به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از خبر گزاری فارس،دانشآموزان کشور امسال حدود دو هفته تعطیلات غیرمترقبه داشتند و سه ماه نیز به صورت غیرحضوری در بستر شبکه شاد درس خواندند. در حال حاضر هم آموزشها به صورت مجازی دنبال میشود.
آموزشوپرورش یک هفته به سال تحصیلی اضافه کرد تا کلاسهایی که از نظر درسی عقب ماندهاند، جبران کنند.با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی ۱۴۰۵ـ۱۴۰۴، نحوه برگزاری امتحانات پایان سال تمام دانشآموزان محل پرسش بود و اخبار متعددی هم در این زمینه منتشر میشد تا آنکه بالاخره وزیر آموزشوپرورش، نحوه ساماندهی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوبت دوم دانشآموزان در دورههای تحصیلی ابتدایی، اول متوسطه و در دروس غیر نهایی دوره دوم متوسطه را به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد.
نکته مهم این است که این اعلام بر اساس شرایط غیرحضوری بودن مدارس است و اگر شرایط کشور عادی شود، تغییراتی در این برنامه برای دانشآموزان دوره متوسطه اول و دوم ایجاد میشود.
* دبستانیها به شکل غیرحضوری توسط معلم ارزیابی میشوند
بر اساس بخشنامه وزیر آموزشوپرورش، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی به صورت غیرحضوری و مطابق آییننامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی و نیز شواهد و مستندات عملکرد دانشآموزان در طول سال تحصیلی، توسط معلم مربوط و با نظارت مدیر مدرسه انجام میشود.
عبدالرضا فولادوند رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش در این خصوص با بیان اینکه ارزشیابی تمام پایهها حتی ششم ابتدایی غیرحضوری است، گفت: فرایند ارزشیابی توسط معلم و با نظارت مدیر مدرسه انجام میشود و سامانه ثبت نمرات از ۹ خرداد فعال خواهد شد.
* آغاز امتحانات ۴ پایه دبیرستان از ۹ خرداد
بنا بر بخشنامه آموزشوپرورش، ارزشیابی در درسهای داخلی و غیرنهایی نوبت دوم، با مجوز شورای تأمین استان/منطقه، با اولویت حضوری و رعایت اصل پراکندگی دانشآموزان و عدم تلاقی و تجمیع پایهها برگزار شود و در صورت عدم موافقت شورای مذکور، ارزشیابی به صورت غیرحضوری و بر اساس مستندات عملکرد تحصیلی دانشآموزان خواهد بود.
فولادوند درباره دانشآموزان دوره متوسطه اول و پایه دهم، اظهار کرد: امتحانات این گروه از ۹ خرداد و با مجوز شورای تأمین استانها، با اولویت برگزاری حضوری و رعایت اصل پراکندگی برگزار خواهد شد.
منظور از اصل پراکندگی این است که زمان حضور همه کلاسها در مدرسه در یک ساعت نباشد و به صورت کلاس به کلاس یا پایه به پایه امتحان گرفته شود.
* ارزشیابی دروس کارگاهی تا پایان شهریور
بر اساس بخشنامه آموزشوپرورش، نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دروس کارگاهی و عملی شاخه های فنی و حرفهای و کاردانش و دروس تربیتبدنی در تمام دورههای تحصیلی همچنین دروس آزمایشگاه علوم تجربی، آمادگی دفاعی، درس کارگاه کارآفرینی و تولید در دوره متوسطه نظری در تمامی رشته ها و پایهها بر اساس بخشنامه شماره ۴۶۰/۳۰۶ تاریخ ۱۴۰۵.۰۲.۰۶ است.
فولادوند در این خصوص گفت: ارزشیابی دروس کارگاهی و آزمایشگاهی که نیازمند حضور دانشآموزان است، تا پایان شهریورماه امکان برگزاری خواهد داشت.
* تعیین تکلیف امتحانات پایههای یازدهم و دوازدهم در مرداد
اما گروه سخت ماجرا، دانشآموزان پایههای یازدهم و دوازدهم هستند که اگر شرایط کشور ادامه یابد، دو مرحله امتحان شامل یک غیرحضوری داخلی و دیگری نهایی حضوری دارند و اگر شرایط کشور عادی شود فقط یک امتحان نهایی حضوری دارند.
فولادوند درباره امتحانات پایههای یازدهم و دوازدهم، گفت: در صورت اعلام پایان شرایط فعلی، برنامه امتحانی ظرف دو تا سه روز منتشر میشود و آزمونها دستکم ۱۵ روز پس از آن، با دریافت مجوزهای لازم و بهصورت حضوری برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند و کشور به آستانه سال تحصیلی جدید برسد، آموزشوپرورش در اواسط مردادماه با اخذ مجوزهای لازم اعلام خواهد کرد که امتحانات پایههای یازدهم و دوازدهم بهصورت داخلی برگزار میشود تا دانشآموزان بتوانند از آن پایه فارغالتحصیل شوند و دانشآموزانی که برای ورود به دانشگاه نیازمند ایجاد سوابق تحصیلی هستند، میتوانند در آزمونهای ترمیم نمره شرکت کنند.
بازدیدها: 2





