توسعه ۲۵٠درصدی آمار وقف از زبان وزیر ارشاد
توسعه ۲۵٠درصدی آمار وقف از زبان وزیر ارشاد
وزیر ارشاد: امروز اوقاف برای اینکه وظیفه خود را در حاکمیت دینی انجام دهد در حوزه های مختلف حضور یافته و این قدرت متراکم را به کار گرفته تا بخش های اقتصادی منتفع شوند و آثارش در حوزه فرهنگی بیاید. اگر سازمان اوقاف در حوزه اقتصادی ورود می کند به این دلیل است تا از منافع آن در حوزه فرهنگی بهره ببرد. 

به گزارش پایگاه خبری شباویز،محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت (بررسی ابعاد صیانت و حفاظت از اراضی موقوفات و امنیت بقاع متبرکه) با  اشاره به افتخار آفرینی نیروهای مقاومت گفت: مرور مختصر و قصه پرغصه فلسطین و رژیم صهیونیستی نکات قابل توجهی دارد، شاید برای کمتر کسی قابل تصور بود روندی که شروع شده بود به شکست ملی گرایی در موضوع فلسطین ختم شد در حالیکه دشمنان دست های خود را به علامت سازش بالا برده بودند. 

وی افزود: این بار مکتب اسلام، اندیشه نویی را در مبارزه با رژیم صهیونیستی پایه گذاری کرد و لحظه‌ به لحظه مقاومت فلسطین پر از عنایات الهی است. وقتی گروه ایمانی وارد میدان می شوند نصرت الهی هم می آید. شرط نصرت الهی استقامت و حضور در مسیر است. رهبر معظم انقلاب این مسیر را برای حل این جریان تاریخی برگزیدند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌: با توجه به استقامت، مقاومت و مقابله با رژیمی که از هیچ خشونتی فروگذاری نمی کند این پیروزی برای همیشه در تاریخ مقاومت ماندگار شد، ما در فضای رسانه ای موظفیم علما، روحانیون، معلمان و اساتید باید این موفقیت را تبیین کنند و ما معتقد به پیروزی در آینده نزدیک هستیم. 

 اسماعیلی با بیان اینکه شعار ما مردمی سازی فرهنگ و هنر است، ادامه داد: در حوزه مسائل فرهنگی در دولت مردمی راه جدیدی را آغاز کردیم و توانستیم حرکت دو سال بعدی را پیش بینی کنیم و به خوبی گام برداریم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کارنامه این وزارت در دوسال اخیر بیان داشت: اگر حوزه فرهنگ و هنر تقویت شود به معنی تصدی گری حاکمیت نیست. درواقع تحولی در نظام حکمرانی فرهنگی باید شکل بگیرد. ما در دولت خود را مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب می بینیم. در دولت قصد تصدی گری نداریم، دولت وظیفه حمایت و تسهیلگری دارد. حمایت از حلقه های میانی نیز در دستور کار است و به آن ها به عنوان فرصت جدید نگاه می کنیم. حلقه ها شامل جبهه فرهنگی انقلاب است که در طول سال‌های آخر شکل گرفته است. اگر این اتفاق رقم بخورد نتایج علمی را مشاهده می کنیم. ما در دولت تلاش کردیم منابع حوزه فرهنگ را تقویت کنیم. 

اسماعیلی با اشاره به تاثیرگذاری فرهنگ در امنیت کشور گفت: اگر همکاران در بخش امنیتی، انتظامی و… در پی ایجاد امنیت هستند منفذ آن از بخش فرهنگی کشورمان است. امنیت پایدار از افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت آحاد مردم در تصمیم گیری ها اتفاق می افتد. 

وی ادامه داد: هرچه فضای مشارکت عمومی، فضای اعتماد مردم و حاکمیت تقویت شود، شاهد ارتقای امنیت خواهیم بود. اگر مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی به حداقل برسد، امنیت تحت تاثیر قرار می گیرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: سازمان اوقاف از مهم ترین بازوهای فرهنگی کشور است. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: «امامزادگان قطب فرهنگی کشور هستند» ۸ هزار بقعه متبرکه در کشور داریم که کانون دلدادگی و کانون فرهنگی ما هستند و ظرفیت قدرت آفرینی دارند. 

اسماعیلی افزود: امروز اوقاف برای اینکه وظیفه خود را در حاکمیت دینی انجام دهد در حوزه های مختلف حضور یافته و این قدرت متراکم را به کار گرفته تا بخش های اقتصادی منتفع شوند و آثارش در حوزه فرهنگی بیاید. اگر سازمان اوقاف در حوزه اقتصادی ورود می کند به این دلیل است تا از منافع آن در حوزه فرهنگی بهره ببرد. 

وزیر فرهنگ گفت: سازمان  اوقاف و امور خیریه به امر مسکن و دانش بنیان نیز کمک می کند و آثارش اقتصاد فرهنگ را تقویت می کند. باید دسترسی به محصولات و خدمات فرهنگی را فراهم کنیم. 

اسماعیلی با اشاره به پیشرفت وقف گفت‌: مظهر رفتارهای دینی مردم در جایی مانند  وقف خودش را نشان می دهد. امروز ۲۵۰ درصد آمار وقف نسبت به گذشته پیشرفت داشته است. مردم در اربعین ۸۴ درصد سیاه پوش بودند و ۷۲ درصد اعلام کردند تمایل به شرکت در راهپیمایی اربعین را دارند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: به برکت انقلاب، دینداری مردم تقویت شده است، البته دشمن در تلاش برای بر هم زدن این امر است، اما انقلاب با قدرت مسیر رشدش را طی می کند.  امنیت پایدار امروز در حد وسیع در کشور برقرار است. از تلاش تمامی نیروها اعم از نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، ارتش و بخش های نظامی و انتظامی تشکر می کنم.

Visits: 2