معرفی بقعه متبرکه امام‌زاده عبدالله علیه السلام روستای کودزر شهرستان اراک
معرفی بقعه متبرکه امام‌زاده عبدالله علیه السلام روستای کودزر شهرستان اراک
بقعه متبرکه امام‌زاده عبدالله علیه السلام روستای کودزر که به «شاهزاده عبدالله» نیز مشهور است در روستاى کودزر، در ۳۰ کیلومترى جاده اراک به خمین و ۷ کیلومتر دورتر از جادّه ترانزیتی، در مجاورت روستای حسن آباد قرار دارد.

به گزاش پایگاه خبری شباویز، به گفته ریش سفیدان و مردم محلی ، امام‌زاده عبداللَّه از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام است. برخى نسب شریف او را با سه واسطه به امام هفتم علیه السلام منتهى می‌‏دانند. بقعه متبرکه امام‌زاده عبدالله علیه السلام به شماره ۱۷۰۴ و در تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه ۱۳۶۴ به ثبت آثار ملی و تاریخی رسیده است.

سیّد عبدالله، به خاطر منصب دولتى پدر، و سیادت و شرافت نسب، از موقعیّت ممتازى برخوردار بود و در شهر «قم» به کسب دانش پرداخت و از سرآمدان عصر خویش شد. متأسّفانه در منابع موجود، از نام همسر و تعداد فرزندان و تاریخ وفات او سخنى به میان نیامده است، اما با وجود واسطه‏ ها، در نسب شریف او مى‌‏توان گمان زد که وى در دهه آخر قرن سوّم هجرى وفات یافته باشد. بارگاه مطهر ایشان، اخیراً بازسازى شده است.

بنای بقعه متبرکه امام‌زاده عبدالله علیه السلام روستای کودزر شهرستان اراک بر روى سطح مرتفعى و با پلان هشت ضلعى که هر ضلع ۲۰/۴ متر طول دارد، ساخته شده است. این بنا داراى دو ورودی یکى در شمال شرق ساختمان و دیگرى در جنوب شرقى بنا است.

به گواهی تاریخ، امام‌زاده عبداللَّه از فرزندان امام موسى کاظم علیه السلام است. برخى بر این باورند که ایشان با سه واسطه به امام هفتم علیه السلام می رسند که شجره نامه ی ایشان گواه این موضوع است. در شجره نامه آمده است: «سیّد عبدالله بن محمّد الامیر بن احمد ابى‌الطیّب بن هارون بن امام موسى الکاظم(ع)».

به گزارش پایگاه خبری شباویز ، گنبد بقعه متبرکه امام‌زاده با پوشش سیمانى ساخته شده است و سطح زیر آن، فاقد تزیین است. اما دیوارهاى داخلى، از ارتفاع یک تا دوازده متر مزین به گچ‌برى های بسیار زیبایی شده است. در سمت جنوب بقعه محراب زیبایى قرار دارد که مثل دیوارهای دارای گچبری های زیبایی است. در مجاورت این بقعه‌ی متبرکه، بقعه دیگرى قرار دارد که بر اساس نقل اقوال محلی متعلّق به حلیمه خاتون، خواهر امام‌زاده عبداللَّه علیه السلام است.

Visits: 65