ریاکاری کاخ سفید؛ نگرانی برای قربانیان غزه بدون فشار بر تل‌آویو
ریاکاری کاخ سفید؛ نگرانی برای قربانیان غزه بدون فشار بر تل‌آویو
واشنگتن با گذشته دو ماه از جنگ غزه تنها به ابراز نگرانی در قبال افزایش شمار شهدای این جنگ بسنده می‌کند و حاضر به استفاده از نفوذش بر تل‌آویو برای پایان دادن به این جنگ نیست.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبرگزاری فارس، تحلیلگران اسرائیلی ادعا می‌کنند که دولت آمریکا در گفت‌وگو با کابینه بنیامین نتانیاهو، درباره افزایش شمار شهدای غزه که تا به امروز به ۱۶۲۵۰ نفر رسیده و اغلب آنها زن و کودک هستند، ابراز نگرانی می‌کند و دولت بایدن تلاش دارد تا با فشار بر تل‌آویو به کشته شدن شمار بیشتری از فلسطینی‌ها پایان دهد. اما گزارش امروز چهارشنبه (۶ دسامبر) خبرگزاری رویترز چیز دیگری می‌گوید.

رویترز نوشت که دولت بایدن هیچ اقدامی مانند تهدید به محدود کردن کمک‌های نظامی به تل‌آویو نمی‌کند که بتواند به واسطه آن اسرائیل را مجبور به کاری کند. 

این خبرگزاری به نقل از دو مقام آمریکایی  گزارش داد که بعید است واشنگتن تحویل تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند یا با انتقاد شدید، بر تل‌آویو برای تغییر رویکردش در قبال غزه، فشاری وارد کند، زیرا ایالات متحده معتقد است که راهبرد کنونی دیپلماتیک مؤثرتر است.

یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی با اشاره به اینکه موضع بنیامین نتانیاهو، از امتناع از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه به ورود روزانه حدود ۲۰۰ کامیون کمک رسانی به غزه برای چند روز در جریان آتش‌بس در هفته پیش، تغییر کرد، گفت: «این بهبود در نتیجه دیپلماسی بود نه تهدید».

وی که این اظهارات را سه روز پس از ازسرگیری حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه جنوب غزه در روز جمعه گذشته، بیان کرد، مدعی شد که کاهش حمایت نظامی از اسرائیل خطرات زیادی را به دنبال دارد. در صورت کاهش کمک‌های ارائه شده به اسرائیل  طرف‌های دیگر برای ورود به مناقشه، تضعیف اثر بازدارندگی تل‌آویو تشویق می‌شوند. ایالات متحده حمایت خود از اسرائیل را «تزلزل ناپذیر» می‌داند.

مشاور سیاست خارجی نتانیاهو اوفیر فالک هفته پیش در پاسخ به سوالی درباره فشار بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ غزه گفت: «باید احساسم را اعتراف کنم که نخست وزیر هیچ فشاری را احساس نمی‌کند و معتقدم که ما هر کاری را که لازم باشد برای دستیابی ارتش به اهداف خود انجام خواهیم داد».

مدیر دفاع در پروژه دموکراسی خاورمیانه ست بایندر نیز گفت که حمایت سالانه آمریکا از رژیم صهیونیستی با سلاح، مهمات و هواپیما، تأثیر قابل توجهی به واشنگتن بر نحوه مدیریت جنگ علیه حماس می‌دهد. 

وی افزود که خودداری از ارائه انواع خاصی از تجهیزات یا تأخیر در پر کردن  انبارهای تسلیحات مختلف، اسرائیل را مجبور به اصلاح راهبردها و روش‌هایش خواهد کرد زیرا تضمینی برای دستیابی به تجهیزات بیشتر وجود ندارد…«اما تا به این لحظه، دولت آمریکا تمایلی از خود برای استفاده از این نفوذ نشان نداده است».

وبگاه «عرب ۴۸»، با انتشار این گزارش در خصوص دورویی کاخ سفید در قبال جنگ غزه نوشت: کمپین انتخاباتی بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده معتقد است که هرگونه تلاش برای کاهش کمک به تل‌آویو می‌تواند به دلیل ریزش آراء حامیان تل‌آویو در آمریکا، به بایدن آسیب برساند. از سوی دیگر، بایدن با فشار جناحی از «دموکرات‌های مترقی و پیشرو« مواجه است که می‌خواهند واشنگتن شرایطی را برای ارائه کمک‌های نظامی به نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه تعیین کند و بایدن از درخواست‌ها برای آتش‌بس فوری حمایت کند.

Visits: 2