بالغ بر ۲۱۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد/ بیش از ۱۵ شرکت دانش‌بنیان تحت حمایت سازمان اوقاف هستند
بالغ بر ۲۱۵ هزار موقوفه در کشور وجود دارد/ بیش از ۱۵ شرکت دانش‌بنیان تحت حمایت سازمان اوقاف هستند
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود بیش از ۲۱۵هزار موقوفه منفعتی و انتفاعی در کشور خبر داد و گفت: در حوزه دانش بنیان ها بیش از ۱۵ شرکت تحت حمایت سازمان اوقاف هستند که عمدتا خصوصی هستند و در تجاری سازی محصولات به آنها کمک می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شباویز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه بازدید از موقوفه سرلشکر خدایاری که با حضور جمعی از خبرنگاران به مناسبت هفته وقف انجام شد، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم(ص)‌ و امام جعفرصادق(ع) و هفته وقف خدمت خیرین، خادمان و امین موقوفات و اصحاب وقف گفت: در سازمان اوقاف و امور خیریه موضوعاتی مانند حفظ موقوفات، افزایش منافع موقوفه و اجرای نیات را در دستور کار خود داریم.
وی اظهار کرد: امروز در مقایسه با کشورهای همسایه مانند افغانستان از نظر ساختاری در حوزه وقف به اذعان خودشان بیش از ۴۰ سال جلوتر هستیم. از جمله موقوفات قدیمی در کشور ما موقوفه ای است که بیش از ۲۰۰ سال قبل در اصفهان وقف شده یا موقوفه ربع رشیدی که بیش از ۹۰۰ سال قدمت دارد و برای توسعه علم انجام شده و برای احیای آن تصمیماتی گرفته شده و دارای رقبات پشتیبان زیادی است.
حجت الاسلام خاموشی افزود: گزاره سوم اجرای نیات است. باید وقف نامه ها را که از قدیم تاکنون بوده بخوانیم و برای تعمیر و مرمت اسناد این موقوفات کارهای بسیاری انجام شده و سعی شده اسناد قدیمی و نسخ خطی از بین نرود در موزه ایران باستان نیز از امامزادگان آثار بسیاری موجود است.
وی عنوان کرد: تبدیل اسناد و کاداستر کار ویژه ای است که در اوقاف صورت گرفته و در دو سال اخیر با همکاری سازمان ثبت خیلی کارها پیش رفته، سندهای تاریخی به دفترچه ای و بعد کاداستر تبدیل شده است. بحث GIS بقاع متبرکه در دست اقدام است و یک سال دیگر GIS کل موقوفات را خواهیم داشت که در این صورت از تعدی و تعرض به موقوفات جلوگیری می شود و اسناد دقیق تر می شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بالغ بر ۲۱۵ هزار موقوفه منفعتی و انتفاعی در کشور وجود دارد. موقوفات انتفاعی مانند زمینی است که وقف حسینیه شده و باید در همین جهت بهره برداری شود یا قریب به ۱۸۰۰ عرصه داریم که برای مرکز درمانی وقف شده است. موقوفات منفعتی، موقوفاتی هستند که از آنها جذب منافع می کنیم مثل موقو‌فه سرلشکر خدایاری که برای درمان وقف شده و از منافع آن در جهت درمان استفاده می شود. موقوفه ای که در آمد آن در بیش از چهل سال یک میلیارد تومان بوده، تصمیم گرفتیم امین موقوفه داشته باشد و اکنون زراعت بسیار خوبی در این مرکز در حال انجام است به این صورت که مصرف آب بهینه انجام می شود و به این منظور استخرهایی احداث شده که هم پرورش ماهی در آنها انجام می شود و هم آب کشاورزی و کود مناسب تأمین می شود و به این ترتیب زنجیره زراعت تکمیل می شود. اکنون این مزرعه پی در پی کشاورزی پربار دارد زیرا کشت علمی صورت گرفته و از دانش و ابزار مدرن استفاده شده است.
وی با تأکید بر اینکه هرچه بر عمران موقوفه بیافزاییم، اجرای نیت بهتر انجام خواهد شد، عنوان کرد: باید اقلیم در زراعت رعایت شود. خاکشناسی و آبشناسی مهم است. کار علمی باید انجام شود. نمونه زمین‌های زراعی زیادی داریم که برای رسیدگی به ایتام و برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) وقف شده اند، در مناطقی که امکان بهینه سازی وجود ندارد، به عنوان منابع تولید انرژی خورشیدی استفاده می کنیم.
حجت الاسلام خاموشی اظهار کرد: در اجرای نیت طبق ماده ۶ سازمان اوقاف می تواند درصورتی که موقوفه نیاز به بازسازی دارد، تا چند سال درآمد آن را صرف حفظ و احیای موقوفه کند. برای اجرای نیت باید علمی کار کنیم و دانش را به خدمت بگیریم حق نداریم سنتی صرف عمل کنیم.

وی با اشاره به اهتمام اوقاف در حوزه تولید انرژی افزود: در زمینه احداث خط ریلی در صددیم در حوزه حمل و نقل بار ریلی به دولت کمک کنیم. در زمینه ساخت مسکن در شهرهای مختلف فعالیت کردیم در اراک شرکت‌ها در حال ساخت و ساز هستند ما در اوقاف معتقدیم امکانات باید به سمت مردم گسیل شود. همچنین در حوزه دانش بنیان ها بیش از ۱۵ شرکت تحت حمایت سازمان اوقاف هستند که عمدتا خصوصی هستند و در تجاری سازی محصولات به آنها کمک می کنیم. در حوزه ساخت ایمپلنت اقداماتی صورت گرفته در انتقال جنین دامها مشارکت با جهاد دانشگاهی داریم و در زمینه آبزی پروری اقدامات خوبی آغاز شده و ادامه می یابد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه کشور ما برای طی کردن مرزهای دانش استعداد بالایی دارد عنوان کرد: گریز از انرژی فسیلی و پناه بردن به انرژی پاک مانند تولید موتورسیکلت برقی در دستور کار است.
وی تصریح کرد: در حوزه حمایت از خانواده در زمینه ساخت مسکن ارزان وارد بحث شده ایم و در بقاع متبرکه علاوه بر فعالیت های فرهنگی بحث ایجاد اشتغال نیز پی گیری می شود. واقفان جدید را به سمت توسعه علم سوق می دهیم. باید تشویق کنیم واقفان نیات جدید را لحاظ کنند. وقف پول و سهام را رهبر معظم انقلاب اسلامی جایز دانستند و حتی پلتفرم وقف شده داریم. یعنی تحبیس العین به موضوعات روز توسعه یافته است.

Visits: 2