نگاه دولت به اماکن تاریخی کشور امیدوارکننده است
نگاه دولت به اماکن تاریخی کشور امیدوارکننده است
مدیرکل ثبت آثار حفظ و احیای میراث معنوی طبیعی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: نگاه دولت به حفظ، حراست و بهره‌برداری از میراث تاریخی کشور امیدوار کننده است و باید در حوزه بودجه ریزی نگاه منطقی‌تری به این حوزه ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،علیرضا ایزدی روز پنجشنبه در بازدید از مجموعه زندیه شیراز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقاضای وزارت میراث فرهنگی از مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوط به بودجه ریزی این است که واقعیت‌های توسعه کشور را در نظر بگیرند، چرا که در آینده نزدیک، گردشگری اولویت کشور است.

وی افزود: با نگاه برنامه محوری و نگاهی منطقی به حفاظت، حراست و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، می‌توان هم اشتغال مناسبی ایجاد کرد و هم تحول قابل توجهی را در عرصه اقتصاد گردشگری شاهد بود.

مدیرکل ثبت آثار حفظ و احیای میراث معنوی طبیعی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: کشور ایران نزدیک به یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی شامل محوطه ها و ابنیه‌های تاریخی دارد که از نظر سرپا بودن و عمق تخریب وضعیت متفاوتی از یکدیگر دارند و این میراث در قالب توسعه سند راهبردی با نگاه متفاوت مدنظر قرار گرفته است.

ایزدی در پاسخ به بازگشت درآمد اماکن پرگردشگر فارس به این استان گفت: اینکه بگوییم مکانی چون تخت جمشید که درآمد خوبی دارد باید همه آن به این مجموعه برگردد نگاه درستی نیست چرا که در همین شیراز اماکنی مانند موزه پارس ضمن ارزشمندی اما چنانکه باید در درآمدزایی موفق نیستند.

او با بیان اینکه تعداد و کثرت آثار دلیلی بر بی‌اهمیتی آنها نمی‌شود، اضافه کرد: وزیر میراث فرهنگی بارها از کمبود اعتبارات این حوزه گلایه کرده چرا که با وجود همه تعاملات،به طور میانگین سهمیه هر مکان تاریخی به ۶۰ میلیون ریال می‌رسد که به نوعی طنز یا فاجعه است.

ایزدی اظهار کرد: برای بهبود این شرایط نیازمند نگاه برنامه‌ای و نگاهی عمیق و فضای تعاملی هستیم که امید است با نگاه امیدوار کننده دولت به فضای گردشگری و توسعه پایدار آن دارد این اتفاق محقق شود.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های جهانی برنامه ریزی و بودجه ملی دارند، گفت: حتی اگر همه درآمد تخت جمشید نیز به این مجموعه برگردد کارساز نخواهد بود.

Visits: 2