ارزش جوایز مسابقات قرآن اوقاف ۲ برابر شد/۱.۹ درصد از کل موقوفات متعلق به امور قرآنی است
ارزش جوایز مسابقات قرآن اوقاف ۲ برابر شد/۱.۹ درصد از کل موقوفات متعلق به امور قرآنی است
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کمترین میزان افزایش جوایز در این دوره ۱۰۰ درصد بوده و این افزایش در برخی رشته‌ها تا ۲۰۰ و ۳۰۰ درصد نیز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز،حمید مجیدی‌مهر در ارتباط با چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف اظهار داشت: مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران مسابقات سازمان اوقاف است که به دوره چهل و ششم خود رسیده است و بسیاری از چهره‌های قرآنی در جامعه که به عنوان قهرمان قرآنی یاد می‌شوند، غالباً از برترین های این مسابقات هستند.
وی افزود: امسال در نقاط مختلف کشور مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۳۶۰ شهرستان در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد؛ بیش از ۷۳۰ مسابقه مجزا در مرحله شهرستانی برگزارشد و برگزیدگان این رقابت‌ها به مرحله استانی راه یافتند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: این مرحله از مسابقات در ۳۱ استان به صورت مجزا برای خواهران و برادران برگزار می‌شود و در نهایت برگزیدگان این دوره از مسابقات به مرحله مقدماتی مسابقات سراسری راه می‌یابند؛ این مرحله در نوع خود نسبتاً پیچیده است چراکه همه رقبا از برگزیدگان مرحله استانی بوده و برخی در ادوار مختلف این مسابقات شرکت کرده‌اند، از این رو سطح فنی مسابقات بسیار بالا است.
وی افزود: پس از آن مرحله نهایی در آذر ماه در بجنورد برگزار خواهد شد و در نهایت برگزیدگان معتبرترین مسابقات قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران مشخص خواهند شد و به عنوان نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی حضور می‌یابند.
سطح بالای فنی مسابقات قرآن اوقاف
مجیدی‌مهر با اشاره به کیفیت برگزاری مسابقات در استان اصفهان عنوان کرد: در مسابقات استان اصفهان هرساله پیشرفت خوبی در زمینه برگزاری مسابقات مشاهده می‌شود و امروز این استان با دارا بودن دانش برگزاری مسابقات سراسری همخوانی و مدیحه سرایی در اوایل دهه ۹۰ یکی از استان‌هایی است که بستر برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی در آن فراهم است.
وی با بیان اینکه سطح فنی این دوره از مسابقات بسیار بالا است و رقابت تنگاتنگی در بین حاضران وجود دارد، گفت: امیدواریم که نمایندگان استان اصفهان همچون این رویداد و مرحله قبل، بدرخشند چراکه بسیاری از اساتید و داوران بومی استان اصفهان به نوعی داوران ممتاز ملی و بین‌المللی بوده و اگر کسی بتواند کسب نمره کند، می‌توان آن را نمره کشوری او به حساب آورد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: اصفهان در زمینه داوری قطب است و از غنی‌ترین استان‌ها در این حوزه به شمار می‌رود.
وی با اشاره به برخی انتقادات پیرامون میزان جوایز این مسابقات اظهار کرد: میزان جوایز مرحله شهرستانی و استانی سازمان اوقاف با بیش از ۸۰ درصد مراحل کشوری سایر دستگاه‌ها برابری می‌کند، گرچه شرکت‌کنندگان این مسابقات به دنبال مادیات نبوده و انس با قرآن، رفاقت‌ها، در کناه هم بودن و غیره برای آنها اهمیت دارد اما ما هم در این زمینه وظیفه‌ای داریم.
مجیدی‌مهر افزود: کمترین میزان افزایش جوایز در این دوره نسبت به ادوار گذشته، ۱۰۰ درصد بوده و این افزایش در برخی رشته‌ها تا ۲۰۰ و ۳۰۰ درصد نیز رسیده است.

وی تصریح کرد: فعالان قرآنی باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند که فعالیت‌های سازمان اوقاف اساساً را بر مبنای اجرای نیت واقفان تنظیم می‌شود؛ تنها ۱.۹ درصد از کل موقوفات کشور به حوزه قرآن اختصاص دارد و حدود ۶۰ درصد از این میزان هم قید زمان و مکان دارد و به لحاظ شرعی و قانونی این منابع نمی‌تواند به مسابقات قرآن اختصاص یابد.
مسابقات قرآن اوقاف گسترده‌ترین مسابقات در کشور است
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: از طرفی مسابقات قرآن اوقاف گسترده‌ترین مسابقات در کشور است و گردش مالی جوایز آن از سطح شهرستان تا مرحله استانی چند ده میلیارد تومان در سراسر کشور بوده است.
وی ادامه داد: استان‌ها به لحاظ درآمدها قابل مقایسه نیستند و قوانین باید به گونه‌ای تنظیم شود که موجب دلسردی افراد در استان‌ها و ایجاد گلایه از تفاوت در جوایز نشود، از طرفی منابع نیز در جمیع این فعالیت باید در نظر گرفته شود که به عددی خیلی کلان ختم می‌شود.
مجیدی‌مهر با بیان اینکه در مراحل بالاتر میزان جوایز بسیار بالاتر است، گفت: در مسابقات بین‌المللی پیش‌رو جایزه ما از ۱۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ شاید برخی این مقدار را برای مسابقات قرآن زیاد بدانند اما فرهنگ ارزش نهادن به فعالان قرآنی در جامعه در حال شکل گرفتن است.
وی افزود: جوایز در مسابقات کشوری که ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلیون تومان است به نسبت مسابقات مشابه خود، حداقل ۱۰ تا ۱۲ برابر بیشتر است اما باید برای افزایش وقف قرآنی در جامعه تلاش کنیم و از محل عایدات این موقوفات، خیرات و نذورات به سمتی برویم که بتوانیم شاهد افزایش جوایز در این بخش باشیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: خواهش ما این است که با کلی‌نگری به این مسئله نگاه شود و بدون نگاه صرف به مسابقات، همه کشور را در این زمینه از لحاظ برخورداری و شرایط دیگر در نظر بگیرند.

Visits: 3