بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) نگینی مذهبی در ورودی آبشار شهر یاسوج
بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) نگینی مذهبی در ورودی آبشار شهر یاسوج
بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) سرا پرده ی مشتاقانی است که در شمال شهر یاسوج شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد با زیارت آن حرف های دل را با دلداده خویش قسمت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز، هادی خورشیدیان رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد گفت: بقعه متبرکه امامزاده عبدالله علیه السلام شهر یاسوج شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد، ایستگاه صلوات و سلام مسافران و گردشگرانی است که به قصد تفریح آبشار ، در ورودی آن دست تعظیم بر سینه تکریم به تفرج جان می پردازند. بقعه متبرکه امامزاده عبدالله علیه السلام چون نگینی سبز در سر آغاز جاده آبشار پایتخت طبیعت ایران زمین شهر یاسوج بر انگشتری زرین آبشار می درخشد.

خورشیدیان گفت: ساختمان بقعه متبرکه امامزاده عبدالله علیه السلام شهر یاسوج مربع شکل بوده و بر فراز آن گنبدی رفیع چشم نواز رفعت ائمه زادگان و جاه و جلال صالحان است.

وی گفت : امامزاده عبدالله علیه السلام در شهر یاسوج مونس دل های غمگین و دلداران بیشماری است که برای ادای حاجت به این مکان روحانی قدم می گذارند. زوار زیادی در این بقعه متبرکه، نماز حاجت می خوانند اما همواره بانوان در این امامزاده اکثریت جمعیت زوار را تشکیل می دهند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد گفت : بنابر تواتر ، اقوال معمرین و گفته های افراد مطلع محلی ، امامزاده عبدالله (ع) فرزند شاه فرج الله (ع) می باشد. با صحت این گفته ی متواتر از اولاد و احفاد امام سجاد علیه السلام می باشد. بنابر همین منابع مقبره مادر مکرمه ایشان به نام بی بی حلیمه خاتون(س) در جوار و در سمت غرب قبر امامزاده عبدالله علیه السلام واقع شده است.

هادی خورشیدیان گفت: بنای ساختمان بقعه متبرکه امامزاده عبدالله علیه السلام از مصالح آجر و سیمان ساخته شده و تعداد ۹ ستون در حرم ایجاد شده است. بر فراز ضریح آن گنبدی بزرگ با ارتفاع شش متر از حرم قد علم کرده و داخل گنبد با آینه کاری مزین و آراسته شده است. در اطراف و چهار گوشه بنا چهار گنبدک بر معماری این جلوه دیگر بخشیده و فضای محدب و بیرونی گنبد ایزوگام و نقره ای فام می باشد.

خورشیدیان گفت: تقریباً در مرکز ساختمان و در ذیل گنبد مقبره امامزاده عبدالله علیه السلام قرار دارد. بر اطراف قبر شریف این امام زاده، ضریح آلومینیومی واقع شده است که پارچه سبزی به نشانه سیادت آن را آراسته است. این ضریح ساده به در ابعاد دو متر طول ، یک و نیم متر عرض و یک متر و هشتاد سانتی متر از ارتفاع با سطور ساده دستان زوار پیوند می خورد و چهار گلدان گل بر فراز ضریح خودنمایی می کند.

وی گفت: والده مکرمه شاه عبدالله (ع) (بنابر اقوال معمرین و افراد محلی) حضرت بی بی حلیمه خاتون (س)در جوار و قسمت غربی ضریح فرزندش آرمیده است. بر فراز این مقبره ، ضریحی ساده و به سبک و سیاق ضریح فرزند ،ساخته و ایجاد شده است هر روزه به ویژه در ایام بهار و تابستان این بقعه متبرکه مامن امن مسافران و گردشگران بیشماری از اقصی نقاط کشور به ویژه استان های مرکزی و جنوبی ایران اسلامی می باشد.

خورشیدیان گفت : از جمله برنامه های شاخص فرهنگی که توسط هیأت امنا این بقعه متبرکه در طول سال برگزار می شود میتوان به طرح حرم تا حرم در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)اشاره کرد. از دیگر برنامه های شاخص فرهنگی این بقعه متبرکه میتوان به برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی، طرح نوروزی آرامش بهاری، طرح تابستانی نشاط معنوی،ویژه برنامه دهه وقف ، برنامه های مذهبی در طول سال به مناسبت های از جمله سوگواری شهادت حضرت رقیه (س)اشاره کرد.

هادی خورشیدیان رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد از فعالیت های شبانه روزی هیأت امنا و خادم این بقعه متبرکه و دیگر هیأت امنا و خادمین بقاع متبرکه شهرستان بویراحمد در اجرای برنامه های مختلف عمرانی،فرهنگی و اجتماعی در بقاع متبرکه تقدیر و تشکر به عمل آورد.

لازم به ذکر است جهت خدمت رسانی بیشتر به دلدادگان آستان مقدس؛ مرکز افق(اجتماعی،فرهنگی و قرآنی) حرم مطهر امامزاده عبدالله علیه السلام، پایگاه بسیج شهیدصیادشیرازی،هیات مذهبی پیروان قرآن و عترت و کانون تخصصی یاوران مهدی نیز در این حرم مطهر مستقر وهمکاری دارند.

Visits: 0