روستای امام ضامن؛ آمیختگی با تاریخ و سنت و طبیعت
روستای امام ضامن؛ آمیختگی با تاریخ و سنت و طبیعت
امام ضامن (ع) در شهرستان باشت و جنوب کهگیلویه و بویراحمد یکی از روستاهای زیبا و کمتر شناخته شده کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که در این روزهای بهاری آغوش خود را به روی طبیعت دوستان باز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،اینجا در روستای امام ضامن که در پنج کیلومتری پل تاریخی بریم یادگار دوره ساسانی قرار دارد افزون بر طبیعت سرسبز و هوای دلپذیر بهاری به علت وجود باغستان های دلگشا فضایی زیبا را برای گردشگری فراهم کرده است‌.

امام ضامن نام روستایی ۲۵ خانواری در نزدیکی شهر باشت و ۱۱۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد است که به خاطر وجود یک زیارتگاه با نام سید سراج الدین امام ضامن (ع) از نوادگان امام رضا (ع) به این اسم نامگذاری شده مکان مقدسی که مورد احترام عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

اینجا افزون بر وجود جنگل های بلوط، تپه ماهورهای سرسبز،رویش گل های رنگارنگ همنشینی با مردمانی لرتبار،خونگرم و مهمان نواز تجربه های منحصربه فردی برای گردشگران به ارمغان آورده است .

آنچه در نگاه نخست روستای امام ضامن را دلربایی تر می کند پوشش لباس محلی زنان و دختران این دیار است که افزون بر حجاب و زیبایی شکوه خاصی به آنان داده است.

اینجا هوای پاک،آسمان یک دست آبی، آوای خروس ها در صبحگاهان، مادردانی که با مشک در حال درست کردن دوغ هستند، صدای نی چوپانان جلوه هایی از سادگی و زیبایی های زندگی به این روستا بخشیده است.

این روزها قدم زدن در کوچه باغ های روستای امام ضامن با بوی خاک باران خورده اش و بوی نان محلی، خوراکی هایی چون آش کارده که شامگاهان برای افطار تدارک دیده شده تجربه ای فراموش ناشدنی برای مسافران به همراه آورده است.

وجود یک اقامتگاه بوم‌گردی که روزانه ظرفیت ۴۰۰مسافر را دارد و عرضه غذاهای سنتی و ایرانی در این روستا ،افزون بر رفاه گردشگران سفر آنان را خاطره انگیزتر کرده است

زیرساخت هایی مانند رستوران سنتی،فست فود،کافی شاب،آلاچیق، سوییت اقامتی از بخش های مختلف این اقامتگاه است،در این مرکز خدماتی که با وجود حوض آب وسط آن، دست بافته های سنتی نوستالوژی هم شده از مهمانان در ظروف مسی و آلومنیومی با غذاهایی چون آش کارده،کره محلی،نان محلی (تیری) نان کلکی، عسل کوهی و سایر صبحانه های ایرانی پذیرایی می شود.

اینجا در وعده ناهار هم با غذاهایی چون دمپخت گوشتی، شله ماشکی، در کنار غذاهای ایرانی از علاقه مندان پذیرایی می شود.

پل تاریخی بریم

گردشگرانی که به این روستا سفر می کنند می توانند پل بریم یادگار ارزشمند هویت ملی و آینه تمام نمای تمدن ایران در دوران ایران باستان را به تماشا بنشینند.

این پل باستانی زیبا که در بردارنده روح زندگی و سبک معماری نیاکان ایران زمین است، دوران پیش از اسلام در مسیر جاده ارتباطی استان های خوزستان به فارس و روی رودخانه شیو احداث شده است.

بنای تاریخی پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته ساخته شده و در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بوده امروزه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

بخش های به جا مانده از این میراث تاریخی کهن شامل ۱۳ دهانه طاق چشمه و پایه ستون‌های بزرگ است که آیینه تمام نمای شکوه تمدن ایرانی در روزگاران کهن است.

براساس مطالعات باستان شناسی پایه‌های پل بریم مربوط به روزگار ساسانیان و احتمالا هخامنشیان است.

دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان باشت

اینجا در شهرستان کوچک باشت و درمیان مردمان لرتبار و مهمان و نواز طراوت و تازگی بهار در دشت شلال دان ، سواحل سرسبز رود رونه، دامنه های بی بدیل کوه خامی و آبشار زیبای شادگان جان هر انسان خسته دلی را حیاتی دوباره می بخشد.

در این روزهای بهاری هوای پاک در کنار سرسبزی طبیعت، گل های سرخ و سفید لاله، جویبارهای روان جلوه ای از قدرت لایزال الهی است جایی که طبیعت سفره مخملی نرم و سبزرنگ خود را به روی علاقه مندان گشوده است.

این روزها صدای شرشرآب آبشار زیبای شادگان دور از هیاهو و مشکلات زندگی شهری یادآور شکوه خلقت خداوندی است،وجود یکی ازکهنسال ترین درختان سرو کشور با دو هزار و ۷۷۰ سال قدمت در شهرستان باشت از جاذبه های دیدنی گمنام در جنوب ایران است.

این درخت سرو کهنسال با هفت متر و ۴۵ سانتیمتر ارتفاع و قطری هفت متری پذیرای هزاران گردشگر در طول سال است،وجود کتیبه ها، دست نوشته هایی از دوره های مختلف تاریخی و آتشکده زرتشت جاذبه های گردشگری این شهرستان را صد چندان کرده است.

شهرستان ۲۴ هزار نفری باشت در ۱۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

Visits: 3