گرمای شعله های گاز به روستاهای بالای ۲۰ خانوار کهگیلویه و بویراحمد می رسد
گرمای شعله های گاز به روستاهای بالای ۲۰ خانوار کهگیلویه و بویراحمد می رسد
کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد و بیش از ۷۰ درصد جنگل های استان را بلوط پوشش می دهد و در سالیان گذشته به دلیل نبود زیرساخت ها مردم شهر ها و روستاها و مناطق عشایری برای پخت وپز، گرمایش و بهداشت از هیزم استفاده می کردند اما اکنون زمان زیادی برای مشعل گاز در همه نقاط استان به ویژه روستاهای بالای ۲۰ خانوار روشن می شود.

به گزارش پایگاه خبری شباویزبه نقل از ایرنا ،سالانه حدود چندین هزار درخت بلوط کهنسال با تیشه روستانشینان در مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد نابود می شد و این مساله خسارت زیادی به جنگل های استان وارد کرده بود به گونه ای که نفس ریه های زاگرس این سرمایه های خدادادی به شمارش افتاده بود.

عملیات گازرسانی دراستان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۶۱ آغاز و در سال ۱۳۶۳ بهره برداری از شبکه مذکور تحت مدیریت استانهای همجوار در بخش کوچکی از جغرافیای استان شروع شد.

در سال ۱۳۷۷ با توجه به نیاز روزافزون جامعه به گازطبیعی ، شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد تاسیس و از سال ۱۳۷۹ فعالیت مستقل خود را در جهت ارائه خدمات مطلوب گازرسانی آغاز کرد.

تعداد مشترکین گاز طبیعی در استان که از این سوخت پاک بهره مند شده اند بیش از ۲۲۱ هزار مشترک است.سردسیر بودن و وجود منابع جنگلی غنی ، و لزوم حفاظت از جنگلها ،‌ اهمیت مضاعفی را به امر زیربنایی گازرسانی روستایی در استان کهگیلویه وبویراحمد داده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق آخرین آمار، هم اینک ۲۱ شهر و یکهزار و ۱۰۵ روستا از یکهزار و ۱۴۴ روستا واجد شرایط در استان گازرسانی شده اند.

گاز رسانی تمامی روستاهای فاقد گاز در استان

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه روستاهای فاقد گاز استان در قالب طرح گازرسانی قرار گرفتند.

علی محمد روستا افزود: سخت گذر بودن، کوهستانی و پراکندگی روستاها باعث شده تا کار گاز رسانی و برخورداری مردم استان از نعمت گاز تلاش و زحمات مضاعف و هزینه سنگین و بالایی داشته باشد.

وی بیان کرد: ۱۰۰ درصد مناطق شهری و اهم ‌مناطق روستایی استان ‌تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفته و مابقی نیز امسال و قبل از شروع فصل سرما گازرسانی خواهند شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: روستاهای فاقد گاز استان برای گازرسانی برنامه ریزی و طرح گاز رسانی برای همه آنها تهیه و تدوین شده است.

روستا ابراز کرد: در آمار ارائه شده از شرکت گاز در بهره مندی خانوارهای روستایی واجد شرایط به تفکیک شهرستان از ۹ شهرستان استان چهار شهرستان سبز بوده و بقیه شهرستان ها نیز وضعیت مناسب ۹۵ درصد در این خصوص دارند.

ادامه داد: شرکت گاز عملکرد مناسب و خوبی در گازرسانی به اقصی نقاط استان ‌و روستاهای دورافتاده و صعب العبور دارد.

روشن شدن مشعل گاز در همه نقاط استان تا پایان نیمه اول امسال

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳، گاز همه نقاط هدف در استان تامین می‌شود.

ریحان بهادر افزود: تاکنون ۴ شهرستان از ۹ شهرستان استان سبز شده است. هم اکنون همه جمعیت شهری و روستایی شهرستان‌های گچساران، چرام، باشت و بهمئی از نعمت گاز برخوردار شده اند.

وی اضافه کرد: گاز همه جمعیت شهری و روستایی پنج شهرستان دیگر استان نیز تا پایان نیمه اول امسال تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح‌های در دست اجرای این شرکت، گفت: طرح گازرسانی به روستاهای باقی مانده بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد.

بهادر با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی طرح گازرسانی به بخش زیلایی در شهرستان مارگون، افزود: ۲۵ روستای این بخش گازرسانی شدند که به زودی کار انشعاب گذاری در این روستاها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این طرح سه روستای جلاله، آبدگاه و ماشک کار باقی می‌ماند که با جاده سازی تا پایان تابستان کارگازرسانی به آنها هم انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: طرح گازرسانی به تنگ تامرادی در شهرستان بویراحمد هم پیشرفت ۸۰ درصدی دارد که از ۱۸ روستای این بخش، تاکنون به ۱۲ روستا گازرسانی شده است.

بهادر ابراز کرد: اعتبار تخصیصی طرح گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک ۶۹۰ میلیاردریال است.

وی بیان کرد: برای طرح گازرسانی به بخش‌های زیلایی و تنگ تامرادی نیز به ترتیب یک هزار و ۸۰۰ و ۲۴۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

هم اینک در ۹ شهرستان خدمات گازرسانی ادامه دارد و پنج هزار و ۶۰۸ کیلومتر طول شبکه توزیع شرکت گاز است و از جمعیت ۸۰۰ هزار نفری استان ۲۲۷ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

۲۲۴ هزار مشترک در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، که ۹۶ درصد از این مشترکین خانگی است.

عملیات گازرسانی در این استان با توجه به صعب العبوری و پراکنده بودن روستاها در مناطق سردسیر و گرمسیر استان سخت و هزینه بر است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

Visits: 2