مهمان‌نوازی نوروزی فارس؛ از آماده‌سازی جاذبه‌های گردشگری تا تنوع برنامه‌های فرهنگی
مهمان‌نوازی نوروزی فارس؛ از آماده‌سازی جاذبه‌های گردشگری تا تنوع برنامه‌های فرهنگی
اماکن تاریخی و گردشگری فارس همواره از پربازدیدترین اماکن کشور در تعطیلات نوروزی بوده و امسال نیز بر اساس آمار، چهار جاذبه این استان در صدر پربازدیدهای ایران است؛ اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس تلاش‎ بسیاری برای آماده‌سازی سایت‌های گردشگری و میزبانی از مسافران داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،فارس یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی و زیارتی کشور در تعطیلات نوروزی است و چنانکه از آمار برمی‌آید و از ۲۴ اسفند ۴۰۲ تا امروز ۹۰۹ هزار نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی این استان بازدید کرده و سه میلیون و ۶۸۴ هزار زائر نیز شاهچراغ و دیگر بقاع متبرکه فارس را زیارت کرده‌اند و مجموعه ‌های حافظیه، تخت جمشید، آرامگاه سعدی و پاسارگاد آن، پس از اماکن زیارتی، در صدر بازدیدهای نوروزی ایران قرار دارد.

امروز استاندار فارس از اجرای برنامه‌های مذهبی، قرآنی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان طی ایام نوروز قدردانی کرد و گفت: هم‌اکنون شاهد اجرای حرکات فرهنگی به شکل مطلوب و باسلیقه و متنوع در اماکن تاریخی و گردشگری استان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فارس هستیم .

محمدهادی ایمانیه که سرزده از مجموعه حافظیه و غرفه‌های صنایع دستی روبروی آن بازدید می‌کرد، گفت: اجرای برخی برنامه‌های فرهنگی از جمله نورپردازی قلعه دختر در فیروزآباد برای نخستین بار یا تعویض پله‌های چوبی مجموعه جهانی تخت جمشید پس از ۱۸ سال را نشانه حرکت‌های جهادی متولیان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس برشمرد.

اکنون پس از موج نخست سفرهای نوروزی فارس و در میانه تعطیلات آغاز سال نو که فارس هنوز روزهای پر مسافری را پشت سر می‌گذارد، نگاهی به اقدامات انجام شده و خدمات ارائه شده به مسافران نوروزی این استان از سوی این اداره‌کل می‌اندازیم.

آماده‌سازی اماکن پرگردشگر فارس

تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه و آرامگاه سعدی و محور زندیه از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری فارس است که در روزهای منتهی به سال نو برای پذیرش مهمانان پرشمار نوروزی آماده‌سازی شد.

در قالب پروژه ساماندهی مجموعه جهانی تخت جمشید می‌توان به ساماندهی سرویس بهداشتی و پاکسازی محوطه تخت جمشید، ساماندهی سطح مسیرهای بازدید کاخ‌ها، ساماندهی چاه سنگی این مجموعه جهانی پس از ۲۲ سال و ساماندهی بزرن جنوبی و محور تخت جمشید پس از ۴۵ سال و تعویض پلکان چوبی آن پس از ۱۸ سال اشاره کرد.

با تلاش‌های انجام شده، امسال پس از سالها انتظار، مسیر ورودی شبکه آبراهه‌های تخت جمشید نیز به روی گردشگران گشوده شد و البته در روزهای گذشته نیز مورد استقبال پر شمار بازدیدکنندگان قرار گرفت.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، بلیت‌فروشی و ایستگاه کنترل مجموعه جهانی پاسارگاد پیش از آغاز تعطیلات ساماندهی و بهسازی شد، مجتمع گردشگری پاسارگاد نظافت و رنگ‌آمیزی شد و بهسازی تجهیزات الکتریکی و مکانیکی و ساماندهی محور ورودی مجموعه تا آرامگاه کوروش، هرس درختان، ایجاد راه‌پله (پلکان دسترسی) برای بازید از بنای تل تخت و راه‌اندازی قطار گردشگری در محوطه این مجموعه از دیگر اقدامات انجام شده برای پذیرایی شایسته از مسافران نوروزی این سایت گردشگری بود.

حافظیه نیز که امسال از میزبانان پرشور آیین تحویل سال ۱۴۰۳ در کشور بود، پیش از آغاز تعطیلات نوروزی نونوار شد؛ فضای سبز آن با همکاری شهرداری شیراز انجام شد و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، سقف و تالار مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ پس از هشت سال رنگ‌آمیزی و نمازخانه و وضوخانه‌های در این مجموعه فرهنگی تجهیز شد.

مرمت مجموعه فرهنگی آرامگاه سعدی شیراز نیز که از نیمه دوم ۱۴۰۲ مرمت، چند روز مانده به آغاز سال ۱۴۰۳ پایان یافت و داربست‌های مرمتی آن ۲ روز مانده به نوروز باز شد.

حوض ماهی آرامگاه سعدی احیا شد و کار مرمت سنگها و ساماندهی پنجره ها و درب های مجموعه به پایان رسید و علاوه بر آن فضای سبز این مجموعه فرهنگی نیز سر و سامان یافت.

در محور زندیه نیز کار مرمت فاز نخست دیوانخانه که سالها در دست انجام بود پایان یافت و دوم فروردین ماه درِ آن به روی گردشگران نوروزی شیراز گشوده شد.

غیر از مرودشت، پاسارگاد و شیراز، آثار شاخص تاریخی و فرهنگی فارس در دیگر نقاط فارس نیز مهیای میزبانی شایسته از گردشگران نوروزی استان شد به عنوان نمونه به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس میراث جهانی قلعه دختر فیروز آباد به عنوان بخشی از منظر باستان شناسی ساسانی با حمایت خیران فارسی نورپردازی شد و جلوه شبانه زیبایی یافت.

برپایی جشن‌های تحویل سال در پربازدیدترین اماکن گردشگری ایران

۲ مکان گردشگری که امروز پس از اماکن زیارتی کشور، در صدر اماکن تاریخی و فرهنگی ایران قرار دارد در شیراز میزبان آیین تحویل سال ۱۴۰۳ بود و در مجموع بیش از ۴۰ هزار نفر سال خود را در مجموعه جهانی تخت جمشید و آرامگاه حافظ شیرازی نو کردند.

با همه ازدحام در این سایتهای گردشگری اما مراسم به خوبی و بدون هیچگونه آسیب به آنها برگزار شد و خاطره های به یادماندنی از نوروز ۱۴۰۳ به جای ماند.

بر اساس آمار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صایع دستی فارس، بیش از ۳۰ هزار نفر لحظه سال تحویل را در حافظیه و ۱۰ هزار نفر در مجموعه حهانی تخت جمشید گذراندند.

برپایی غرفه‌های صنایع دستی در سراسر فارس

اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با نگاه ویژه به جایگاه صنایع دستی این استان اقدام به برپایی به غرفه‌های عرضه و فروش دست آفریده های هنرمندان فارس در اماکن تاریخی و فرهنگی این استان و البته در ورودی شهرها کرد.

بر این اساس ۶۰ غرفه عرضه و فروش صنایع دستی در گذر حافظیه با محوریت هنرصنعت‌های فاخر بومی از جمله دست‌بافته های داری، کاشی هفت‌رنگ، خاتم و قلمزنی برپا شد، ۴۰ غرفه صنایع دستی در آرامگاه سعدی، ۱۰ غرفه در ارگ کریمخان و سه غرفه در موزه پارس ، ۳۰ غرفه در تخت جمشید، پنج غرفه در پاسارگاد، ۱۰ غرفه در بیشاپور کازرون، پنج غرفه در آتشکده ساسانی، پنج غرفه در داراب و پنج غرفه در نیریز پذیری مسافران نوروزی بود.

به گفته بهزاد احمدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس، غرفه‌های صنایع دستی نوروزی در هر یک از شهرستان‌های فارس با محوریت معرفی، عرضه و فروش هنرصنعت‌های بومی همان شهر برپا شد.

اما به فعالیت غرفه‌های صنایع دستی باید راه‌اندازی کمپین ۶۰۳۰ با همکاری اداره‌کل‌ امور عشایر و جمعیت هلال احمر و اورژانس فارس، را هم افزود که در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها ایستگاه‌های خدمات رسان برپا شد.

در این قالب ایستگاه‌های خدمات‌رسان در بیش از ۴۰ نقطه در مبادی‌های ورودی فارس و بیش از ۱۰۰ نقطه در ۳۷ شهرستان استان برپا شد که نقشی موثر در کاهش تصادفات رانندگی در نزدیکی شهرها دارد.

برپایی برنامه‌های فرهنگی متنوع در نوروز رمضانی فارس

پیش از آغاز تعطیلات نوروزی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی فارس اعلام کرد که به دلیل همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی محوریت ویژه برنامه‌های برنامه‌های نورورزی در اماکن تاریخی و فرهنگی این استان خواهد بود.

بر این اساس جشنواره “نوروز کریمانه” هرروز از ساعت ۳۰: ۱۸ تا ۲۱ مقابل مجموعه فرهنگی تاریخی ارگ کریم‌خانی برگزار شد و در قالب آن مراسم مذهبی، ویژه ‌برنامه‌های آیینی رمضانی مردم فارس، برنامه‌های حافظ خوانی، سعدی خوانی، معرفی میراث ناملموس استان فارس و نمایش آثار مذهبی، تاریخی و گردشگری شهرهای استان به اجرا درآمد.

حافظیه میزبان سفره‌های افطاری ساده به عنوان یکی از میراث ناملموس جهانی ایرانزمین بود و دیگر برنامه‌های فرهنگی سایت‌های گردشگری سراسر فارس نیز رنگ و بویی رمضانی داشت.

با احترام به اینکه “شهر من روزه است” همه اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مکانی پوشیده ویژه مسافران برخوردار بود تا زمینه برای جلوگیری از روزه‌خواری علنی در نوروز رمضانی فارس فراهم باشد.

اداره کل میراث هرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ضمن مدیریت خدمات سفر نوروزی به مسافران پر شمار فارس متولی سامانه جامع به شماره ۰۹۶۲۹ نیز بود تا میهمانان این استان در طول سفرشان بتوانند همه گلایه‌های خود از اقامت و اسکان گرفته تا خدمات شهری و بین شهری را با آنها در میان بگذارند.

فارس هم اکنون از نطز رشد سفر، بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و بازدی از موزه‌ها در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

Visits: 2