سوت پایان رای گیری در کهگیلویه‌وبویراحمد؛ شمارش آرا آغاز شد
سوت پایان رای گیری در کهگیلویه‌وبویراحمد؛ شمارش آرا آغاز شد
رای گیری در ۸۷۲ شعبه در ۲ هزار و ۳۰ نقطه شهری و روستایی استان کهیلویه و بویراحمد با صلابت و حضور چشمگیر مردم سلحشور و همیشه در صحنه کهگیلویه و بویراحمد از همان ساعات اولیه صبح امروز آغاز و تا این ساعت یعنی ۲۲ شب شاهد شور و ذوق و نشاط در شعب اخذ رای در همه جای این استان بودیم.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،هر چه به زمان پایان اخذ رای نزدیکتر می شدیم صفوف مردم در پای صندوق های اخذ رای فشرده تر می شد و مردم استان در این ماراتن بزرگ به دنبال سبقت مشارکت در انتخابات امسال بودند.

همه عوامل سیاسی، نظامی و انتظامی برای برقراری امنیت پای کار هستند تا آرامش که مهمترین موضوع برای ستاد انتخابات است، برقرار باشد.تیم های محسوس و نامحسوس و تیم های قضایی تشکیل شده بود و به خوبی رصد می شد.

با توجه به استقبال و حضور گسترده مردم، مدت زمان رأی‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری تا ساعت ۲۲ امشب تمدید شد تا مردم بتوانند رای خود را در صندوق ها بریزند.

حتی مناطقی که امکان استقرار زمینی صندوق رای نبود با دو سورتی پرواز صندوق‌ها را به این مناطق برده شد.

گروه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال بیشترین مشارکت در انتخابات را داشتند و استان کهگیلویه و بویراحمد همچون سال های گذشته بیشترین مشارکت را در انتخابات داشته اند.

حال و هوای شعب رای کهگیلویه و بویراحمد در نخستین لحظات اخذ رای

فرایند رای گیری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همزمان با سراسر کشور ساعت هشت بامداد امروز یازدهم اسفند ماه در کهگیلویه و بویراحمد در حالی آغاز شد که ازدحام جمعیت در شعب اخذ رای حکایت از مشارکت بالای مردم این استان در تعیین سرنوشتشان دارد.

اگرچه مردمان غیرتمند این استان در ادوار گذشته همواره مشارکت گسترده ای در انتخابات داشتند اما صف های طولانی شهروندان در سرمای طاقت فرسای هوای بامداد امروز شهرهای شمالی استان جلوی شعب اخذ رای نشان از بی اثر بودن زمستان و هوای بسیار سرد این مناطق بر بهار انتخابات بوده است.

بامداد امروز دمای هوا در شهرهای سردسیری مارگون منفی ۹،یاسوج منفی ۶ و سی سخت منفی ۵درجه سانتیگراد بود اما گرمای شور انتخاباتی یخ سرمای هوا را ذوب کرد و مردم این مناطق بدون توجه به سرمای هوا در صف های طولانی شعب اخذ رای پیش از باز شدن این مراکز ایستاده اند تا به نامزدهای مورد نظر خود در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری رای دهند.

تلاش شهروندان برای رای دادن پیش از شلوغ شدن شعب اخذ رای بامداد امروز باعث بالا رفتن هزینه حمل و نقل به ویژه تاکسی های اینترنتی و تلفنی در دقایق نخستین آغاز فرایند رای گیری به ویزه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

در شعب اخذ رای شهروندان از یکدیگر درباره نامزد مورد علاقه یکدیگر سوال می کنند گویا مردم می خواهند پیش از اتمام فرایند رای گیری برآوردی از میزان رای نامزد مورد نظر خود داشته باشند.

چهار ساعت نخست رای گیری:۲۵ در صد از مردم کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات شرکت کردند

استاندارکهگیلویه و بویراحمد گفت: از ساعت هشت بامداد امروز همزمان با آغاز فرایند انتخابات تا ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه ظهر ۲۵ درصد از واجدان شرایط استان معادل ۱۴۵ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده اند.

سید علی احمد زاده افزود: فرایند انتخابات در ۸۷۲ شعبه اخذ رای کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت ۱۸ عصر امروز ادامه دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مردم استان خواست تا در زمان قانونی برای انداختن رای خود به صندوق ها در شعب اخذ رای حاضر شوند.

وی ضمن عذرخواهی از مردم برای تاخیر در آغاز فرایند رای در برخی از شعب استان تاکید کرد: قانون زمان برگزاری انتخابات ۱۰ ساعت است.

احمدزاده خاطرنشان کرد: امکان تمدید سه ساعت زمان انتخابات با مجوز وزارت کشور و سه ساعت نیز با مجوز شورای نگهبان وجود دارد.

استاندارکهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون برای جمع آوری آرای برخی از اهالی مناطق سختگذر استان ۲ سورتی پرواز بالگرد انجام شده است.

جشن تکلیف سیاسی

امروز جمعه شعبه‌های رای گیری در یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از سیاسی‌ترین و انتخاباتی‌ترین استان‌های ایران به شمار می رود بیش از آنکه به یک رقابت انتخاباتی شبیه باشد به یک جشن عمومی شبیه شده است.

آیین برگزاری دوازدهمین دور انتخابات مجلس در کهگیلویه و بویراحمد به یک جشن تبدیل شده است. در گوشه و کنار شهر دسته های جوانان با بازی ها و موسیقی محلی، این فضای شادمانی را تشدید کرده اند.

این انتخابات، فرصتی مناسب برای افرادی که برای نخستین بار در فرآیند انتخابات شرکت می‌کنند به شمار می‌رود. برخلاف سال‌های گذشته، جوانان و افراد جدیدی که به سیاست علاقه‌مند هستند، با حداکثر تلاش برای شرکت در رای گیری به شعب اخذ رای مراجعه می کنند.

یکی از نکات بارز این انتخابات، حضور فعال جوانان و رای اولی هاست. گذشته‌ای که جوانان به سمت سیاست روی نمی‌آوردند، به تاریخ پیوسته است. اکنون، ستادهای تبلیغاتی نامزدها را جوانان به خود اختصاص داده‌اند و با ایده‌های نوآورانه و انعطاف‌پذیری‌شان، جایگاه‌های اصلی را در انتخابات به دست گرفته‌اند.

رای اولی ها، افرادی هستند که برای نخستین بار در فرایند انتخابات شرکت می‌کنند. آن‌ها برخلاف تجربه کمتری که دارند، با انگیزه و اشتیاق بالایی به این رویداد مهم روبرو شده‌اند. شرکت رای اولی ها، نمادی از تغییر و تحولات شهروندان سیاسی است و نشان می‌دهد که افراد جدید، به دنبال تعیین سرنوشت استان هستند.

یکی از رای‌اولی‌ها در گفتگو با خبرنگار ، این روز را “جشن تکلیف سیاسی” خود خواند و گفت: “من امروز برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کنم و حس بسیار خوبی دارم. در حقیقت، ما جوانان رای اولی امروز جشن تکلیف سیاسی خود را برگزار می کنیم. امیدوارم با رای خود، در تعیین سرنوشت شهر و استانم سهیم باشم.”

یکی از رای دهندگان جوان با اشتیاق می‌گوید: “این انتخابات فرصتی برای ما است تا نگرانی‌هایمان را برای آینده شهر و استانمان بیان کنیم. من امیدوارم تغییری بزرگ رقم بخورد و نیروهای جوان به مسئولیت‌های مهم سیاسی دست پیدا کنند.” در حالی که یک رای دهنده دیگر می‌گوید: “من از بچگی عاشق سیاست بوده‌ام و امروز بالاخره فرصتی دارم تا صدایم را به گوش دیگران برسانم. من به این رایم اعتماد دارم و می‌دانم که می‌توانم تغییری مثبت در شهرمان ایجاد کنم.”

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در مشارکت انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ مشارکت رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

سید جواد هاشمی مهر تصریح کرد که میزان مشارکت در مناطق مختلف استان رو به افزایش است و بر اساس دستور وزیر کشور، مدت زمان رأی‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری تا ساعت ۲۲ امشب تمدید شد.

هاشمی مهر عنوان کرد: برخی شعب اخذ رای با کمبود تعرفه روبه رو شدند که به سرعت عوامل هیات های اجرایی و نظارت وارد عمل شدند و تعرفه اخذ رای به این شعب ارسال شد.اکنون تمامی شعب دارای تعرفه هستند و فرآیند رای گیری ادامه دارد.

وی تاکید کرد که حفظ آرامش مردم در زمان اخذ رای برای ما مهمترین موضوع است و از مردم درخواست می کنیم به شایعات توجه نکنند و رای خود را به صنوق های رای بریزند.

به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برای جمع آوری آرای ساکنان ۲ هزار و ۳۰ نقطه استان در کهگیلویه وبویراحمد در حال برگزاری است.

۶۴ نامزد مجلس شورای اسلامی و ۲ نامزد مجلس خبرگان رهبری در کهگیلویه و بویراحمد با هم رقابت می کنند.

در این استان ،سه نماینده مجلس شورای اسلامی و یک نماینده مجلس خبرگان رهبری انتخاب می شود.

Visits: 4