سیزده بدر رمضانی و شهادت امام علی؛ مردم بزرگترین میراث‌دار و پاسدار آیین‌های ایرانی-اسلامی
سیزده بدر رمضانی و شهادت امام علی؛ مردم بزرگترین میراث‌دار و پاسدار آیین‌های ایرانی-اسلامی
آیین و رسوم مذهبی و حفظ شعایر دینی و فرهنگی از دیرباز مورد توجه مردم ایران و اهالی دیار پهناور فارس بوده و همزمان شدن آیین ایرانی و اسلامی نیز همواره تکرار شده و مردم به بهترین شکل ممکن از دو فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی پاسداری کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شباویز به نقل از ایرنا،روز طبیعت امسال با ایام ماه رمضان و روز شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام همزمان شده و با سیزده بدر سالیان گذشته تفاوت زیادی دارد و قطعا همزمانی آیین‌های اسلامی و ایرانی در سالیان و قرن‌های گذشته وجود داشته و همواره نیز تکرار شده و مردم به بهترین شکل ممکن این دو میراث ارزشمند را پاس داشته و قطعا در سالها و قرن‌های آینده نیز این پاسداری تداوم خواهد یافت.

هر سال در ۱۳ فروردین شهروندان برای بهره گیری از مواهب طبیعی به دامان طبیعت روی می آورند ، این روز فرصتی برای افزایش فرهنگ دوستی با طبیعت و پاسداشت ارزش‌های زیست محیطی است و می‌تواند با بی‌توجهی و کم مهری به زمین، درخت، آب و خاک به روزی برای آسیب رساندن به این چشم اندازها تبدیل شود.

تفریح برخی در سیزده بدر به تلخ کامی طبیعت منجر می‌شود، خانواده‌ها در دل طبیعت گردهم جمع شده تا ساعاتی را به خوشی بگذرانند اما انبوهی از زباله و تنه درختان سوخته و نیم سوز که دودی از آن به سمت آسمان بلند شده را به جا می‌گذارند به نحوی که گویی طبیعت صحنه یک جنگ ویرانگر تمام عیار بوده است.

سیزده بدر امسال اما با ایام ماه مبارک رمضان و روز شهادت امام علی علیه السلام همزمان شده است و بسیاری از شهروندان به دلیل انجام مناسک مذهبی و آیینی دل از طبیعت در سیزده بدر امسال بریده و آن را به تعطیلات پایان ماه رمضان و ایام عید فطر موکول کرده‌اند برخی دیگر از شهروندان نیز ممکن است روشی دیگر را در پیش گیرند اما قطعا شأن این ایام را درک و از میراث کهن ایرانی اسلامی حفاظت خواهند کرد.

روز طبیعت یا سیزده بدر یکی از رسوم قدیمی ایرانیان است که قرارگیری این ایام در ماه مبارک رمضان و شهادت امام اول شیعیان حال و هوایی دیگر به این روز بخشیده و امید است که این تقارن موجب گذر از روز طبیعتی متفاوت و دراز شدن دست دوستی به سوی محیط زیست به جای بلند کردن فغان طبیعت در این روز باشیم.

سیزده بدر آئینی کهن است که قدمتی به اندازه نوروز باستانی دارد و در این روز مردم دل به دامان طبیعت می زنند اما در سالیان گذشته به دلیل برخی رفتارها شاهد فریاد بلند طبیعت در این روز بوده‌ایم.

تقارن روز طبیعت با ایام حزن و اندوه ماه مبارک رمضان امسال باعث شده که بعضی خانواده ها شامگاه گذشته همزمان با دومین شب قدر ماه مبارک رمضان در مساجد و اماکن مذهبی و عمومی گردهم جمع شوند تا هم این سنت قدیمی را زنده نگه داشته و هم از عبادات ماه رمضان و شب شهادت حضرت علی(ع) عقب نمانند.

یکی از شعائر مهم در همه ادیان الهی توجه به طبیعت، درختکاری و حفظ محیط زیست است که ۱۳ بدر امسال به لحاظ قرارگیری در ماه مبارک رمضان و همزمانی با روز ۲۱ رمضان و شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام باید از این جهت و تفکر کردن در مسأله حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه مردم قرار گیرد.

Views: 3