اهتمام دولت سیزدهم به تامین مسکن / ارتقای جایگاه فارس در اجرای طرح نهضت ملی مسکن
اهتمام دولت سیزدهم به تامین مسکن / ارتقای جایگاه فارس در اجرای طرح نهضت ملی مسکن
دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن یکی از برنامه های اصلی خود را تامین مسکن برای اقشار مختلف مردم به ویژه در مناطق محروم اعلام و بر همین اساس شعار ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،بر همین اساس، پیگیری و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق این مهم از ابتدای آغاز اجرای این طرح تاکنون در استان فارس نیز در دستور کار مسولان و متولیان امر قرار گرفته و مجموعه این اقدامات موفقیت های چشمگیری را در استان به همراه داشته است.

بر اساس آخرین رتبه بندی استان ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، هم اینک استان فارس در بین ۳۱ استان کشور در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با ۲۳ پله ارتقا در جایگاه هشتم قرار گرفته و در میان استان‌های بزرگ کشور نیز در جایگاه نخست قرار دارد.

همچنین در استان فارس افزون بر۴۸۸ هزار نفر به عنوان متقاضی طرح نهضت ملی مسکن اقدام به ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۱۷۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و برای ۱۰۵ هزار متقاضی تمام مراحل آماده سازی زمین انجام گرفته است.

از میان متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن فارس بیش از ۷۸ هزار نفر اقدام به واریز وجه کرده که برای ۷۱ هزار نفر از آنها پروانه ساخت صادر شده و ۵۱ هزار واحد نیز در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی از پنج درصد تا ۹۵ درصد قرار دارد.

استان فارس در بحث تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز نسبت به اواخر سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته و میزان زمین تامین شده برای این منظور از ۴۰۰ هکتار، با احتساب شهرک‌های جدید به بیش از هشت هزار هکتار رسیده است.

در دومین روز از سفر هیات دولت به استان فارس (۲۱ مهرماه ۱۴۰۲) و با حضور آیت الله رئیسی رییس جمهور، ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس افتتاح شد.

این تعداد واحد مسکونی شامل ۴۶۴ واحد نهضت ملی مسکن شهر، یک هزار و ۸۵۴ واحد خود مالکی، ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بازآفرینی شهری و هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه های روستایی بود.

همچنین همزمان عملیات اجرایی ۵۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن فارس و عملیات آماده سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن در سطح یک هزار و ۲۷۸ هکتار آغاز شد و ۳۰ هزار قطعه زمین نیز به متقاضیان مسکن در استان واگذار شد.

زمین نهضت ملی مسکن فارس برابر با زمین مسکن مهر کل کشور
وزیر راه و شهرسازی، مهرماه سال گذشته در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی در شیراز گفت: میزان زمینی که در استان فارس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده برابر با میزان زمین تامین شده برای طرح مسکن مهر در کل کشور است.

مهرداد بذرپاش افزود: این زمین ها نه به شکل خام بلکه پس از آماده سازی به مردم تحویل داده می‌شود که برای آماده سازی این زمین ها نیز رقم بسیار بالایی صرف می شود.

وی ادامه داد: در مجموع کار بزرگی در طرح نهصت ملی مسکن در کشور در حال انجام است که می تواند افزایش قابل توجهی را در زمینه ساخت مسکن شهری و روستایی رقم بزند.

او اظهار کرد: یکی از سیاست های وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ویلایی سازی و تک طبقه سازی است و هرکجا زمین اجازه دهد این کار را با رعایت ملاحظات انجام خواهیم داد.

نگاه ویژه دولت به حل مشکل مسکن
استاندار فارس نیز در واپسین روزهای سال گذشته در آیین تجلیل از فعالان و دست اندرکاران طرح نهضت ملی مسکن استان فارس در شیراز، حل مساله مسکن از اولویت های اصلی دولت سیزدهم دانست و گفت: در برخی جلسات شورای مسکن کشور که شرکت می‌کنیم از نزدیک شاهد حساسیت رییس جمهور نسبت به این مبحث مهم هستیم.

محمد هادی ایمانیه، همچنین خواستار توجه جدی متولیان امر نهضت ملی مسکن به ساخت مسکن در روستاها شد و گفت: قطعا توجه به این نیاز مهم روستاییان در کنار ایجاد اشتغال برای آنها به تحقق مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها کمک خواهد کرد.

ایمانیه افزود: اخیرا مصوب کردیم که ساخت ۱۲۰ هزار مسکن روستایی در فارس در دستور کار قرار گیرد که تامین زمین با الحاق روستاها به شهرها (به جز شهر شیراز) با همین هدف است.

وی ادامه داد: امروز یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که اغلب مردم با آن دست به گریبان هستند بحث مسکن است و در برخی شهرها هزینه مسکن به طور متوسط نیمی از هزینه زندگی مردم را شامل می شود که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح شاهد رفع شدن این مشکل مردم باشیم.

Visits: 1