موقوفات به سمت نیازهای مردم سوق پیدا کند
موقوفات به سمت نیازهای مردم سوق پیدا کند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ممکن است در منطقه ای احداث حسینیه و مسجد ضرورت داشته باشد اما در یک مکان یا روستایی کارهای بهداشتی و درمانی ضرورت داشته باشد بنا بر ضرورت منطقه، موقوفات و کارهای عام‌المنفعه باید به سمت نیازهای مردم سوق پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز،حجت الاسلام جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی اظهار داشت: امور عام المنفعه وقتی ترویج می یابد که عموم مردم از منافع آن بهره مند شوند. به عنوان مثال وقتی زمین یا باغی وقف می شود، مسیر اجاره دادن و هزینه کرد آن باید برای مردم شفاف بیان شود و بدانند چه تعداد از نیازمندان از این موقوفه منتفع شدند.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت در اطلاع رسانی نسبت به منافع وقف برای مردم مهم است افزود: وقتی مردم از منافع وقف و موقوف علیه اطلاع نداشته باشند برای آنها شبهه ایجاد می شود، لذا رغبتی برای وقف کردن و کارهای عام المنفعه ندارند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ادارات اوقاف، صاحبان خرد جمعی، هنرمندان و صاحبان اندیشه و خرد اعم از روحانیون و اساتید دانشگاه باید ضرورت کارهای عام المنفعه مانند وقف مدرسه و درمانگاه و … را برای مردم بیان کنند و آنها را ترغیب کنند که کارهای عام المنفعه خود را در مسیری که ضرورت دارد وقف کنند. ممکن است در منطقه ای احداث حسینیه و مسجد ضرورت داشته باشد اما در یک مکان یا روستایی کارهای بهداشتی و درمانی ضرورت داشته باشد بنا بر ضرورت منطقه کارهای عام‌المنفعه باید به سمت نیازهای مردم سوق پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت وقف تصریح کرد: انسانهای واقف، افراد آینده نگر هستند. واقفان اموالشان را برای خودشان نگه می دارند، چون وقتی مالی را وقف می کنند تحبیس المال انجام می دهند و منافع مال را همیشگی برای خود می کنند. مال دو گونه است اموالی که دست ما هست و بدست ورثه می رسد، دیگری اموالی که برای ما هست و الی الابد برای ما می شود، در صورتی که آن را وقف کنیم. لذا باید این فرهنگ به مردم آموزش داده شود.

حجت الاسلام نیک بین گفت: توصیه ام به مردم این است که بررسی کنند و نیاز مردم در منطقه را تشخیص دهند و در این زمینه وقف کنند. اگر این کار را انجام دهند گره گشا خواهد بود و خداوند افراد گره گشا را دوست دارد و برای آنها حسنات بسیاری قرار می دهد.

گفتنی است، با پیگیری‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، ۱۶ ربیع الاول به جای ۲۷ صفر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز وقف نامگذاری شد تا به جای روز ۲۷ صفر که شب وفات پیغمبر اکرم(ص) است، ۱۶ ربیع الاول که شب میلاد حضرت رسول صلی الله علیه و آله است به عنوان روز وقف نامگذاری شود و فرصت بهتری برای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و تجلیل از واقفین و خیرین و بیان دستاوردهای وقف و پرداختن به وقف های جدید فراهم شود.

Visits: 4