فرشته نجات مناطق سخت گذر وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
فرشته نجات مناطق سخت گذر وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالگرد هلال احمر که از آن به فرشته نجات مناطق سخت گذر این استان یاد می کنند بعد از مدتها با پیگیری های انجام شده امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن در فرودگاه یاسوج استقرار یافت.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،کاظم فلاحی دوست روز چهارشنبه اظهار داشت: این بالگرد از سوی جمعیت هلال احمر ایران تامین و در اختیار فوریت های پزشکی ۱۱۵ کهگیلویه وبویراحمد قرار گرفت.

وی بیان کرد: با استقرار این بالگرد علاوه بر خدمات رسانی در حوزه اورژانس عملیات امداد رسانی نیز انجام خواهد شد.

فلاحی دوست تصریح کرد: هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در تامین بالگرد نقش تسهیل گر را در کنار اورژانس داشته و با اسقرار بالگرد امدادرسانی هوایی برای حادثه دیدگان از سوی فوریت های پزشکی انجام می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تنها هر پرواز بالگرد برای نجات حادثه دیدگان ۸۰۰ میلیون ریال برای دولت آب می خورد و هر ماه ۲۰ میلیارد ریال برای بالگرد در استان اعتبار نیاز بوده که البته این بودجه به غیر از حقوق خلبان بوده است.

بالگرد امداد رسانی اورژانس کهگیلویه و بویراحمد که تابستان امسال برای امداد درسانی به یک مادر باردار و یک نوجوان دارای مشکل تنفسی به منطقه اجم اعزام شده بود در هنگام امداد رسانی سقوط و در آتش سوخت و از آن زمان تاکنون مسوولان علوم پزشکی و متولیان امر تلاش های زیادی برای اختصاص این تجهیزات امدادرسانی انجام داده اند اما ناکام بوده است.

بالگرد امداد رسانی متعلق به اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بوده که این بالگرد حامل خلبان ، کمک خلبان و یک کادر پرستاری بود که خوشبختانه آسیبی ندیده اند.

بالگرد بخت برگشته استان کهگیلویه و بویراحمد که حدود ۶۰ سال از عمرش می گذشت تیرماه امسال عازم امدادرسانی به کودکی ۱۲ ساله با سطح هوشیاری پایین در یکی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بود اما بالگرد در موقع نشستن ‌دچار نقص فنی می‌شود و ‌سقوط می‌کند.

اورژانس هوایی یاسوج در اسفند ماه ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان های استان را هم پوشش می داد.

پس از سقوط بالگرد اورژانس مشکلات امدادرسانی یکی پس از دیگری آشکارتر شد ،خبرهای تلخی از مناطق سخت گذر می رسید ، برخی مصدومان در مناطق کوهستانی تا یک شبانه روز در انتظار رسیدن امدادگران به صورت پیاده به سر می بردند .

بخش عمده ای از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است به طوری که وجود کوه های بلند در کنار ارتفاعات کوچک نیاز برای امدادرسانی به کوهنوردان،گردشگران،عشایر،روستاییان و حتی محیط بانان آسیب دیده از حوادث را افزون کرده اما پس از سوختن تنها بالگرد کهگیلویه و بویراحمد ، امداد رسانی ها با پای پیاده انجام می شود که این امر تامین دستکم یک فروند بالگرد را ضروری کرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد چند سال از تجهیزات امداد هوایی برای کمک به حادثه دیدگان بهره بود و جان صدها آسیب دیده از حوادث نجات داده شد اما تابستان امسال بالگرد اورژانس این خطه دچار حادثه و غیرقابل استفاده شد.

در یکی از سخت ترین تجربیات شهریورماه امسال یک مصدوم که براثر سقوط از ارتفاع در کوه های سخت گذر شهرستان باشت پایش شکسته بود ساعت ها با شرایط درد در انتظار رسیدن امدادگران باقی ماند.

در پوشش این حادثه که ۳۱ ساعت به طول انجامید امدادگران در شرایط بسیار طاقت فرسای گرمای هوا، آفتاب و کوهستان به مصدوم رسیدند اما خستگی ناشی از حمل مصدوم تا پایین کوه امان آنان را برید و نتوانستند او را تا جاده دسترسی ببرند به طوری که امدادگران درخواست بالگرد از استان خوزستان دادند و چند ساعت دیگر به پوشش امدادرسانی اضافه شد.

طولانی شدن مدت زمان امدادرسانی به این مصدوم باعث شد تا مسوولان برای تهیه آب و آذوقه امدادگران و مصدوم از الاغ استفاده کنند که این امر انتقاد بسیاری از شهروندان ساکنان استان را به دنبال داشت.

این حادثه مشتی نمونه خروار در نبود بالگرد اورژانس برای حادثه دیدگان و امدادگران در کهگیلویه و بویراحمد است که ضرورت چاره اندیشی برای تامین آن را آشکارتر کرده است.

توپوگرافی خاص استان کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده و این استان کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه دارد و دارای شرایط خاص توپوگرافی (پستی و بلندی )و کوهستانی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

با توجه به وضعیت توپوگرافی خاص استان، قرار داشتن نقاط حادثه خیز در مناطق کوهستانی آن و صعب العبور بودن منطقه اورژانس هوایی یاسوج در اسفند ماه ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان ها را هم پوشش می‌دهد.

براساس آمار موجود ،کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۲پایگاه اورژانس است و ۳۶۰نفر نیرو در این پایگاه ها کار می کنند.

Visits: 3