۲ هزارو ۴۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه وبویراحمد توزیع شد
۲ هزارو ۴۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه وبویراحمد توزیع شد
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزارو ۴۰۰ پنل خورشیدی برای تامین برق پایدار بین عشایر مناطق مختلف این استان در دولت سیزدهم توزیع شد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،فضل الله آذرفر روز یکشنبه در بازدید از مناطق عشایری گچساران افزود: توزیع پنل های خورشیدی یکی از راهکارهای ارزان تامین برق عشایر و کاهش سوخت های فسیلی است.

وی بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد از جمعیت ۱۲ هزار نفری عشایر این استان از برق پایدار محروم هستند.

آذرفر تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده امسال با همکاری شرکت توزیع نیروی برق یکهزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی بین خانوار های عشایری این استان توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: خانوارهای عشایری واجد شرایط مناطق ییلاق و قشلاق که برق پایدار ندارند باید در سامانه عشایری ثبت نام و کد دریافت کنند.

آذرفر تاکید کرد: تنها ۱۰ درصد قیمت تمام شده پنل ها توسط عشایر پرداخت و مابقی آن از سوی دولت تأمین اعتبار می شود و سهم آورده هر عشایرتنها ۱۰ میلیون ریال است در حالی برای هر پنل خورشدی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون اعتبار هزینه خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مناطقی که بیش از ۵۰ خانوار عشایری تمرکز داشته باشند از نیروگاه های متوسطه خورشیدی برای تامین برق آنها استفاده خواهد شد.

وی وزن کم، قابل حمل بودن و نصب آسان را از مهمترین مزایای این پنل ها عنوان کرد و افزود: این مزیت به مصرف کننده کمک می کند تا بدون نیاز به متخصص، به راحتی خود بتواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.

سالانه ۱۰ هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، ۴۰۰ تن پشم، ۲۶ هزار تن شیر، ۱۸۰ تن انواع روغن های دامی و ۷۲۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر این استان تولید می شود.

۷۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.

Visits: 1