کشت کینوا علوفه ای برای نخستین بار در کازرون
کشت کینوا علوفه ای برای نخستین بار در کازرون
مسئول جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان کازرون گفت: گیاه کینوا علوفه ای برای نخستین بار در روستای سیف آباد این شهرستان کشت شد.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مریم پورحسینی مسئول جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان کازرون اظهار کرد: گیاه کینوا علوفه ای، برای نخستین بار به صورت آزمایشی به منظور اصلاح و تدوین الگوی کشت در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در سطح نیم هکتار روستای سیف آباد این شهرستان کشت شد.

او گفت: امروز کینوا و محصولات تهیه شده از آن، در بسیاری از کشور‌های جهان شناخته شده است و دانه خوراکی آن بین افرادی که به تغذیه سالم اهمیت میدهند، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

مسئول جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان کازرون با بیان اینکه از کینوا، هم به صورت دانه و هم علوفه استفاده می شود، اضافه کرد: ارزش غذایی بالای کینوا و توانایی آن برای ایجاد امنیت غذایی باعث شد تا سازمان ملل متحد، سال ۲۰۱۳ را به عنوان سال جهانی کینوا نامگذاری کند.

پورحسینی ادامه داد: کشت این گیاه، به مراتب آسان تر از غلاتی نظیر گندم، جو و ذرت بوده و در مقایسه با این گیاهان به آب کمتری نیازمند است به گونه ای که نیاز آبی آن سالانه ۲۵۰ میلی متر به صورت باران یا آبیاری بوده، ولی با میزان کمتر آز آن نیز تولید محصول می کند.

او، تحمل به شوری و مقاومت به سرما را از مهم‌ترین خصوصیات این گیاه برشمرد و افزود: علوفه کینوا منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن و روی و فسفر بوده و نیاز دام را تامین می‌کند.

پورحسینی با بیان اینکه این علوفه، برای انواع دام سبک و سنگین مناسب و تولید آن در ایران به شدت رو به افزایش است و سود آوری بی نظیری برای کشاورزان دارد، ادامه داد: تولید علوفه کینوا جایگزین مناسبی برای علوفه‌های پرآبی مانند یونجه و ذرت علوفه‌ای است، زیرا دوره رشد آن کوتاه و نیاز آبی کمی دارد. 

مسئول زراعت شهرستان بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای شهرستان کازرون، امکان کشت این گیاه در اراضی زراعی شهرستان وجود دارد، از این رو تلاش می‌شود تا کشاورزان را با کشت این گیاه آشنا کرد.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

Views: 5