کهگیلویه وبویراحمد؛سرزمین رویایی با زیبایی های ناشناخته
کهگیلویه وبویراحمد؛سرزمین رویایی با زیبایی های ناشناخته
طبیعت بکر و زیبای دامنه‌های سترگ دنا، اماکن تاریخی، چشمه ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشارهای مفرح و رودخانه های خروشان در کنار پوشش انبوه جنگل های سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته های کوهساران از جلوه های بدیع و زیبایی های خداوندی است که در این دیار رویایی به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،سراسر ایران سرشار از مناظر بی‌نظیر و بکری است که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند اما به نظر می رسد گردشگری تنها به تعداد معدودی از شهرهای کشور محصور شده است، در حالی که دیدنی‌های منحصر به فرد در مناطق مختلف پشت شهرت جاذبه‌های گردشگری معروف، پنهان شده‌ است استان رمز آلود کهگیلویه و بویراحمد با گنج های پنهان و زیباهایی ناشناخته و مکان هایی کهن و زیبا مصداق عینی این مدعا است.

دیار چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه ها و چشمه های خروشان، کوه های سر به فلک کشیده و جنگل های بلوط و جاذبه های بکر طبیعی با داشتن ظرفیت های بالقوه متعدد در زمینه گردشگری مسکوت مانده است این زیبایی ها نیاز به معرفی بیشتر دارد تا گردشگران داخلی و خارجی را به دامان خود بطلبد.

جاذبه‌های مشهور این استان قدرت برابری با بسیاری از اماکن طبیعی و تاریخی شهرهای بزرگ ایران دارد حتی بسیاری آن‌ها کهن‌تر، عظیم‌تر و زیباتر هستند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز را می توان عروس گردشگری ایران نامید.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۱ منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

غار ده شیخ، روستای گردشگری کریک، تنگ تامرادی، حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه های طبیعی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به شمار می آیند.

دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ درکهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد از جمله مناطق نمونه گردشگری تعریف شده در کهگیلویه وبویراحمد هستند.

این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده است.

غار ده شیخ شاهکار شگفت انگیز طبیعت

غار ده شیخ در منطقه پاتاوه از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد که به غار معروف علی صدر شباهت هایی دارد یکی از شاهکارهای شگفت انگیز طبیعت در این استان است.

این اثر شگفت انگیز طبیعی که در بالادست روستایی به نام ده شیخ و ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده این روزهای بهاری مقصد سفر گردشگران ماجراجو و دوستداران طبیعت بکر شده است.

کارشناسان غار ده شیخ دنا را علی صدر دوم نام نهاده اند و اعتقاد دارند این ۲ اثر طبیعی تشابهات زیادی دارند.

اینجا صدای چک چک آب، قندیل های زیبا و حیرت آور، آب و هوای خنک،مطبوع و دالان های تو در تو چهره ای منحصر به فرد از زیبایی های خلقت خداوندی را به تصویر کشیده است.

غار ده شیخ که صدها سال ناشناخته بوده چند سال پیش از طرف افراد محلی ( یک چوپان) در روستای ده شیخ در پاتاوه کشف شد تا حالا یکی از گردشگرپذیرترین جاذبه‌های کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات نوروز باشد.

گردشگران برای سفر به این منطقه ابتدا باید به شهر یاسوج سفر کرده و بعد از پیمایش مسافتی حدود۴۵ کیلومتری به بخش پاتاوه شهرستان دنا برسند و پس از عبور کردن از مناظر تاریخی و طبیعی پل پاتاوه به دنیای رازآلود و غار ناشناخته ایران در کهگیلویه و بویراحمد خواهند رسید.

اینجا در طبیعت اطراف این سرزمین خیال انگیز انبوه درختان و جنگل های رویایی بلوط، آبشاری خروشان و دره های عمیق و دست نخورده هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

آن طور که کارشناسان می گویند: این اثر طبیعی اعجاز انگیز یکی از جاذبه های ناشناخته زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد است که قدمت آن به ۱۳۵ میلیون سال می رسد به طوری که بر اساس اطلاعات بدست آمده شکل گیری آن مربوط به دوره دوم زمین شناسی است.

محققان می گویند که استخوان ها و سفال هایی که در غار ده شیخ کشف شده گویای آن است که برخی از انسان ها در مقطعی از تاریخ این غار شگفت انگیز را برای زندگی کردن برگزیده اند ،اگرچه هنوز قدمت این سفال ها به درستی مشخص نشده ولی کارشناسان قدمت آنان را به پیش از ظهور اسلام نسبت داده اند.

گفته می شود که این جاذبه طبیعی یکی از حدود ۶۰۰ غار شناسایی شده در کشور است و به لحاظ وسعت و عمق تاکنون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

غار ده شیخ سال ۱۳۹۶ثبت ملی شد و توسط غارشناسان ۶ کیلومتر از آن کشف شده، طبیعت بکر و دست نخورده اطراف این غار با ترکیب درختان در هم تنیده بلوط، رودخانه خروشان بشار و چشم انداز دل نشین کوه دنا بر زیباهای وصف نشدنی آن افزوده است.

تفرجگاه آبشار یاسوج

آبشار یاسوج از اصلی‌ترین جاهای دیدنی یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد و از زیباترین آبشارهای ایران است که در فاصله ۲ کیلومتری مرکز شهر یاسوج و در شمال این شهر واقع شده است.

آبشار یاسوج از مهم‌ترین جاهای دیدنی یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد و از زیباترین آبشارهای ایران است که در فاصله ۲ کیلومتری مرکز شهر یاسوج و در شمال یاسوج واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۱۰ متر از آب چشمه‌های موجود در کوه‌های زاگرس می‌جوشد. نهرهای آب در بستر مارپیچ شبکه‌ای، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و مملو از گل‌های رنگارنگ از جلوه‌های زیبای آبشار یاسوج است‌.

آبشار یاسوج از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که فصل‌های بهار، تابستان و پاییز در هرسال بهترین زمان بازدید از آن است. منطقه‌ای که آبشار یاسوج در آن قرار دارد، دارای باغ‌هایی تازه، گل‌های خوش‌بو و آب و هوای طبیعی و سالم است.

پارک آبشار یاسوج به‌دلیل پتانسیل طبیعی منطقه در راستای شرقی غربی درست شده است و درختان زیبایی نیز در مسیر رودخانه آبشار رشد کرده و همچنین حصار دیوار مانندی وجود دارد که دو رشته‌کوه در پیرامون آن ایجاد شده است. منظره‌های زیبایی با هدایت آب رودخانه به درون استخرها، حوضچه‌ها، ایجاد آبریزها و آبشارهای کوچک خلق شده است. به‌منظور اسکان و نشستن در این این پارک زیبا آلاچیق‌هایی قرار داده شده است. در این محل درختان قد بلند وجود دارد و به‌وسیله دو رشته‌کوه حصاربندی شده که از این نظر دارای آب و هوایی خنک و مطلوب در فصل تابستان است.

آبشار یاسوج در انتهای تنگه‌ای قرار دارد که برای دست‌یابی به این آبشار لازم است مسیر حدود ۱۵۰ متر را داخل تنگه طی کرد.

آبشار زیبای تنگ تامرادی

آبشار تنگه تامرادی با طبیعتی بکر و کم نظیردر ۴۵ کیلومتری غرب یاسوج در مسیر جاده سپیدار واقع است.

آبشار تنگ تامرادی در ۴۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و در مسیر جاده ارتباطی یاسوج به سپیدار در بخش مرکزی بویراحمد قرار دارد.

منطقه دیدنی معروف به آبشار تنگ تامرادی دارای هفت آبشار کوچک و بزرگ با ارتفاع میانگین بین ۱۰ تا ۵۰ متر و ده ها حوضچه آبی است.

آبشار تنگ تامرادی یکی از جاذبه های طبیعی و بکر شهرستان بویراحمد به شمار می رود که همه ساله و به ویژه در ایام تعطیلات نوروز پذیرای هزاران گردشگر است.

این آبشار یکی از آبشارهای منحصر به فرد و کم نظیر در کشور است.

برم الوان بهمئی؛ آمیزه ای از زیبایی های طبیعت

شهرستان بَهمَئی که از شمال به چاروسا و دیشموک و باغ ملک، از جنوب به بهبهان، از شرق به کهگیلویه و از غرب به رامهرمز و آغاجاری و امیدیه منتهی می‌شود، این روزها با ۲ منطقه گرمسیری و سردسیری خود و با آمیزه ای ازطبیعت چشم نواز و آثار تاریخی ارزشمند پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.

قلعه تاریخی نادری،نقش برجسته های تنگ سروک،تنگ ماغر،برم الوان از جمله جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی شهرستان بَهمَئی محسوب می شود که در آستانه فصل بهار آماده پذیرایی از گردشگران است.

تالاب «برم الوان» در شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد میراث جهانی ثبت شده در کنوانسیون بین‌‍المللی رامسر که با وجود ویژگی های منحصر به فرد آن میتواند مقصدی برای میزبانی از زیبایی های طبیعی باشد.

این میراث طبیعی که بهمن ماه امسال به عنوان بیست و ششمین تالاب کشور در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثبت شد، رشته کوه زاگرس با جنگل‌های بادام و بلوط و گونه‌های جانوری متعدد از پرندگان و گیاهان کمیاب احاطه کرده است و یکی از شاهکارهای طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

این تالاب در نزدیکی منطقه حفاظت شده تنگ سولک قرار دارد به گفته کارشناسان محیط زیست نقش کلیدی در ذخیره‌سازی آب برای حمایت از جمعیت حیات وحش در اطراف و درون منطقه حفاظت‌ شده ایفا می‌کند.

برخی از گونه‌های جانوری مهم جهانی مانند شنگ، اردک سرحنایی و کپور ماهیان و ماهی بنی، خوتکا و لاک پشت مهمیز دار در منطقه وجود دارند که برای بقا به این دریاچه وابسته هستند.

تالاب «بَرم الوان» در ۴۰ کیلومتری شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی و ۸۰ کیلومتری شمال غربی دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است این میراث طبیعی با مساحتی حدود ۱۴ هکتار در نزدیکی تپه‌ ماهورهای گچی قرار گرفته است و حاشیه این تالاب با گیاهان نادری مانند نی، گز، زالزالک و خارشتر پوشیده شده است.

عمق تالاب “برم الوان” بین ۱۲ تا ۳۰ متر متغیر است این تالاب با مناظر طبیعی خیره کننده و تنوع گیاهی و جانوری خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می‌شود.

شلالدون باشت

منطقه گردشگری شلالدون از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است و در هفت کیلومتری شهر باشت و مسیر ارتباطی جاده ترانزیت گچساران به شیراز قرار دارد.

این منطقه با طبیعت سرسبز، دل‌انگیز و پوشش گیاهی جنگلی وسیع از تپه ماهورها و دره‌های زیبایی تشکیل شده که در سال‌های اخیر میراث فرهنگی با ایجاد کمپینگ، اقدامات اولیه تفریحی را فراهم کرده است.

شاید کمتر مسافری است که در مسیر گچساران به شیراز بگذرد اما مدهوش زیبایی های خیره کننده بهار نورسته منطقه گردشگری شلالدون در شهرستان باشت نشده باشد.

این منطقه شگفت انگیز مقصدی رؤیایی برای دوستداران طبیعت است که می‌خواهند به دور از معمارهای سنتی و نوین شهری در تپه ماهورهای سرسبز به نغمه پرندگان گوش جان دهند.

در این روزها گردنه شلالدون در مسیر جاده ارتباطی اهواز- شیزار و کهگیلویه و بویراحمد به بنادر جنوب کشور با مناظر بدیع و دلفریبش استراحتگاه هزاران مسافر خسته است.

در این طبیعت رویایی درختان بادام درسینه کش تپه ها لباسی از شکوفه های سفید شادی برتن کرده است و به زبان بی زبانی به مهمانان خود خوش آمد می گوید.

این پارک ۳۰ هکتاری طبیعی با پوشش جنگلی بلوط و گل های رنگارنگ و هوای مفرح و تپه ماهورهای زیبایش یکی از ۱۰منطقه گردشگری نمونه کهگیلویه و بویراحمد بشمار می رود.

از آنجا که هوای شهرستان گچساران در بیشترین روزهای سال گرمترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد است بهار این شهرستان زودتر از بقیه نقاط شروع می شود.

بلادشاپور؛ سرزمینی ناشناخته

بلادشاپور؛ بافت تاریخی شهر دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از مهم‌ترین آثار باستانی ایران است که قدمت آن به پیش از اسلام باز می‌گردد اما آثار برجای مانده آن بیشتر مربوط به دوره صفویه است؛ این اثر ارزشمند دارای ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری فراوانی است که می‌تواند به عنوان یک منبع مهم برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

کاروانسرای بلاد شاپور در ضلع غربی شهر و در کنار حمام کهیار، امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده جابر (ع) قرار دارد ، این سازه که در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است امروزه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود..

کاروانسرای بلاد شاپور به گونه ای ساخته شده که برخی از حجره به یکدیگر راه دارند و می توان در بین آن رفت و آمد کرد و در داخل ایوان‌ ها طاقچه‌ هایی برای گذاشتن اشیاء و نیز دودکش تعبیه شده است،کف حیاط با سنگ‌ های لاشه ‌ای بزرگ سنگ‌ فرش شده است و سطح آن را اندکی پایین تر از کف حجره ها ساخته اند و در حیاط چاه آبی به چشم می خورد که به نظر می رسد برای تامین آب مورد نیاز کاروانیان بوده است،برای دسترسی به پشت بام راه پله مارپیچ و باریکی در ضلع شمالی آن قرار دارد.

وجود بیش از ۲هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از اهمیت بالای آن دارد،در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎ اند.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بوده است.

از آنجا که کشورمان ایران به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تجارتی شرقی به غربی یعنی چین تا دریای مدیترانه از دیرباز در ایجاد و ساخت راه های نظامی، تجارتی و ساختمان های وابسته به آن نقش بارزی ایفا می کرد و سالانه تعداد زیادی از مسافران به این سرزمین سفر می کردند، تعداد زیادی سازه با نام کاروانسرا در ایران احداث شده که کارکردشان خدمت رسانی به مسافران بود که یکی از این کاروانسراها در شهر تاریخی دهدشت مشهور به بلاد شاپور ساخته شده است.

منطقه گردشگری “کوه گل”سی سخت

گردشگاه “کوه گل” یکی از متنوع ترین و در عین حال پربازدیدترین تفرجگاههای طبیعی کهگیلویه وبویراحمد است که در هشت کیلومتری شمال شرق شهر توریستی “سی سخت” مرکز شهرستان “دنا” قرار گرفته است.

دریاچه کوه گل در هشت کیلومتری شهر زیبای سی سخت قرار دارد.این دریاچه مساحتی برابر با نیم هکتار و عمقی ۱۵ متری دارد و همین موضوع باعث شده تا حیات آبی جالب و متنوعی داشته باشد.

دریاچه «کوه گل» در یک گودال طبیعی نشسته بر دامان کوهستان پدید آمده و با جای گرفتن قله‌های برفگیر در پس آن و علفزار طبیعی پیرامون آن منظره‌ای کم نظیر از یک دریاچه کوهستانی در پیش چشم جلوه گر می‌کند.

دریاچه کوه گل از آب شدن برف قله‌های بالادست آن و از چشمه‌های طبیعی آبگیری می‌شود و سرریز آب آن از سمت باختر به صورت جویباری از دره‌ای گذر می‌کند که سر انجام به رودخانه مسیر راه می‌پیوندد.

پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره‌ها می‌توان یافت که گویای طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

تنگ گنجه ای بویراحمد تابلوی زیبای آفرینش

منطقه گردشگری«تنگ گنجه ای» در ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج و در مسیر “یاسوج – سی سخت “دره ای با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درخت بلوط واقع شده است.

طبیعت هزار رنگ تنگ گنجه ای بویراحمد با درختان سربه فلک کشیده در دامنه دنا چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند.

تنگ گنجه ای در یاسوج، یکی از جاذبه های طبیعی و بکری است که در نزدیکی یاسوج قرار گرفته و چشم انداز طبیعی بی نظیر و جذابی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می آورد.

تنگ گنجه ای در چهار فصل سال منظره بی نظیری را برای شما به ارمغان می آورد. منطقه گردشگری تنگه گنجه ای در ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج و در روستای گنجه ای در مسیر جاده یاسوج جاده یاسوج به سی سخت با چشمه های جوشان در دره ای با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درخت بلوط قرار گرفته است.

این منطقه آنچنان بازدیدکنندگان را محو خود می کند که دل کندن از آن کار بس دشوار است. جالب است بدانید که در روستای گنجه ای چندین چشمه آب سرد و گوارا وجود دارد که همه آن ها از کوه های مرتفع و بلند دنا سرچشمه می گیرند.

آبشار نمکی کمر دوغ در شهرستان کهگیلویه

آبشار دوغ با ارتفاعی بیش از ۱۰۰ متر یکی از آبشارهای نمکی و بزرگ منحصر به فرد جنوب غربی کشور محسوب می شود که همواره به واسطه ویژگی های طبیعی و زیبای هایی که دارد، میزبان گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور است.

آبشار کمر دوغ در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر دهدشت ، مرکز شهرستان کهگیلویه، ۱۵ کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی و در کنار روستای کمر دوغ واقع شده است.

آبشار کمر دوغ یکی از مهم‌ ترین آثار طبیعی کشور است که در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رنگین کمان هفت رنگ آبشار دل انگیز و فرح بخش کمردوغ در شهرستان کهگیلویه هر سال بویژه در ایام نوروز، گردشگران بی‌شماری را از سراسر کشور به سوی خود می‌کشاند.

آبشار کمردوغ با چشم اندازی زیبا نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع رنگین کمانی مفرح را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.برای رسیدن به این آبشار طبیعی باید راههای پرپیچ وخم بخش چاروسا را به طول ۱۰ کیلومتر از میان جنگل های انبوه بلوط طی کرد.

چشم انداز طبیعی، مزارع سرسبز و رنگین کمان طبیعت زیبا در این مسیر به مسافران آرامش خاصی می بخشد و ارزش این اثر طبیعی را برای هر مسافری نوروزی دوچندان می کند.این آبشار در تمام فصول سال دارای آب است و هر ساله میزبان گردشگران زیادی از استانهای همجوار است.

آبی که رنگ آن به دوغ شباهت دارد از دل صخره ها جوشش کرده و سرازیر شدن آن بر روی سنگی با شیب تند منظره ای بسیار زیبا و چشم نواز را برای گردشگران نوروزی خلق کرده است.

از ویژگی های منحصر بفرد این آبشار، نمکی بودن آب این چشمه است و شباهت آب آبشار به دوغ است.

این آبشار نقش بسته بر صخره های کوهسار را به واسطه ارتفاع و رنگ دوغ مانند آن به آبشار کمر دوغ نام نهاده اند .آبشار دل انگیز کمر دوغ در طول زمان بر صخره های تنگه پایین دست خود حوضچه ها و قندیلهای نمکی و بلورین زیبایی بوجود آورده است.

باغ چشمه بلقیس شاهکاری دلگشا

باغ تاریخی چشمه بلقیس شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد شاهکاری دلگشا و فرح بخش است که همه زیبایی های یک جاذبه طبیعی برای گردشگری در نزدیکی شهر را دارد.

این مکان دیدنی که در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر چرام و در کنار روستای کره شهبازی قرار دارد اینک تمام زیبایی های یک محیط دلنشین برای گذراندن ساعاتی خاطره انگیز در یک هوای مطبوع بهاری را دارد.

اینجا هوای پاک و آسمان یک دست آبی،ترنم صدای آب جویبارها و چشمه ساران، نغمه دلنشین پرندگان ، تنوع درختان مثمر و زینتی، بوی مست کننده گیاهانی چون پونه، بهشت رویایی را پیش روی گردشگران گشوده است.

اگرچه این روزها باغ چشمه بلقیس چرام با تن پوش بهاری فرح بخش ترین اوقات سال را سپری می کند اما زیبایی های این جاذبه دلنشین مختص به فصل خاصی نیست و این مکان گردشگری در همه روزهای سال جذابیت های خودش را دارد.

در این روزهای بهاری،آرامش صبح بهترین زمان برای قدم زدن در باغ دل انگیز چشم بلقیس برای لذت بردن از زیبایی های چشم نواز بصری همراه با صدای گوش نواز آواز پرندگان است البته حتی ساعت های شلوغ این باغ هم زیبایی های خودش را دارد.

باغ چشمه بلقیس دارای چشمه سارها و آبی گواراست که از دل کوه می جوشند و در جویبارهای زیبا که با اصول معماری جدید ساخته شده به استخر دایره ای شکلی سرازیر می شود.

وجود چهار برج به ابعاد ۷۰ در ۱۵۰ متر در ضلع غربی باغ، چشمه و صخره‎ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر بر زیبایی های باغ دل انگیز چشم بلقیس افزوده است و حوض ساخته شده در وسط این بهشت زمینی رویای بلقیس ملکه سبا در ایوان سلیمان پیامبر را تداعی می کند.

باغ زیبای چشمه بلقیس با مساحتی افزون بر پنج هکتار از شرق به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی و از غرب به باغی به نام عمران محدود می‌شود.

این باغ با فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمهٔ فرعی آبیاری می‌شود به طوری که آب چشمه‌سار ها بوسیله لوله‌هایی در نهرهایی کوچک و بزرگ جریان می‌یابد که در نهایت رودخانه باغ، حوض مرکزی و حوضچه‌های باغ و جوی‌های تغذیه باغ را می‌سازند.

جوی بزرگ که بخشی از آب این چشمه‌ها را هدایت می‌کند و خود به دو جوی بزرگ و کوچک تقسیم می‌شود کار تغذیه آب حوض مرکزی باغ را انجام می‌دهد، سپس از طریق جویی دیگر آب حوض مرکزی تخلیه شده و به رود خروجی که اب باغ را به سمت شالیزارهای چرام می‌رساند هدایت می‌شود .

جویی دیگر که رودخانه کوچک درون باغ را می‌سازد در طول باغ امتداد می یابد و در نهایت به شالیزارهای چرام منتهی می‌شود.

در این باغ گیاهان مختلفی وجود دارد که در دو دسته درختان، گیاه زینتی و گل‌ها دسته‌بندی مشوند. درختان باغ به دو دسته درختان میوه دارد از جمله گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج و نخل و درختان زینتی دسته‌بندی می‌شوند.

گل‌ها و گیاهان زینتی باغ نیز شامل گل‌های متنوعی از جمله شناخته‌ترین نوع آنها گل پیچک، گل رز و گل‌های متنوع دیگری مشود.

در کنار باغ چشمه بلقیس باغ عمران وجود دارد، این باغ متعلق به اسکندرخان چرامی کلانتر شهرستان چرام است که تاریخ ساخت آن با تاریخ ساخت باغ چشمه بلقیس یکی است و ساختار باغ تا حد زیادی شبیه به باغ چشمه بلقیس می‌باشد .

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

تا پیش از همه گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

Visits: 4