قیمت میوه در یاسوج روی شاخه ارزان
قیمت میوه در یاسوج روی شاخه ارزان
حدود ۲ سال است که میوه های باغداران کهگیلویه و بویراحمد به ویژه سیب به طور مستقیم توسط تعاون روستایی استان خریداری و در ایام عید به فروش می رسد، هم اینک میوه شب عید حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد زیر قیمت بازار دراستان آغاز شده است و بازدیدهای میدانی نشان می دهد که در روزهای پایانی اسفندماه استقبال خوبی از میوه شب عید در بازار یاسوج وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،طرح ذخیره‌سازی میوه شب عید از سال ۸۵ در دولت نهم آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، امسال همچون سال گذشته، طرح ذخیره‌سازی بر اساس صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور، به بخش خصوصی واگذار شده و سازمان تعاون روستایی به عنوان مجری این طرح از سوی وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شده است.

۱۵۰ تن پرتقال والنسیا و ۱۲۰ تن سیب قرمز و زرد از نوع درجه یک در کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده و ۴۰ غرفه در استان کار توزیع میوه شب عید را انجام می‌دهند.

طبق اعلام مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد، قیمت سیب زرد و قرمز هر کیلوگرم ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان و پرتقال هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان در سراسر استان به فروش می‌رسد.

بازدید میدانی در بازار نشان می دهد که پرتقال نافی کیلویی ۶۰ هزار تومان و انواع دیگر پرتقال کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان در سطح میوه فروشی ها به دست مشتری می رسد. همچنین سیب زرد با قیمت ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان و سیب قرمز حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان در بازار قابل مشاهده است.

برآورد قیمت ها نشان می دهد که حداقل بین ۳۰ تا ۳۰ درصد قیمت میوه شب عید کمتر از قیمت میوه موجود در بازار استان است.

ذخیره‌سازی میوه شب عید توسط بخش خصوصی گامی مهم برای تنظیم قیمت

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از اقدامات خوب دولت در سال گذشته و امسال این بود که بحث برون سپاری فعالیت ها به تشکل ها و بخش خصوصی انجام گرفت. در سال های گذشته تمامی هزینه های خرید پرتقال و میوه شب عید استان را دولت متقبل می شد.

علی بخش شجاعی افزود: در سال ۱۴۰۰ تقریبا پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بار مالی (ضرر) برای دولت داشت اما در عید گذشته و امسال از منابع داخلی شبکه خرید میوه عید انجام گرفته و سعی شده است هیچگونه بار مالی برای دولت به همراه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در فصل برداشت محصول سیب به طور مستقیم از باغداران خریداری شده و دست دلالان کوتاه شد و قیمت به نفع تولید کننده رقم خورده است.

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این مهم سبب می شود که محصول باکیفیت استان در همین استان مصرف شود.سیب این استان یک برند است و می طلبد جشنواره سیب در استان برگزار تا به سایر استان ها معرفی بشود.

شجاعی اضافه کرد: امسال بخش خصوصی ۲۷۰ تن سیب و پرتقال را خریداری و در سردخانه های استان ذخیره سازی کرده است.

وی ادامه داد: ۲ روز است که استارت توزیع میوه زده شده و استقبال خوبی از سوی مردم انجام شده است زیرا حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد اختلاف قیمت وجود دارد .

مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچنین پنج تن خرما برای ماه مبارک رمضان خریداری شده است و هر کیلوگرم خرما کبکاب به قیمت ۴۹ هزار تومان برای مصرف کننده به فروش می‌رسد.

میوه شب عید کهگیلویه و بویراحمد با قیمتی مناسب در سبد خانوارها

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های روستایی کهگیلویه و بواحمد گفت: دولت در سال های قبل با تزریق یارانه به استان ها میوه شب عید را تنظیم می کرد که گاها سبب می شد میوه مورد نیاز شب عید استان از خارج استان وارد شود.

علی رضا فرخیانی افزود: تشکل ها و اتحادیه ها به عنوان بازوی کمکی دولت با حذف یارانه وارد فعالیت شدند و این باعث شد که کمکی به دولت شود و از یارانه سنگینی که در سال های گذشته پرداخت می کرد ممانعت و از هدر رفت هزینه ها در این طرح جلوگیری شود.

وی ابراز کرد: سیب درجه یک، دو و سه در فصل برداشت میوه از باغداران هم استانی خریداری شد و حتی ۶۰۰ تن سیب (درجه سه) صنعتی را خریداری و تحویل کارخانه شهد ناب دادیم و به کنسانتره تبدیل شد که ارزش افزوده خوبی برای استان داشت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های روستایی کهگیلویه و بواحمد عنوان کرد: قیمت میوه شب عید به تنظیم بازار استان کمک می کند و قیمت ها تعدیل می شود و کمک خوبی به سبد خانوار در شب عید می شود.

سیمای تولیدات محصولات باغی کهگیلویه و بویراحمد

هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند که سالانه ۸۲ هزار تن سیب در بویراحمد، ۳۵ هزار تن دنا و حتی در شهرستان های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع ۱۲۶ هزار تن تولید این میوه استان است.

البته با افزودن میزان تولیدات دیگر میوه ها ، سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

در مجموع سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

با توجه به شرایط خاص منطقه و تنوع آب و هوایی سرمایه گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه های تبدیلی در این استان، درآینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

دستورالعمل توزیع میوه شب عید از سازمان مرکزی ابلاغ شده و این استان نیز مطابق این دستورالعمل و اختیارات و مفاد آن زیر نظر سیاست‌های کلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونت اقتصادی استانداری اقدام می کند.

Visits: 2