قانون اساسی پس از شهادت رئیس‌جمهور چه تکلیفی تعیین کرده است؟
قانون اساسی پس از شهادت رئیس‌جمهور چه تکلیفی تعیین کرده است؟
با انتشار خبر شهادت رئیس جمهور سوالاتی درباره اینکه تکلیف مدیریت دولت و قوه مجریه چه خواهد شد، مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبر گزاری فارس،روز گذشته بالگرد حامل آیت الله رئیسی، رئیس جمهور که برای بازدید از سد خداآفرین و افتتاح چندین طرح ملی و استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود در هنگام عزیمت از این سد به مقصد پالایشگاه تبریز به علت شرایط نامساعد آب و هوایی، دچار سانحه شد و بامداد امروز گروه‌های امدادی مردمی و هلال احمر با استفاده از پهپادهای ایرانی ردیاب بالگرد سانحه دیده را کشف کردند. با اعلام خبر شهادت رئیس جمهور سوالاتی درباره تکلیف ریاست جمهوری و مدیریت دولت ایجاد شد.

قانون اساسی چه می گوید؟

اصل یکصد و سی‏ و یکم قانون اساسی می گوید که در صورت‏ فوت‏، عزل‏، استعفاء، غیبت‏ یا بیماری‏ بیش‏ از دو ماه‏ رئیس‏ جمهور و یا در موردی‏ که‏ مدت‏ ریاست‏ جمهوری‏ پایان‏ یافته‏ و رئیس‏ جمهور جدید بر اثر موانعی‏ هنوز انتخاب‏ نشده‏ و یا امور دیگری‏ از این‏ قبیل‏، معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور با موافقت‏ رهبری،‏ اختیارات‏ و مسئولیتهای‏ وی‏ را بر عهده‏ می‏گیرد و شورایی‏ متشکل‏ از رئیس‏ مجلس‏ و رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی‏ دهد که‏ حداکثر ظرف‏ مدت‏ پنجاه‏ روز رئیس‏ جمهور جدید انتخاب‏ شود. در صورت‏ فوت‏ معاون‏ اول‏ و یا امور دیگری‏ که‏ مانع انجام‏ وظایف‏ وی‏ گردد و نیز در صورتی‏ که‏ رئیس‏ جمهور، معاون‏ اول‏ نداشته‏ باشد مقام‏ رهبری‏ فرد دیگری‏ را به‏ جای‏ او منصوب‏ می‌‏کند. اصل یکصد و سی و دوم قانون اساسی هم گفته است که در مدتی که اختیارات و مسئولیت‏های رئیس‏ جمهور بر عهده معاون اول یا فرد دیگری است که به موجب اصل یکصد و سی و یکم منصوب می‏‌گردد، وزرا را نمی‏توان استیضاح کرد یا به آنان رأی عدم اعتماد داد و نیز نمی‏توان برای تجدیدنظر در قانون اساسی و یا امر همه‌‏پرسی اقدام نمود.

رهبر انقلاب: مردم نگران و دلواپس نباشند

رهبر معظم انقلاب هم شب گذشته فرمودند: « مردم عزیزمان – چه شما که اینجا نشستید، چه کسانی که بعداً عرایض ما را می‌شنوند- مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور بوجود نمی‌آید. مسئولین از امروز عصر که خبر حادثه را شنیدند با جدیت چند برابری مشغول کارهای خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کارهای کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کارهایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام میگیرد. مردم نگران نباشند، دلواپس نباشند…»

در سانحه هوایی روز گذشته، ایت الله رئیسی رئیس جمهور و همراهان او از جمله آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، و همچنین فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.

آیت الله سیّد ابراهیم رئیس‌الساداتی ۶۴ ساله هشتمین رئیس‌جمهور ایران بود.وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشته است.

Views: 2