور زرد زیلایی

دریاچه مور زرد مهمترین جاذبه طبیعی گردشگری شهرستان مارگون محسوب می شود که سواحل آن نمونه ای شگفت انگیز از زیبایی های آفرینش خداوندی است.

آب این دریاچه که از چشمه های کارستی و روان آب های سطحی تأمین می شود،گستره ای به مساحت ۳۵ متر با میانگین عمق هشت متر را در بر گرفته است.

در دریاچه مورزرد که محل زیست انواع ماهی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاکپشت،خرچنگ است و پرندگان آبی همچون مرغ ماهیخوار، اردک و غاز نیز در اطراف آن زندگی می کنند،مکانی دل انگیز برای مشاهده جذابیت های پرنده نگری است.

این دریاچه که به نام برم مور زرد زیلایی در فهرست آثار ملی ثبت شده مانند اقیانوس آبی کوچکی است که آینه‌وار طراوت و نشاط را انعکاس می‌دهد.

منطقه اطراف دریاچه مذکور که پوشیده ازجنگل‌های بلوط و زالزالک و گل‌های زرد، درختان کوهی و زمین‌های زراعتی سرسبز است آنچنان چشم نواز است که گویی در بهشتی زمینی را به روی مهمانان خود گشوده است.

آب دریاچه مورزرد زیلایی از طریق یک راه باریک به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنجا پس از طی مسافتی، به رود کارون می‌پیوندد.

آبشار شهنیز

آبشار شهنیز که در منطقه ای بکر و با چشم اندازهای طبیعی دلنشین واقع شده با آب و هوایی دلپذیرو خنک در تابستان و طبیعت سفید پوش در زمستان می تواند در همه فصول سال جذابیت های کم مانندی برای گردشگران داشته باشد.

ارتفاع این آبشار دائمی حدود ۱۸ متر است و پرواز پرندگان بر پهنای آبی آن جلوه ای زیبا از هنرنمایی طبیعت است و دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان مارگون به روستای چشمه گلی امکانپذیر است.

دسترسی به آبشار شهنیز از طریق جاده‌ ارتباطی شهرستان مارگون به روستای چشمه گلی امکان پذیر است.

اما تفرجگاه های آبی تنها جاذبه های دیدنی مارگون نیست و در مناطق عشایری شهرستان مارگون شیوه های زندگی جذاب آنان و تعامل ارزشمندشان با طبیعت یکی از زیباترین و کمیاب ترین جلوه های گردشگری را رقم زده است.

یکی دیگر از جاذبه های این شهرستان قلعه رنج است که چون صخره‌ای سترگ و نامنظم بر کوهستان‌های اطراف تکیه داده است و علاقه مندان به طبیعت بکر را به سوی خود می خواند.

روستای بی بی خاتونین

بقعه متبرکه امامزاده بی‌ بی خاتونین (س) در وسط یک قبرستان تاریخی دوره اسلامی در ضلع شمال غربی روستای سقاوه قرار دارد را می توان جلوه ای از پیوند گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی عنوان کرد.

امامزاده بی بی خاتونین (س) دو خواهر هستند به نام های زبیده خاتون (س) و رقیه خاتون (س) که از اولاد حضرت امام موسی کاظم (ع) هستند و در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا (ع) از حجاز به ایران و از راه بهبهان به شیراز عازم توس بودند به دستور مامون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و هر کدام در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.

موقعیت جغرافیایی این مکان مقدس را می‌ توان «کوه دوبند» در خاور، کوه سقاوه و منطقه «دره‌ گر» و میان‌تنگان در جنوب و غرب، روستای موگر «قباد» در مشرق، منطقه جوش و زنگوا در مغرب رودخانه سقاوه در کنار آبادی روان است.

مارگون آماده پذیرش گردشگران

فرماندار شهرستان مارگون گفت: جاذبه های گردشگری این شهرستان آماده پذیرش گردشگران است.

مختار اندرخور افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده در ستاد سفرهای نوروزی شهرستان به منظور معرفی مناطق گردشگری،فروش محصولات صنایع دستی و غذاهای سنتی همزمان با تعطیلات نوروز نمایشگاه سوغات و هدایا در ورودی شهر مارگون دایر می شود.

وی بیان کرد: در کنار نمایشگاه سوغات و هدایای مارگون تیم پزشکی نیز برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی مستقر می شود.

فرماندار مارگون تصریح کرد: همچنین ۲ خوابگاه شبانه روزی و چند مدرسه در مناطق شهری و روستایی مارگون نیز برای اسکان مسافران نوروزی آماده سازی می شود.

شهرستان مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

Visits: 2