آشنایی با گنبد حرم مطهر امام زاده بی بی حکیمه(س) دختر امام موسی کاظم(ع)
آشنایی با گنبد حرم مطهر امام زاده بی بی حکیمه(س) دختر امام موسی کاظم(ع)
گنبد عبارت است از پوششی قوسی در دهانه‌ای بزرگ. گنبد می‌تواند در هر فضایی مانند کاخ، خانه‌های مسکونی (معماری مسکونی) و یا اماکن مقدس قرار گیرد. لازم به ذکر است که گنبد در اماکن مقدس جایگاه خاصی دارد. اشکال گنبد بسیار متنوع است و تنوع آن به اقلیم و سبک‌های معماری در دوره‌های خاص بر می‌گردد. به هر روی، شکل گنبد در مساجد روی محراب قرار می‌گیرد. به دلیل آنکه نشان دهد قدس الا قداس در کجای معماری است. ضمناً گنبد در بیرون، قبله را مشخص می‌نماید. یکی دیگر از کاربردهای گنبد در هر شهر یا منطقه‌ای جانمایی را آشکار می‌سازد. در مقبره‌ها گنبد به طور دقیق روی ضریح قرار می‌گیرد.

پایگاه خبری شباویز / گنبد حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) به دلیل آنکه ضریح آن بی‌بی مکرمه در دل کوه قرار دارد (در غار است)؛ گنبد بر روی صخره قرار نگرفته و در دهانه حرم یا غار به شکل «نیم گنبد» ظاهر شده است. این یک اثر معماری استثنا در جهان اسلام است و همین استثنای معماری، نماد و لوگوی حرم حضرت بی‌بی حکیمه(س) شده است. نیم گنبد به مفهوم آن است که ضریح در دل کوه قرار گرفته و محل گنبد دهانه حرم است. در مجموع قدس الا قداس را نشانه رفته است. شکل این گنبد برگرفته از معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی است.

گنبد خانه‌ی حرم مطهر حضرت بی‌بی حکیمه(س) به شکل منحصر به فرد نیم گنبد، طراحی و ساخته شده است. بلندی (ارتفاع) گنبد از کف تا نوک گنبد بالغ بر ۳۰ متر می‌باشد. در گنبد شش ستون به مقطع ۶۰ در ۱۲۰ سانتی متر به کار رفته است.

Visits: 15