کهگیلویه و بویراحمد چگونه در تولید تخم‌مرغ خودکفا می‌شود؟
کهگیلویه و بویراحمد چگونه در تولید تخم‌مرغ خودکفا می‌شود؟
نیاز سالانه استان کهگیلویه و بویراحمد به تخم مرغ ۹ هزار تن در سال است که در حال حاضر ۵۰ درصد این نیاز در داخل استان تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبرگزاری فارس، نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد به تخم مرغ سالانه ۹ هزار تن است که هم‌اکنون نصف نیاز استان یعنی ۴ هزار و ۵۰۰ تن در داخل استان و توسط واحدهایی که فعال هستند تامین می‌شود اما در چه صورتی استان در تولید تخم مرغ خودکفا می‌شود؟

در همین خصوص معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: تاکنون تعداد پنج واحد مرغ تخم‌گذار به ظرفیت ۲۸۰ هزار قطعه در استان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

بهنام‌پور عنوان کرد: در همین خصوص چهار واحد به ظرفیت ۲۳۰ هزار قطعه فعال است و واحد دیگری به ظرفیت ۵۰ هزار قطعه راکد و غیر فعال است.

این مسوول ادامه داد: مجوز احداث ۷ واحد مرغداری به ظرفیت ۲۴۰ هزار قطعه صادر شده است که نیازمند ۱۲۶ میلیارد تومان برای احداث این واحدها از محل تسهیلات بانکی هستیم.

وی با اشاره به اینکه یک واحد به ظرفیت ۳۰ هزار قطعه در حال احداث است، گفت: یک واحد ۴۰ هزار تنی در استان مربوط به سازمان اقتصادی کوثر است که مجوز توسعه آن به ۲۴۰ هزار قطعه صادر شده است که اگر به مرحله بهره‌برداری برسد بالغ بر ۸۰ درصد نیاز استان یعنی ۸.۵ تن تخم مرغ مورد نیاز در داخل استان تامین می‌شود‌.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد تخم مرغ مورد نیاز در خود استان و ۵۰ درصد دیگر از استان‌های فارس، اصفهان و یزد تامین می‌شود  و در صورتی که یکی از ۷ واحد مرغداری تخم گذار با کمک سیستم بانکی احداث و وارد چرخه فعالیت شود در تولید این محصول خودکفا می‌شویم.

Views: 1