کنعانی با رد ادعاهای بی‌اساس علیه ایران: برخی از اعضای گروه ۷ مسبب اصلی بی ثباتی در منطقه و جهان هستند
کنعانی با رد ادعاهای بی‌اساس علیه ایران: برخی از اعضای گروه ۷ مسبب اصلی بی ثباتی در منطقه و جهان هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ضمن محکوم کردن ادعاهای بی‌اساس علیه ایران در بیانیه گروه ۷، این ادعاها را به طنز تاریخی شبیه دانست و گفت که برخی از اعضای این گروه مسبب اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان هستند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبرگزاری فارس، گروه هفت شامل کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس دیروز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه در اجلاس مجازی سران که به ریاست ژاپن رئیس دوره‎‌ای این گروه برگزار شد، در بیانیه‌ای درباره اوضاع غزه، اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دادند.

این اتهامات و ادعاهای ضد ایرانی با واکنش امروز (پنجشنبه) ۱۶ آذر ماه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی روبرو شد و او این ادعاها را مردود و بی اساس خواند و آن را قویا محکوم کرد.

وی در واکنش به این اتهامات بی پایه، بار دیگر موضع جمهوری اسلامی ایران درباره سلاح هسته‌ای را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: همانگونه که بارها اعلام شد، سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را کاملا شفاف، صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق و تعهدات ایران براساس پیمان منع اشاعه هسته‌ای خواند و گفت که جمهوری اسلامی ایران در این راستا همه تعهدات خود را انجام داده و این موضوع نیز بارها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

گروه هفت در بیانیه خود از ایران خواسته تا از جنبش حماس، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن حمایت نکند.

کنعانی همچنین نقش مسؤولانه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه را مورد اشاره قرار داد و افزود: ادعاهای مطرح شده از سوی گروه هفت به یک طنز تلخ تاریخی شباهت دارد، چرا که برخی اعضای این گروه با سابقه تاریک استعمارگری، طراحی و اجرای سیاست‌های مخرب و مداخله جویانه و نیز اقدامات نظامی در غرب آسیا و دیگر مناطق جغرافیایی، مسبب اصلی بی‌ثباتی و ناامنی، نه فقط در منطقه، که در سراسر جهان هستند.

وی بار دیگر گفت: بارها به صراحت اعلام‌ شده است که گروه‌های مقاومت در منطقه برای مقابله و پاسخگویی به جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم  کودک‌کُش صهیونیستی به تشخیص خود و بر اساس اصول و اولویت‌ها و منافع کشور و مردمشان تصمیم گرفته و عمل می‌کنند و از کسی دستور نمی‌گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه حمایت تمام عیار نظامی آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه فلسطین را محکوم و بر لزوم پاسخگو کردن این کشورها به دلیل مشارکت در جنایت جنگی و نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه غربی تأکید کرد.

وی همچنین تصریح کرد که گروه هفت صرفا با محکوم کردن چند صهیونیست شهرک نشین، نمی‌تواند از مسؤولیت خود و شراکت و حمایت تمام عیار از جنایات وحشیانه  رژیم صهیونیستی شانه خالی کند.

سران گروه ۷ در بیانیه پایانی این نشست همچنین بر اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از تشدید بحران انسانی در غزه و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان تأکید کرده‌اند.

از ابتدای حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه که در واکنش به عملیات طوفان الاقصی صورت گرفت و با وجود آتش‌بسی که هفت روز به طول انجامید، این حملات جمعه دهم آذر ماه از سر گرفته شد، دولت آمریکا اقدام به کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی در این جنگ کرد. در همین خصوص نیز هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید جان کربی بامداد امروز (پنجشنبه) در نشست خبری در کاخ سفید گفت: «ما بر ارائه سلاح‌ها و سامانه‌های نظامی به اسرائیل برای عملیات‌هایش در جنوب غزه تمرکز می‌کنیم». قبل از آن نیز وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که به گفت‌وگو با اسرائیل ادامه داده و نیازهای روزانه آنها برای جنگ غزه را مورد بحث قرار می‌دهند.

آبان ماه سالجاری نیز وزرای خارجه گروه هفت بیانیه‌ای صادر و ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح کرده بودند که از سوی ایران مردود اعلام شد و ناصر کنعانی آن را قویا محکوم کرد. 

Visits: 2