چگونه نگرانی و استرس بر بدن شما تاثیر می گذارد؟
چگونه نگرانی و استرس بر بدن شما تاثیر می گذارد؟
نگرانی تنها بر حالت روحی شما تاثیر نمی گذارد، نگرانی زیاد می تواند به سیستم ایمنی بدن، فشار خون، روابط جنسی و حتی موارد دیگر اثر بگذارد.

کشتن مغز و قدرت تفکر

زمانیکه کسی استرس را تجربه می کند، بخشی از مغز که مربوط به پردازش عاطفی است، سیگنال اضطراب به مغز می فرستد.

استرس بر قدرت یادگیری و حافظه شما اثر منفی گذاشته و باعث مرگ مغزتان خواهد شد. از علائم آن کمبود خواب، سر درد را می توان ذکر کرد. همینطور افراد برای آرام شدن به کشیدن سیگار

سوق پیدا می کنند.

اثرات مضر استرس بر مغز عبارتند از:

۱- ممکن است بر قدرت تفکر و روابطتان تاثیر بگذارد.
۲- استرس مزمن در دراز مدت منجر به تغییراتی در مغز می شود و خطر بیماری روانی را افزایش می دهد.
۳- می تواند در طولانی مدت در ساختار و عملکرد مغز تغییر به وجود آورد.
۴- به حافظه لطمه وارد کرده و نواحی مغز را کوچک می کند.


سخت شدن کنترل احساسات

طبق نظر اعصاب شناسان، داشتن استرس خفیف در زندگی روزمره ممکن است در حافظه اشکال ایجاد کرده و شما را تند خو و احساساتی کند. همچنین توانایی افراد را در کنترل احساسات کم می کند طوریکه که آنها متوجه می شوند در مدیریت ترس و اضطراب با مشکل روبرویند. استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول در مغز شده که باعث دشواری کنترل احساسات برای این عضو بدن می شود. همینطور فشار خون را بالا برده و مایعات در بدن حفظ می شوند که ممکن است فشار و استرس بیشتری بر قلب وارد شود.


تاثیر بر سلامت قلب

میزان مزمن استرس، خطر حمله قلبی یا بیماری های مرتبط با قلب را افزایش می دهد. استرس می تواند از لحاظ فیزیکی به ماهیچه های قلب صدمه وارد کرده و ضربان قلب و فشار خونتان را بالا ببرد یا قبل را وادار به سخت تر کار کردن کند. تاثیرات استرس بر قلب منجر به ایجاد التهاب و آسیب به پوشش رگهای خونی می شود. با توجه به مطالعات انجام شده، استرس می تواند باعث سخت شدن رگها و سکته قلبی گردد.

تاثیرات بلند مدت استرس بر روی قلب:

وارد شدن آسیب به سرخرگها
بالا رفتن فشار خون
بالا رفتن سطح کلسترول
تضعیف سیستم ایمنی بدن
تپش قلب نامنظم

برای کاهش استرس، افراد به عادات ناسالمی همچون مصرف مواد مخدر و کشیدن سیگار روی می آورند.


تضعیف سیستم ایمنی بدن

از تاثیرات مضر اضطراب این است که عملکرد سیستم ایمنی بدن ضعیف میشود. هر چه میزان استرس در ذهن بالاتر باشد، سیستم ایمنی بیشتر آسیب میبیند و فرد بیشتر مستعد سرماخوردگی و عفونت خواهد بود. همچنین باعث کاهش توانایی مبارزه با عفونت شده و التهاب بدن را به دنبال خواهد داشت. اگر حس می کنید سیستم ایمنی بدن تان ضعیف شده است این مواد غذایی کمک زیادی به شما می کنند!

استرس روی سیستم ایمنی بدن به دو روش تاثیر می گذارد:
به خاطر ایجاد التهاب مزمن به بافتها لطمه وارد می کند.
در توانایی های مبارزه سیستم ایمنی مشکل به وجود می آورد.


تاثیرات دراز مدت استرس بر سیستم ایمنی

وقتی مبارزه میکنید و یا استرس دارید، بدنتان هورمونهای استرسی تولید میکند که سیستم ایمنی را تحت فشار قرار میدهند. تعداد سلولهای ایمنی کاهش یافته و خطر عفونت بالا میرود.

به دلیل استرس، توانایی بدن برای کاهش التهاب کم شده و باعث می شود سطح کورتیزول بالا رود.

استرس می تواند به طور منفی روی تواناییتان برای بهبودی پس از حمله قلبی و روی مغزتان تاثیر بگذارد.

افزایش خطر ابتلا به افسردگی

افسردگی به دلایل زیادی از جمله هورمونهای استرس، ژنتیک، فرآیندهای شیمیایی مغز یا به خاطر شرایط زندگی رخ می دهد. این علائم، هورمونهای استرس زیادی در بدن تولید می کنند و میزان استرس و بیماری افزایش م ییابد. استرس از توانایی مغز برای سالم بودن کاسته و به افسردگی دامن می زند. اگر حس می کنید به افسردگی مبتلا شده اید این مطلب بهترین روش درمان را توضیح داده است!

علائم افسردگی عبارتند از:

کمبود خواب یا به سختی خوابیدن
کاهش کارایی حافظه
تضعیف توانایی یادگیری
احساس غم یا ناتوانی در لذت بردن
تمایل به گریه کردن بدون هیچ دلیلی


عوارض استرس برای سیستم گوارشی

کبد فرد در زمان استرس قند خون زیادی تولید می کند که باعث افزایش انرژی می شود. اگر دچار استرس مزمن باشید، بدنتان احتمالاً قادر نخواهد بود که گلوکز اضافی را دفع کند و استرس مزمن گاهی اوقات خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بالا می برد.

افزایش هورمون های استرس باعث نفس های تند و افزایش ضربان قلب می شود که روی سیستم گوارش تاثیر گذار است و فرد در این زمان ها دچار مشکلاتی مثل رفلاکس معده می شود زیرا اسید معده او افزایش پیدا می کند.

استرس می تواند خطر رشد باکتری ها در معده را نیز بالا ببرد و استرس همچنین در حرکت غذا ها در بدن تاثیر گذار است و گاهی اوقات باعث اسهال یا یبوست می شود و در این دوران ممکن است مشکلاتی مثل حالت تهوع ، استفراغ یا دل درد را تجربه کرده باشید.


تاثیر استرس بر سیستم عضلانی

عضلات شما همیشه بدن را از آسیب های احتمالی حفظ می کند و در زمان استرس قدرت آن ها کاهش پیدا می کند و آن ها در این زمان ها مایلند که زودتر آرام شوند. اما اگر استرس شما ادامه دار باشد، عضلات تان آرامش خود را از دست می دهند و ضعف عضلات باعث سردرد، کمردرد و شانه درد می شود و گاهی اوقات کل بدن را نیز با مشکل مواجه می کند و همچنین سیکل بدنی شما با دست کشیدن از تمرین های ورزشی دچار مشکل خواهد شد.

عوارض استرس برای سیستم تناسلی

استرس می تواند هم زن و هم مرد را درگیر کند. اصلا عجیب نیست که هنگام استرس مداوم ، قدرت خود را از دست بدهید و انگیزه نداشته باشید و استرس های کوتاه مدت ممکن است در آقایان تاثیر گذار باشد و باعث می شود که هورمون مردانه بیشتری تولید کند که البته این موضوع زیاد طول نخواهد کشید.

اگر استرس به مدت طولانی ادامه داشته باشد، سطح هورمون تستوسترون به طور ناگهانی افت پیدا می کند و این موضوع در تولید اسپرم اختلال ایجاد می کند. استرس مزمن همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت مردانه می شود و استرس در خانم ها نیز می تواند چرخه قاعدگی را به هم بریزد و باعث پریود های نامنظم، شدید یا پریودهای دردناک می شود و استرس مزمن همچنین می تواند نشانه هایی مثل یائسگی را در خانم ها جلو بیاندازد.


تاثیر بر سیستم عصبی

این شبکه پیام رسانی از مغز، نخاع، اعصاب و سلول های خاصی به نام نورون ساخته شده است. نگرانی بیش از حد با انتشار “هورمون استرس” باعث می شود سرعت ضربان قلب و تنفس شما بالا برود، و نیز قند خون خود را افزایش می دهد و خون بیشتری به دست و پا می دهد. با گذشت زمان این مسئله می تواند قلب، عروق خونی، عضلات و سیستم های دیگر شما را تحت تاثیر قرار دهد.


تاثیر استرس بر تنفس

هنگامیکه خیلی نگران هستید، ممکن است عمیق تر و یا اغلب به طور ناخودآگاه نفس می کشید. این موضوع زیاد مهم نیست اما زمانی موضوع جدی می شود که شما دارای مشکلات تنفسی مرتبط با آسم، بیماری ریه یا ناراحتی تنفسی دیگر باشید.

Visits: 4

  • نویسنده : نیر زارع کابدول