اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی فارس  
اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی فارس  
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از اجرای آزمایشی طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،مجتبی دهقان‌پور پنجشنبه در نخستین نشست شورای کشاورزی فارس در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: این طرح با هدف شفاف‌سازی و مدیریت مصرف سوخت و با نصب GPS بر روی ادوات کشاورزی اجرا می‌شود.

به گفته وی؛ چهار شهرستان بیضا، زرقان، سپیدان و لامرد به صورت پایلوت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده‌اند و شهرستان‌های فسا، قیروکارزین، جویم و کوار نیز متقاضی اجرای آن هستند.

دهقان‌پور ادامه داد: در صورتی که کشاورزان شهرستان‌های دیگر نیز راغب به اجرای این طرح باشند، سازمان جهاد کشاورزی فارس آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

او با بیان اینکه مشکل تأمین سوخت ادوات کشاورزی از دغدغه های اصلی کشاورزان است، افزود: با توجه به کاهش ۱۰ درصدی سهمیه سوخت ماشین‌های کشاورزی از سوی ستاد قاچاق کالا و سوخت، امیدوارم با حمایت استاندار فارس و همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی تلاش کنیم نگرانی کشاورزان در این زمینه برطرف شود.

کشت گیاهان دارویی ۲۲ هزار هکتار از دیمزارهای فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین اعلام کرد: سال گذشته سطح کشت گیاهان دارویی در دیمزارهای فارس ۲۲ هزار هکتار بود که ۵۰ درصد مجموع کشت در دیمزارهای سطح کشور را به خود اختصاص داد و در این زمینه حائز رتبه اول کشور شدیم.

به گفته وی، استان فارس به دلیل اقلیم چهار فصل ظرفیت مناسبی برای توسعه گیاهان دارویی دارد و یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی توسعه صنایع تبدیلی در زمینه گیاهان دارویی است که می تواند به ارزش افزوده آن کمک کند.

دهقان‌پور افزود: سطح ابلاغی برای طرح جهش تولید گیاهان دارویی در دیمزارهای فارس حدود ۲هزار هکتار بود که با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های منسجم انجام شده، کشت گیاهان دارویی مانند خاکشیر، بابونه، آویشن و گل محمدی در اراضی دیم ۱۶ شهرستان مجری طرح افزایش چشمگیر یافت.

وی عنوان کرد: شهرستان مرودشت با سه هزار و ۵۴۹ هکتار کشت دیم گیاهان دارویی در این حوزه پیشرو است و گیاه دارویی خاکشیر با سطحی بیش از چهار هزار و ۸۰۰ هکتار بیشترین سطح گیاه دارویی کشت دیم را در شهرستان‌های مجری طرح جهش تولید در دیمزار ها را به خود اختصاص داده است.

کسب ۲۶ گواهی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین از کسب ۲۶ گواهی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: اهمیت این گواهی در هویت‌دار کردن محصولات از لحاظ کیفیت و چگونگی فرآیند تولید است و قابلیت‌های فارس را در حوزه زنجیره ارزش مشخص می‌کند.

دهقان پور با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریتی زنجیره تولید و تأمین گیاهان دارویی، گفت: در حال حاضر ۲ زنجیره ارزش گیاهان دارویی در این استان تشکیل شده که مفتخریم به عنوان استان پیشرو در این قضیه در نمایشگاه بین المللی اکسپو در استان تهران از این سامانه رونمایی کنیم.

او هدف از راه‌اندازی این سامانه را پایش زنجیره ارزش گیاهان دارویی به موازات فعالیت‌های در حال انجام دانست و گفت: این اقدام به نحوی انجام می‌شود که تمامی عوامل پشتیبان در مقوله تولید، نگهداری و عرضه محصول به بازار، قابل رصد و نظارت باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس که معتقد است بهره‌گیری از این سامانه موجب افزایش دانش در حوزه گیاهان دارویی می‌شود، گفت: این سامانه متناسب با مخاطبین حوزه گیاهان دارویی، اقدام به اطلاع‌رسانی در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، تولید و فرآوری محصولات می‌کند و در قالب‌های متنوع از قبیل اینفوگرافیک و پادکست گزارش فعالیت‌های انجام شده را نیز ارائه می‌دهد.

مدیریت عوامل خسارت زا زنگ زرد گندم و سن غلات در مزارع

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس هم اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سطحی بالغ بر ۴۰ هزار هکتار مبارزه کنترلی و پیشگیری بر علیه زنگ زرد و ۱۴۸ هزار هکتار مبارزه بر علیه آفت سن و ۲۶۱ هزار هکتار نیز مبارزه بر علیه علف‌های هرز در مزارع گندم این استان انجام شده است.

جاوید عباسی افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی و پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر شیوع بیماری‌های برگی خصوصاً زنگ زرد و افزایش تراکم آفت سن غلات، از ابتدای بهمن ماه سال گذشته عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌زا به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان شبکه مراقبت در سطح مزارع گندم استان فارس انجام شده است.

وی اضافه کرد: عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌زا در سطح مزارع گندم تا پایان خرداد ماه در فارس ادامه دارد.

عباسی گفت: خوشبختانه با اقدامات به موقع تاکنون خساراتی ناشی از بیماری زنگ زرد در مناطق مستعد و شمالی استان فارس گزارش نشده است.

وی صدور اطلاعیه‌ها و ارائه دستورالعمل‌های فنی به کشاورزان، انجام مبارزه به موقع به صورت پیشگیری و کنترلی و همچنین همکاری کشاورزان خصوصاً در مناطق مستعد را از جمله اقدامات به موقع این سازمان برای کنترل بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن غلات در فارس برشمرد و افزود: خوشبختانه تاکنون بیماری زنگ زرد شیوع و اپیدمی گسترده نداشته و بصورت لکه‌ای در برخی از مزارع مشاهده شده که بلافاصله عملیات کانون کوبی در مزارع آلوده و یا مبارزات پیشگیری در مناطق مستعد توسعه بیماری انجام شده است.

عباسی یادآور شد:عملیات مبارزه با سن مادری بجز در مناطق شمالی در سایر مناطق فارس به اتمام رسیده و مبارزه با پوره در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هم فارس توصیه کرد: کشاورزان فارس می‌توانند با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و مدیران، نسبت به سمپاشی مزارع خود بر علیه بیماری زنگ یا سن غلات اقدام کنند.

Visits: 1