میوه هایی که نباید باهم خورد
میوه هایی که نباید باهم خورد
یکی از توصیه هایی که همیشه از سمت متخصصان تغذیه به آدمی گفته میشود این است که سعی کنید در طول روز میوه و سبزیجات مصرف کنید، اما برای عملی کردن ای توصیه باید بدانید که کدام میوه ها را باید با هم بخورید و کدام میوه ها را نباید باهم مصرف کنید، چرا که مصرف برخی از میوه ها باهم نه تنها فایده ای برای بدن ندارد بلکه ممکن است خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد.

همان طور که میدانید هم میوه و هم سبزی جزو مواد غذایی سالم به شمار میروند و بسیاری از نیازهای بدن را برطرف میکنند، اما در مصرف این مواد باید به این نکته توجه کنید نمیتوان آن ها را به صورت هم زمان زمان مصرف کرد. برخی از میوه ها اسیدی، برخی نیمه اسیدی،برخی خنثی و برخی شرین ستند، به همین دلیل در مصرف چند میوه باید باهم دقت کنید.

برای مصرف چند میوه با هم می توانید فهرست زیر را مد نظر قرار دهید:

۱. میوه های شیرین

این میوه ها شامل: موز، سیب، آلو، طالبی و هندوانه و …. شما می توانید این میوه ها را به صورت هم زمان باهم مصرف کنید، چرا که دارای اسید نمی باشند.

۲. میوه های اسیدی

این میوه ها شامل: لیمو، پرتقال، بلوبری، انگور و گریپ فروت و ….. این میوه ها دارای اسید سیتریک هستند و می توانید آنها را با یکدیگر مصرف کنید.

۳. میوه های نیمه اسیدی

این میوه ها شامل: تمشک، انبه، سیب و توت فرنگی و ….. این میوه ها دارای  اسید کمی می باشند و میتوانید آنها را به صورت هم زمان استفاده کنید.

۴. میوه های خنثی

این میوه ها شامل: آووکادو، بادام، بادام زمینی، گردو و نارگیل و ….. این میوه ها دارای ویتامین، چربی های سالم و پروتئین بالا می باشند و مصرف آنها باهم مشکل ساز نمی باشد.

طبقه بندی میوه ها بر اساس مزاج آنها

طبع سرد

طبع سرد خود به ۲ نوع تقسیم میگردند: ۱. طبع سرد و تر ۲. طبع سرد و خشک.

میوه‌ هایی که دارای طبع سرد و تر میشوند شامل: آلو، شلیل، کیوی، زردآلو، هلو، هندوانه و لیمو شیرین و …. می‌ شوند.

میوه‌ هایی که دارای طبع سرد و خشک هستند شامل: گریپ فروت، غوره، زرشک، آلبالو، انار ترش، ازگیل و زالزالک می‌ شوند.

طبع گرم

میوه‌ های که دارای طبع گرم هستند نیز به ۲ نوع تقسیم میگردند: ۱. طبع گرم و تر ۲. طبع گرم و خشک.

میوه هایی که دارای طبع گرم و تر هستند شامل: آناناس، انجیر تازه و خشک، انگور، خرما، گلابی و مویز میشوند.

میوه‌ هایی که دارای طبع گرم و خشک هستند شامل: زیتون، نارگیل، به، انبه و پرتقال می باشند.

طبقه بندی میوه ها بر اسا سرعت جذب آنها

میوه ها بر اساس سرعت جذب در بدن، به ۲ گروه تقسیم میگردند که شامل:


میوه‌ های زود ‏جذب

میوه‌ های زود جذب شمل: توت شیرین، خربزه و … میشوند.

میوه‌ های دیر ‏جذب

میوه‌ های دیر جذب شامل: به، سیب و هلو و … میگردند.

میوه هایی که نباید به هیچ عنوان با هم مصرف شوند

۱_ ممنوعیت استفاده از هندوانه با دیگر میوه‌ ها

در مصرف هندوانه دقت کنید که آن را  بعد از غذا، هنگام شب و دیر وقت و همراه با غذا‌های سنگین نخورید، زیرا موجب ایجاد مشکلات بسیاری در دستگاه گوارش می‌ گردد و عارضه هایی را برای فرد ایجاد می‌ کند. مصرف نادرست هندوانه، سبب میشود که مواد غذایی مدت بیشتری در معده بمانند و احساس سنگینی و مشکلات گوارشی را برای فرد ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان هندوانه را با دیگر میوه‌ ها و میوه‌ های آبدار نخورید، زیرا موجب کاهش حرارت مناسب معده میگردد و مشکلاتی نظیر ترش کردن و نفخ  را برای فرد ایجاد می‌ کند. از آنجایی که هندوانه دارای آب زیادی می باشد، می‌ تواند موجب تشدد ادرار شود و بهتر است دیروقت و هنگام شب آن را مصرف نکنید، چرا که ممکن است ادرار زیاد، سبب کم آبی در بدن شود. بهترین زمان مصرف این میوه هنگام غروب و در طول روز می باشد چرا که سبب حفظ رطوبت بدن شما میشود. خوردن یک قاچ هندوانه در طول روز موجب رقیق شدن خون می‌ گردد، زیرا دارای آب فراوان بوده و غلظت خون را بسیار کاهش می‌ دهد. هم چنین دقت کنید که هندوانه را به صورت ناشتا و با معده خالی استفاده نکنید. اگر هندوانه را ناشتا مصرف کنید، این کار موجب ضعف معده و آسیب شدید طحال و کبد می‌ شود.

۲_ هویج و پرتقال را به صورت هم زمان مصرف نکنید

مصرف هم زمان هویج و پرتقال می‌ تواند سبب ایجاد سوزش سردل و رفلاکس صفراوی گردد. اگر آب هویج و پرتقال به صورت روزانه استفاده میکنید، باید به این نکته توجه کنید که این کار می‌تواند به کلیه آسیب برساند. شاید باور نکنید اما ترکیب این دو میوه گاهی سبب کشته شدن فرد میگردد. مخلوط کردن این هویج و پرتقال باهم و استفاده هم زمان از آنها سبب افزایش میزان اسید خون در بدن می‌ شود. هم چنین، اختلال در عملکرد کبد و تحریک پذیری طحال نیز از دیگر عاضه های مصرف این دو میوه با هم می باشد.

۳_ شیر و آناناس را باهم مصرف نکنید

ترکیب شیر و آناناس می‌ تواند موجب ایجاد سر درد، معده درد، عفونت، اسهال و تهوع گردد. آناناس دارای بروملین می باشد و به همین خاطر، هرگز نباید با شیر مصرف شود. یک از نکاتی که باید به آن توجه بسیار کنید این است که مخلوط این دو میوه باهم برای نوزادان بسیار  آسیب زا و خطرناک می باشد.

۴_ ممنوعیت مصرف لیمو با دیگر میوه ها
لیمو و پاپایا

یکی از میوه هایی که مصرف آن با لیمو توصیه نمیشود پاپایا می باشد. ترکیب این دو میوه باهم سبب ایجاد کم خونی و مشکلاتی در میزان سطح هموگلوبین در بدن میگردد. به هیچ عنوان ترکیب این دو میوه را به کودکان خود ندهید.

لیمو و عنبه هندی

هم چنین مصرف هم زمان لیمو و عنبه هندی هم سبب ایجاد کم خونی در بدن میگردد.

لیمو و غلات و حبوبات

هرگز لیمو را با این غلات مصرف نکنید: گندم، برنج، لوبیا، نخود، عدس، باقلا، لپه، ارزن. لیمو با میوه‌ هایی نظیر سیب، موز، انجیر، خرما نمی سازد. همچنین لیمو را با میوه‌هایی مثل سیب درختی، موز، انجیر، خرما و میوه‌ های شیرین، گوجه فرنگی، سیب زمینی و بلوط مصرف نکنید. لیمو به دلیل اینکه اسیدی می باشد با این غلات و میوه ها نمی سازد و موجب ایجاد عارضه هایی در بدن میگردد.

لیمو و خربزه

خوردن هم زمان خربزه و لیمو هم سبب ایجاد ترکیبی در بدن میشود که کم خونی را در بدن ایجاد میکند.

۵_ خربزه و عسل

در عسل و خربزه ترکیباتی موجود است که بر اثر تماس مقادیر بالا، با هم واکنش میدهند و یک ماده سفت و سخت را به وجود می آورند. هضم این ماده بسیار دشوار و در بعضی افراد سبب انقباضات قولنجی و درد‌های شکم میشود.

۶_ خربزه و طالبی

خربزه و طالبی را با میوه‌ های دیگر استفاده نکنید.

میوه‌ هایی نظیر خربزه و طالبی را نباید با میوه‌ های اسیدی به صورت هم زمان مصرف کنید.

طالبی و خربزه را با مواد شیرین و میوه‌ های شیرین دیگر مصرف نکنید.

دو میوه طالبی و خربزه را با نوشیدنی‌ ها و مایعات هرگز مصرف نکنید.

طالبی و خربزه را با سبزیجات خام استفاده نکنید.

با طالبی و خربزه، مواد غذایی سنگین و چرب و با پروتئین بالا مصرف نکنید.

با خربزه و طالبی، آب نخورید.

طالبی و خربزه را با انبه نخورید، خربزه و انبه در طبع با هم متفاوت بوده و توصیه می‌ گردد که آن‌ ها را با هم مصرف نکنید.

خربزه و طالبی را به همراه غذا‌های چرب و یا فست فودی مصرف نکنید.

۷_ شیر و پرتقال

وقتی که آب پرتقال را به غلات صبحانه و شیر اضافه می‌ کنید، در واقع گوارش آن را برای معده دشوار می‌ کنید. معده نمیتواند به صورت هم زمان نشاسته غلات صبحانه به همراه پرتقال هضم کند از این رو مشکلاتی جدی برای بدن و معده به وجود می آید.

۸_ موز و پودینگ را باهم مصرف نکنید

ترکیب موز و پودینگ برای نوزادان می‌ تواند کشنده باشد. ترکیب این دو باهم تولید سم را در بدن تحریک می‌ کند و گوارش آن بسیار سخت و دشوار می باشد.

۹_ موز و گواوا

ترکیب این دو موجب ایجاد تهوع و سردرد در بدن میگردد، چرا که سبب تولید گاز و اسیدوز در بدن می‌ شود.

۱۰_ ممنوعت مصرف میوه انگور با دیگر میوه ها

مصرف میوه انگور با میوه هایی نظیر خربزه، هلو، گلابی، سیب درختی، توت فرنگی و پرتقال بلامانع می باشد، اما مصرف این میوه با میوه هایی هچون: سیر خام، لیمو ترش، کرفس، کاهو، گوجه فرنگی، سبزی‌ های خوردنی و میوه‌ های روغنی یا روغن‌ های نباتی یا مایع و هندوانه خطرناک می باشد و نباید باهم ترکیب شوند.

رعایت اصول صحیح میوه خوردن در طب سنتی

در طب سنتی ایران، در رابطه با نحوه صحیح میوه خوردن چند اصل وجود دارد که شامل:

۱- از  مصرف هم زمان میوه‌ های متنوع در یک وعده جدا پرهیز کنید.

۲- برخی افراد به خاطر اینکه انواع ویتامین‌ ها را به صورت هم زمان باهم دریافت کنند، هم‏زمان اقدام به خوردن چند میوه با هم می‌‏ کنند. ولی  این رفتار به‌ دلایلی مثل تفاوت در سرعت هضم، زیان آور است چرا که موجب ایجاد نفخ، درد معده و کاهش جذب مواد مفید میوه‌ها می‌ گردد؛ به همین خاطر توصیه میشود در هر وعده ، فقط یک نوع میوهاستفاده کنید و در نوبت‌ ‏های بعد از نوع دیگری مصرف کنید.

Visits: 212

  • نویسنده : ایوب شهبازی