حضور بیش از یازده هزار نفر روز زائر در بقاع متبرکه شهرستان دنا همزمان با اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری
حضور بیش از یازده هزار نفر روز زائر در بقاع متبرکه شهرستان دنا همزمان با اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری
طهمورث نصرتی مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان دنا گفت در طول اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری، بقاع متبرکه شهرستان دنا میزبان بیش از یازده هزار نفر زائر و گردشگر مذهبی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز ، طهمورث نصرتی مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان دنا گفت در طول اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری، بقاع متبرکه شهرستان دنا میزبان بیش از یازده هزار نفر زائر و گردشگر مذهبی تا روز چهارم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بوده است.

طهمورث نصرتی گفت: بقعه متبرکه امامزاده حضرت بی بی زهرا خاتون سلام الله علیها روستای کره، امامزاده شاه عسکر علیه السلام روستای کریک ، بقعه متبرکه باباحاجی علیه السلام ،بقعه متبرکه امامزاده سید محمد علیه السلام شهر سی سخت و بقعه متبرکه امامزاده محمود علیه السلام روستای درب کلات از بقاع متبرکه شاخص و زائر پذیر شهرستان دنا است.

مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان دنا ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های هیأت امنا و خدام بقاع متبرکه شهرستان دنا گفت: به مناسبت ایام نوروز و ماه مبارک رمضان دو طرح شاخص سازمان اوقاف و امور خیریه (طرح نوروزی آرامش بهاری و طرح ضیافت الهی) در بقاع متبرکه شاخص شهرستان دنا برگزار می شود.

«بقعه متبرکه امامزاده محمود علیه السلام روستای درب کلات شهرستان دنا »

بقعه متبرکه امامزاده محمود(ع) ملقب به «طیار» در ضلع جنوب غربی روستای درب کلات از توابع دهستان سادات محمودی
شهرستان دنا، در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر سی‌سخت در میان کوهی معتدل و مرطوب واقع شده است.روستای درب کلات از جنوب به چشمه روا و روستای فاج، دهگاه و طلایه، از شمال به روستای ده پایین و آبشار مونج و رودخانه خرسان، از مغرب به سلسله کوه شورم و شبلیز و از مشرق به مازه گز و کوه های ریک بختیاری محدود است.طرح توسعه بنای جدید امامزاده در سال ۱۳۸۰(ه.ش) با تقاضای مردم روستا و اولاد و احفاد آن در مناطق مختلف و با مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت که پس از تخریب و تسطیح کامل قبرستان قدیمی اطراف آن در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع با پلانی به شکل مربع مستطیل اجرا شده که بر فراز شبستان آن گنبدی رفیع با استفاده از فنداسیون فلزی پوشش داده شده است که هنوز در حال ساخت است.

«بقعه متبرکه امامزاده سید محمد علیه السلام شهر سی سخت »

شهرسی سخت که به عنوان مرکز شهرستان دنا از آن یاد می شود ،شهری کوهستانی و زیبا در دامنه های سرد و کوهستانی دنای استوار است که تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج ۳۰کیلومتر فاصله داشته و همه ساله مأمن مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است. وقتی پا به زیبایی دنا می گذاری ،خیره به جنگل های بلواط ، کیکم وحشی و چنار این منطقه می شوی که نام سی سخت در دل کوههای سر به فلک کشیده دنا از زیبایی های این سفر افزون می کند.بی‌شک اینجا نقاش زبردستی فراتر از تمام بهشت‌ها ایستاده و نگارنگری کرده تا دل و دیده هر بیننده‌ای را به حیرت وا دارد.هوای مطبوع و خنک کوهستان به همراه چشم‌اندازهای زیبا، جویبارها و چشمه‌های پرآب، جنگل‌های بلوط، باغ‌های میوه، روستاهایی که از پس یکدیگر می‌آیند و تاک‌های انگوری که نوید آبسالی منطقه را می‌دهند در کنار دنا این کوه سرافراز و استوار که دامان بخشنده‌اش را گشوده تا سبزی قلبش را به همگان هدیه دهد،همه و همه وصف نشدنی است.اما به غیر از زیبایی های وصف ناپذیر این منطقه، این دیار مهمان ی گرانقدر از سلاله اهل بیت دارد که هر ساله مامن دلدادگان اهل بیت است.بقعه امامزاده سید محمد(ع) در فاصله دو کیلومتری شهر باستانی و متروکه کوخدان، در دامنه کوهی در شهر افسانه‌ای سی سخت مرکز شهرستان که دنا برتارک سفید و پربرف آن قله چهار هزار متری آلپ ایران (دنا) می‌درخشد، واقع شده است . ساختمان این بقعه متبرکه در سال ۱۳۷۵ هجری ــ شمسی توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و مشارکت مردم سی سخت و متولی در پلانی در ابعاد ۱۶*۱۴ متر با رعایت اصول فنی و مهندسی تجدید بنا شد. شجره طیبه ایشان به استناد اقوال معمرین محلی و اعتقادات منطقه‌ای و اسناد موجود از احفاد امام سجاد‌(ع) است.

«بقعه متبرکه باباحاجی علیه السلام شهرستان دنا»

بقعه متبرکه امامزاده بابا حاجی(ع) در شهرستان دنا، بخش پاتاوه و در انتهای تنگ برا واقع شده است. بعد از طی ۶۰ کیلومتر از جاده یاسوج به اصفهان و تغییر مسیر به طرف روستای تمنک از توابع بخش پاتاوه و ادامه مسیر به طول ۱۷ کیلومتر زیارتگاه امامزاده بابا حاجی(ع) قرار دارد.بقعه متبرکه امامزاده باباحاجی چند سالی است که به وسیله اداره اوقاف و کمک‌های مردمی نوسازی شده است و در صورت ایجاد زیر ساخت‌هایی مانند زائر سرا و ایجاد مراکز گردشگری در این منطقه خوش آب و هوا می‌توان در جذب گردشگران مذهبی نقش بسزایی ایفا کرد.قرار گیری بقعه متبرکه امامزاده بابا حاجی (ع) در آخرین نقطه “تنگ برا” و وجود چشمه سارها و رودخانه دائمی و پوشش جنگلی از درختان مثمر و خودرو و جاذبه های فراوان طبیعی موجب جذب گردشگران و زائرین شده است.

«بقعه متبرکه امامزاده شاه عسکر علیه السلام روستای کریک»

بقاع متبرکه امامزادگان ابراهیم و میراسحاق محمد علیه السلام (مشهور به شاه عسکر علیه السلام) متصل به هم بر روی تپه‌ای طبیعی در ضلع شمال غربی روستای کریک از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا در فاصله ۲۴ کیلومتری شهر یاسوج و ۱۵ کیلومتری شهر سی‌سخت در وسط قبرستان تاریخی ـ اسلامی روستا واقع شده است.

«بقعه متبرکه امام‌زاده بی بی زهرا خاتون سلام الله علیها روستای کره»

بقعه متبرکه امام‌زاده بی‌بی زهرا خاتون سلام الله علیها در ضلع غربی روستای کره اوباد علیا از توابع شهرستان دنا در فاصله ۲۵ کیلومتری غربی جاده سی‌سخت و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج واقع شده است. شجره طیبه امام‌زاده به استناد اقوال محلی و اعتقادات منطقه‌ای و اسناد موجود‌، از اولاد و احفاد حضرت امام موسی‌بن جعفر‌ علیه السلام است.

دیوارچینی بقعه متبرکه امام‌زاده بی بی زهرا خاتون سلام الله علیها روستای کره شهرستان دنا در هزار و ۴۲۰ متر مربع زیربنا و با ارتفاع هشت متر به صورت معماری اسلامی در حال اجرا و تکمیل نهایی است.

Visits: 0