برنامه ریزی صحیح شرط برخورداری از ظرفیت های بقاع متبرکه
برنامه ریزی صحیح شرط برخورداری از ظرفیت های بقاع متبرکه
حجت الاسلام خاموشی بیان کرد:در حوزه بقاع متبرکه در کل ۴۰ درصد افزایش بهره وری داشته ایم، اگر بقاع متبرکه زیر بار صحیح برنامه ریزی برود نهادهای ملی از این ظرفیت می توانند استفاده کنند. 

به گزارش پایگاه خبری شباویز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست هم افزایی و هم اندیشی معاونین بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استانها که امروز ۱۸ مهرماه در سالن همایش های بین المللی هتل ارم برگزار شد، در  ابتدای سخنان خود به ذکر نکاتی در رابطه با نسبت پیامبر(ص) با مومنان اشاره کرد و گفت: ناراحتی مومنان ناراحتی ایشان است. پیامبر اکرم(ص) بر ایمان ما حرص دارد، برای اینکه در جاده مستقیم قرار بگیرید و حرکت ما در ایم مسیر مستمر باشد و بر مومنان بسیار مهربان و از خودگذشته است. 

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) مامور است با مومنان زندگی کند و در آیات قرآن به این موضوع اشاره شده است، به ذکر خاطره ای از دوران دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: در بحبوحه جنگ وارد سنگری شدم که افراد بسیاری از آن سنگر شهید شده بودند در چنین شرایطی افراد به نماز ایستاده بودند و با حالت گریه با صدای بلند نماز می خواندند در واقع قرب خدا برای آنها وجهه دیگری داشت و معیار ما در زندگی باید همین باشد. 

حجت الاسلام خاموشی در ادامه با اشاره به آیه “وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ یُریدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَیْناکَ عَنْهُمْ تُریدُ زینَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً” بیان کرد: درواقع این آیه تاکید دارد که چشم از آینه بر ندارید که گمراه می شوید، دنبال هوای نفس نروید، غافل نباشید و از افراط و تفریط پرهیز کنید. پیام سوره کهف روشن است. “اصحاب کهف جوانمرد بودند و در کاخ زندگی می کردند. آنها جوانمردی کردند و ما هم  قلب آنها را بدست گرفتیم” کدامیک از ما می توانیم ادعا کنیم قلب ما دست خداست؟ آنها مقابل طاغوت ایستادند و گفتند پروردگار ما پروردگار آسمان و زمین است.

وی در ادامه با اشاره به تحقق اهداف انقلاب و جبهه مقاومت گفت: آیا می شود با اسرائیل کنار آمد؟ حسین بن علی(ع) می فرماید: مثل من حسین با یزید دو گونه است، ما با اسرائیل نمی توانیم دست دهیم. امام(ره) می فرماید: با آپارتاید سرناسازگاری داریم و رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند هرکه مقابل اسرائیل بایستد از او حمایت می کنیم. قدرت‌ها می گویند ایران در پیروزی اخیر فلسطین دست داشته، ما می گوییم قبول داریم کشور ما در بحث انگیزشی واقعا دست داشته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امروز آپارتاید شکست خورده و اشغالگر نیز محکوم به فرار است. امروز اتفاقی در جهان در حال تحقق است و آن این است که اگر مسلمانان در راه درست استقامت کنند شهد گوارای پیروزی را می چشند. خداوند در قرآن می فرماید: “تعلمون” یعنی علم میگیرید، آنها هم علم می گیرند، ولی شما امید بخدا دارید و هدایت می شوید. در قرآن سفارش شده درون را به گونه ای بسازید که نیازی که از آن می تراود الی الله باشد.

وی در رابطه با اقدامات سازمان اوقاف در حوزه بهره وری اظهار کرد: در حوزه بقاع متبرکه در کل ۴۰ درصد افزایش بهره وری داشته ایم در سازمان اوقاف غیر از چهار بقعه آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، شاه چراغ(ع) و حرم عبدالعظیم(ع)، بیش از ۸۰۰۰ بقعه زیر نظر سازمان اوقاف قرار دارد که این تعداد، دو هزار بقعه شاخص هستند و عمران و حفظ و … بر عهده سازمان اوقاف است.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: اگر بقاع متبرکه زیر بار صحیح برنامه ریزی برود نهادهای ملی از این ظرفیت می توانند استفاده کنند. هیئات مذهبی شاخص از فضای بقاع می توانند استفاده کنند. هیئات بهانه تعظیم شعائر هستند. برنامه های مذهبی در ماه محرم و رمضان در بقاع برگزار می شود و این اقدامات با کمک هیئت های شاخص باید بیشتر شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: انجام پروژه های خرد باید در دستور کار استان‌ها قرار گیرد. امید است به دنبال این حرکت‌ها در انجام پروژه‌های سنگین وارد شویم.

در ادامه امیر طاهری یگانه، معاون مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور در سخنانی با بیان اینکه وزارت جهاد دانشگاهی چند معاونت دارد که یکی از معاونت ها در حوزه دامپروری فعالیت می کند به وضعیت تولید پرورش گوسفند و بز در کشور پرداخت و گفت: مهمترین سوال این است که چرا باید این نوع دام را انتخاب کنیم؟ پارامترهای متعدد وجود دارد که چرا باید گوسفند و ماهی پرورش دهیم که طبیعتا یکی از آنها سودآوری اقتصادی است اما نکته اینکه ایران با اینکه دو هزار سال سابقه گله داری دارد چرا سراغ پرورش گاو نرفته است؟ یک دلیل اینکه شاید پرورش مرغ اقتصادی تر باشد. ایران از دو هزار سال تا ۷۰ سال پیش روی گله داری متمرکز شد ‌و از آن زمان که برداشت آب زیاد شد، دوران گذار اتفاق افتاد.

وی اظهار کرد: مراتع در مناطقه خشک و نیمه خشک قابل که از کشت گندم و جو باقی می ماند قابل استفاده است. چندین هکتار مزرعه آبی داریم که از علوفه آنها می توان برای دام ها استفاده کرد. تمام نیاز ما گوشت قرمز نیست. گوشت ماهی، شیر بز و گوسفند مهم است. اتفاقی که در دنیا افتاده این است که در خصوص افزایش شیر خام از گاو مسیر اشتباه رفته ایم باید شیر بز و گوسفند را انتخاب کنیم در روایات ائمه(ع) در خصوص خوردن لبنیات از شیر بز و گوسفند آمده است از نظر علمی نیز لاکتوز شیر گاو بالاست و پروتئینش ضعیفتر است و قابلیت جذب در شیر بز بیشتر است.

طاهری افزود: ایران هفدهمین کشور بزرگ دنیاست. مساحت ۱۶۴ میلیون هکتار اقلیم معتدل مرطوب دارد. دانشمندان خوبی داریم. با برنامه ریزی می توانیم مراکزی ایجاد کنیم که زمینه توسعه را ایجاد کند. کشور ما نباید مشکل گوشت قرمز داشته باشد. ۴۵ میلیون راس جمعیت گوسفندی، ۱۸ میلیون راس بز، ۵۰۰ هزار راس گوسفند شیری در کشور وجود دارد و جایگاه ما در تولید شیر خوب است اما باید اصلاحات صورت پذیرد.

محمود تفکریان در سخنانی با اشاره به موضوع کارشناسی گفت: کارشناس، فردی است که در مسائلی که نیاز به تخصص دارد همکاری می کند و از دو جهت یکی از نظر علمی و تجربی و دیگری تعهد اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف اکنون از دانش بنیانها حمایت می کند، اظهار کرد: کارشناسی کار تخصصی است و اهمیت دارد و بر اساس ماده ۱۰۴ مکرر هرگاه مالک زمین به طرف قراردارد اجازه احداث اعیانی دهد اعیانی را مالک می شود. 

تفکریان افزود: کارشناسی را باید تعیین کنید که در رشته خود تخصص داشته باشد و شرح صلاحیت کارشناس مطرح شود. باید از کارشناس رسمی استفاده کنید. صلاحیت کارشناس بحث مهمی است و صلاحیت به معنی توانایی قانونی است.

Visits: 1