حال خوب سدهای کهگیلویه وبویراحمد پس از بارش های اخیر
حال خوب سدهای کهگیلویه وبویراحمد پس از بارش های اخیر
استاندار کهگیلویه و بویراحمد آخرین وضعیت سدهای استان و میزان ذخیره آب در این سدها پس از بارش‌های اخیر را تشریح کرد و گفت: برخی سدهای مخزنی از جمله سد کوثر همچنان با مدیریت و نظارت کامل متخصصان ونیروهای شرکت آب منطقه ای استان در حال رها سازی است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،سید علی احمدزاده روز سه‌شنبه در بازدید از سد شاه قاسم در شهرستان بویراحمد در خصوص وضعیت سدهای استان پس از بارش‌های اخیر، اظهار کرد: ظرفیت سد شاه قاسم ۱۰ میلیون مترمکعب است و ۹ میلیون مترمکعب قابل بهره‌برداری است که تاکنون ۶.۵ میلیون مترمکعب آب وارد این سد شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با بارندگی‌هایی که در آینده پیش‌بینی شده است سد شاه قاسم تا اوایل اردیبهشت امسال پر شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت سد کوثر، عنوان کرد: ظرفیت سد کوثر ۵۰۸ میلیون مترمکعب است و این سد سرریز کرد که تونل‌های تخلیه آب باز و حجمی از آب در حال تخلیه است.

احمدزاده ادامه داد: ظرفیت سد چم شیر ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که در مقطعی رها سازی آب برای کشاورزان انجام شد و ذخیره آب به ۳۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی بیان کرد: در حال حاضر ذخیره آب این سد به ۵۶۵ میلیون مترمکعب رسید و امیدواریم با بارش‌های خوبی که پیش‌بینی شده ذخیره سد به بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بارش‌های خوب یک هفته اخیر در استان، گفت: پروژه‌های آبخیزداری به خصوص در دشت امامزاده جعفر سرریز کردند.

طرح جامع هدایت سلاب در آبشار یاسوج سریع تر ارائه شود

 در خصوص وضعیت آبشار یاسوج، گفت: تجاوز به حریم مسیل‌ها در آبشار یاسوج مشکلاتی را ایجاد کرد به نحوی که کانال‌ها جوابگوی حجم سیلاب نبود اما شهرداری اقدامات لازم را انجام داد و اجازه نداد تفرجگاه‌های اطراف آبشار دچار تخریب شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: شهرداری باید هر چه سریعتر طرح جامع هدایت سیلاب‌ها در آبشار یاسوج را ارائه دهد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیل به ۱۰۰ روستا در شهرستان بویراحمد خسارت وارد کرده است و اکنون در حال برآورد خسارت سیل در سایر روستاهای شهرستان‌های استان هستیم.

احمدزاده اظهار کرد: بارش‌های شدید ۲ روز گذشته موجب قطع راه ارتباطی بسیاری از روستاهای استان شده است که در تلاش هستیم هر چه سریعتر مسیرها بازگشایی شوند.

وی بیان کرد: بارش‌ شدید باران خساراتی به برخی مزارع پرورش پرورش ماهی در استان وارد کرده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بارش‌ها موجب قطعی برق در مناطقی مانند دشت‌روم و سپیدار بویراحمد و ناپایداری برق در سایر مناطق استان شد که با تلاش مجموعه شرکت توزیع نیروی برق، شب گذشته برق همه مناطق پایدار شد.

احمدزاده با اشاره به خسارت عشایر، ادامه داد: شاهد آبگرفتگی در معابر و محلات شهری به دلیل حجم بالای بارش‌ها بودیم که دستگاه‌های عضو ستاد بحران اقدامات لازم برای امدادرسانی به مردم را انجام دادند.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: منطقه امیرآباد بابکان از توابع شهرستان بویراحمد با ۱۷۴میلی‌متر شاهد بیشترین بارندگی سامانه اخیر تا ساعت ۱۸.۳۰دقیقه شب گذشته بوده است.

ولی بهره مند افزود: این سامانه در دشتروم ۱۷۳.۵، علی کرمی دمچنار ۱۶۵ ،ستنگان ۱۶۳ ،تنگ سرخ ۱۵۷ ،وزگ ۱۵۰، دلی خمسیر ۱۵۰ ،گنجگان ۱۴۸ ،منصورخانی کاکان ۱۳۷ ،یاسوج فرودگاه ۱۳۰.۲ ،آبده گاه ۱۳۰، کالوس ۱۳۰، جاورده ۱۲۴ ،گنجه ای ۱۱۵، آبموردلوداب ۱۱۵، قلعه دختر ۱۱۳ ،قلعه رئیسی ۱۱۱.۵ ،برم سبز ۱۱۱ و چیتاب ۱۱۰.۵ میلی‌متر بارندگی داشته است.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: میزان بارندگی این سامانه در تل گاه ۱۱۰ ،درغک ۱۰۹ ،سوق ۱۰۵ ،امامزاده علی ۱۰۵ ،دیشموک ۱۰۳، لنده ۱۰۲ ،دشت بز ۱۰۰ ،باشت ۹۶، مارگون ۹۵، سی سخت ۹۳.۲،سرفاریاب ۹۳ ،کریک ۹۱، ده برآفتاب ۹۰.۵ ،دهدشت ۹۰.۲ ،سرآسیاب یوسفی ۹۰ ،دشت بز ۹۰، چرام ۸۷، تنگ پیرزال ۸۱، فیلگاه ۷۷ ،بوستان ۷۰.۵ ،سرآب ننیز ۷۰ ،دوگنبدان ۶۵.۲، پاتاوه ۶۵، تنگ رواق ۶۱.۵، ماهور باشت ۶۱ و لیکک ۳۱.۳میلی‌متر ثبت شده است.

وی ابراز کرد: از ابتدای پاییز سال ۱۴۰۲ تا روز بیست و هفتم اسفندماه پارسال ۳۷۲ میلی متر باران در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده که اگرچه ۲۵۰ میلی متر کمتر از مدت مشابه پارسال است.

وی تاکید کرد:با توجه به اینکه میانگین بلندمدت سالیانه باران در استان ۵۸۳ میلی متر است این آمار یعنی ۶۵ درصد از بارندگی های سالیانه تا مدت زمان یاد شده محقق شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان با حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

Visits: 5