برکت باران سدهای کهگیلویه و بویراحمد را مملو از آب کرد
برکت باران سدهای کهگیلویه و بویراحمد را مملو از آب کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با ذکر اینکه سامانه بارشی اخیر، اثرهای بسیار مطلوبی در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه داشته است ، از جمله برکت ها و این بارندگی را افزایش دبی رودخانه ها، و تکمیل نسبی حجم آب مخزن سدها از جمله سدهای کوثر، چمشیر و شاه قاسم دانست.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،آرش مصلح شنبه شب اظهار کرد: حجم سد کوثر در پی بارش های سامانه اخیر، ۱۲ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

وی افزود: دبی لحظه ای حدود ۲۸۰ مترمکعب بر ثانیه وارد سد کوثر شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تراز اکنون ۶۱۸.۵۴ و حجم مخزن ۴۵۴.۷۶ میلیون مترمکعب است.

مصلح با بیان اینکه ۸۳ درصد حجم مخزن سد کوثر پر شده است گفت: دبی ورودی هشت ساعته ۱۴۱.۷ مترمکعب بر ثانیه حجم ورودی ناشی از بارش ۱۲.۰۴ میلیون مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: ۱۲ میلیون مترمکعب افزایش آب سد کوثر معادل یکسال اب شرب گچساران و روستاهای آن شهرستان است.

سد کوثر در گچساران حدود ۵۴۷ میلیون مترمکعب حجم مفید دارد این سد تامین کننده آب آشامیدنی ۲ و نیم میلیون نفر در پنج استان کشور است.

به لحاظ میزان حجم آبگیری ، سد کوثر در کشور مقام نخست را دارد و این سد آب کشاورزی حدود پنج هزار هکتار از زمین‌هایی پایین دست را تامین می‌کند.

سد کوثر، در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: دبی رودخانه بشار در پاتاوه بر اساس اندازه گیری ایستگاه هیدرومتری آب منطقه ای به ۶۰۰ مترمکعب برثانیه رسید.

مصلح همچنین به عبور موفق سیلاب از تونل انحراف سد تنگ سرخ اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: حجم مخزن سد چمشیر هم به ۳۶۰ میلیون مترمکعب رسید.

براساس آمارهای موجود، کهگیلویه وبویراحمد ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی آن به صورت دیم کشت می‌شود.

۹۰درصد از آب آشامیدنی شهرهای کهگیلویه وبویراحمد از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

ترسالی سال گذشته و امسال کهگیلویه و بویراحمد درحالی است که این استان یک دهه با کاهش میزان نزولات جوی مواجه بوده است که این امر ضرورت تلاش برای مدیریت بهتر منابع اب این استان را بیشتر کرده است.

میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵ میلی متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است.

این عوامل و تنش آبی در شهرهای یاسوج، مادوان، سوق و دهدشت و کمبود آب کشاورزی و صنعت در شهرهای گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد لزوم تلاش مضاعف برای تکمیل سدهای را بیشتر کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان با حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

Visits: 6