لزوم راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استانی که ۲۷ هزار معلول دارد
لزوم راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استانی که ۲۷ هزار معلول دارد
معاون بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمعیت معلول کهگیلویه و بویراحمد طبق آمار بهزیستی ۲۷ هزار نفر است که سه درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبرگزاری فارس، طبق اعلام اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد جمعیت معلولان ۲۷ هزار نفر است که ۱۸ هزار نفر مستمری بگیر هستند که جمعیت بالایی به شمار می‌رود و این در حالی است که این استان در راستای پیشگیری از تولد دارای معلولیت فاقد آزمایشگاه ژنتیک است.

طبق تحقیقاتی که جهاد دانشگاهی استان چند سال گذشته انجام داد ۷۸ درصد معلولیت‌ها مادرزادی و بیشتر وراثتی است که از این ۶۸ درصد مربوط به والدینی است که خویشاوند است که همین موضوع ضرورت راه‌اندازی مرکز آزمایشگاه ژنتیک در استان را دو چندان می‌کند.

در این مطالعات همچنین آمده فقر بهداشتی و بیماری‌ها می‌توانند در زمینه بروز بسیاری بیماری‌ها از جمله ناشنوایی، نابینایی، فلج‌ها و غیره را ایجاد کند به همین دلیل عامل بیماری‌ها می‌تواند نقش عمده‌ای در وفور معلولیت‌ها داشته باشد که در این تحقیق حدود ۱۲.۶ درصد از معلولیت‌ها به نحوی با بیماری‌ها مرتبط است.

معاون بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه به ۲۷ هزار معلول خدمات غیر مستمر ارائه می دهیم، گفت: از این تعداد ۱۸ هزار نفر معلول بصورت مستمر خدمات دریافت می‌کنند. وضعیت معلولیت نسبت جمعیت استان در سطح کشور بالاست.

مرجان خلفی افزود: مشاوره و آزمایش ژنتیک مورد نیاز جامعه هدف بهزیستی و مردم عادی هستند که امیدواریم به راه اندازی مرکز ژنتیک جهاددانشگاهی این کمبود در استان رفع شود. سه مرکز مشاوره ژنتیک در شهرهای یاسوج، دهدشت و گچساران فعالیت دارند که درصورتی افراد مراجعه کننده به این مراکز تشخیص دهند که نیاز است به انجام آزمایش ژنتیک، به آزمایشگاههای طرف قرارداد در شیراز و اهواز اراجاع داده می‌شوند.

وی بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد آزمایشگاه ژنتیک وجود ندارد که به همین دلیل افراد نیازمند به این آزمایشات را به استانهای خوزستان و فارس ارجاع می دهیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تعرفه آزمایش های زنتیک بالاست و با نرخ دولتی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان است، با توجه به آگاهی بخشی از دورترین نقاط استان متقاضی آزمایش زنتیک هستند که اگر در استان این مرکز راه اندازی شود خدمات دهی به جامعه هدف بهزیستی و مردم استان بهتر خواهد شد.

در همین خصوص معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بالا بودن آمار معلولان استان گفت: آمار کنونی نسبت به جمعیت نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

سید جواد هاشمی‌مهر افزود: جمعیت معلولان مستمری بگیر کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۱۸ هزار نفر است که سه درصد جمعیت استان است.

وی تاکید کرد با توجه به این آمار راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک ضروریات استان بوده و از مصوبات سفر دور دوم دولت به استان است که با مشارکت جهاد دانشگاهی این آزمایشگاه راه‌اندازی می‌شود.

این مسوول بیان کرد: جهاد دانشگاهی در جهت راه اندازی این آزمایشگاه از حمایت‌های همه مسئولان استانی برخوردار است و همه عوامل باید برای ریشه کنی بیماری‌های ژنتیکی پای کار بیایند.

Visits: 1