خاص‌ترین استان ایران در حوزه پتروشیمی از زبان وزیر نفت
خاص‌ترین استان ایران در حوزه پتروشیمی از زبان وزیر نفت
وزیر نفت گفت: کهگیلویه و بویراحمد تنها استان کشور است که زنجیره پتروشیمی آن کامل است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبرگزاری فارس از گچساران جواد اوجی وزیر نفت در شورای اداری گچساران اظهار کرد: دولت سیزدهم از شهریور ۱۴۰۰ تا کنون مسائل و مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته است.

وی بیان کرد: شهریور سال ۱۴۰۰ در زمان شروع به کار دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز ۷۸ میلیون میعانات گازی آبی می‌شد که حدود ۴۶۰ میلیون دلار هزینه اجاره کشتی و نگهداری میادین گازی بود.

وزیر نفت تصریح کرد: برای اولین بار در زمستان سال ۱۳۹۹ خاموشی داشتیم، ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در سال ۹۹ وجود داشت.

اوجی عنوان کرد: در سال ۹۹ کشور با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بود که در سال ۱۴۰۰ با درآمد آن پوشانده شد.

وی گفت: در زمان آغاز دولت سیزدهم فاز دوم پالایشگاه آبادان ۶۰ درصد پیشرفت داشت که سال گذشته به بهره‌برداری رسید که ۲۱۰ هزار بشکه فرآورده‌های این پالایشگاه بود که از خام فروشی جلوگیری شد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد تنها استان کشور است که زنجیره پتروشیمی آن کامل می‌باشد‌ که دارای ۲ مجتمع پایین دستی است که این صنایع تکمیل کننده این زنجیره می‌باشد.

اوجی بیان کرد: پتروشیمی گچساران زمینه اشتغال حدود یکهزار نفر را فراهم می‌کند‌.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۷۸۸ چاه نفتی در گچساران حفاری شده است، افزود: در سفر اول به استان ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه‌‌های عام‌المنفعه داشت و در سفر دوم بالغ بر ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص می‌یابد.

وزیر نفت ادامه داد: افزون بر ۲۲۰ میلیارد تومان در قالب ۱۱۳ پروژه از مسئولیت‌های اجتماعی برای گچساران در نظر گرفته شده که این مبلغ در سفر دوم به ۷۲۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

اوجی اضافه کرد: پیمانکار بیمارستان نفت گچساران برای شروع مجدد فعالیت این مرکز درمانی مشخص شده و مبلغ ۹۴ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است، همچنین این مرکز درمانی می‌تواند به قشر آسیب‌پذیر خدمات ارائه دهد.

وی گفت: در ادامه مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت هزینه آموزش فنی ۵۰۰ جوان را تقبل خواهد کرد و در صورت نیاز از این جوانان آموزش دیده در نفت و گاز استفاده خواهد کرد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: هر سرمایه‌گذاری که در حوزه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بخواهد در استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه‌گذاری شود استقبال خواهیم کرد.

Views: 0