درآمد ۳۰۰ میلیارد ریالی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
درآمد ۳۰۰ میلیارد ریالی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: مردم این استان سال گذشته با تولید ۱۱هزار و ۱۳۸ مگاوات ساعت برق از طریق انرژی خورشید ۳۰۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،حمیدرضا کریمی فرد یکشنبه در این باره افزود: از ابتدای راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی از سال ۹۵ در استان فارس تاکنون، بیش از۳۸ هزار مگاوات ساعت انرژی برق در استان تولید شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته یک مزرعه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۵۰۰کیلو وات در سطح استان با سرمایه‌گذاری ۱۲۵هزار میلیون ریال نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گفته کریمی فرد، افزون بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)، تعداد پنج نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز به ظرفیت ۳.۲ مگاوات در حوزه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق فارس فعال هستند.

وی متوسط میزان تابش این استان را بین ۲ هزار تا ۲هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال عنوان کرد و گفت: این میزان تابش برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق فارس درباره شرایط راه اندازی سامانه‌های خورشیدی در این استان گفت: داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا برای نصب نیروگاه خورشیدی، مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برای ثبت نام و ارسال درخواست، امکان صدور مجوز برای تمام تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی و امکان اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق از جمله شرایط برای نصب سامانه خورشیدی در استان فارس است و متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی www.satba.gov.ir مراجعه کنند.

انرژی خورشیدی (Solar energy) نور و گرمای تابشی خورشید است که با استفاده از طیف وسیعی از فناوری‌های در حال تکامل مانند گرمایش خورشیدی، فتوولتائیک، انرژی حرارتی خورشیدی، معماری خورشیدی، نیروگاه‌های نمک مذاب و فتوسنتز مصنوعی مهار می‌شود..

انرژی خورشیدی یک منبع اساسی از انرژی تجدیدپذیر است و بسته به نحوه جذب و توزیع انرژی خورشیدی یا تبدیل آن به برق خورشیدی، فناوری‌های آن به دو دسته خورشیدی غیرفعال و خورشیدی فعال تقسیم می‌شوند. تکنیک‌های خورشیدی فعال شامل استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک، انرژی خورشیدی متمرکز و گرمایش آب خورشیدی برای مهار انرژی است.

تکنیک‌های غیرفعال خورشیدی شامل جهت‌دهی ساختمان به سمت خورشید، انتخاب موادی با جرم حرارتی مطلوب یا دارای خصوصیات پراکندگی نور و طراحی فضاهایی است که به‌طور طبیعی هوا را به گردش درمی‌آورند.

Visits: 3