زندگی نامه مرضیه هاشمی/مسلمان شدن مستند ساز آمریکایی
زندگی نامه مرضیه هاشمی/مسلمان شدن مستند ساز آمریکایی
مرضیه هاشمی با نام اصلی ملانی ایوت فرانکلین روزنامه‌نگار تلوزیون، مستندساز و گوینده اخبار آمریکایی-ایرانی است. او اکنون مجری پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز،مرضیه هاشمی متولد ۲۹ آذر ۱۳۳۸ در آمریکا، گوینده خبر است، فارغ التحصیل رشته ارتباطات و خبرنگاری از آمریکا می باشد، در دوران دانشجویی متحول شد و بعد از گرایش به دین اسلام و تغییر نام حالا در ایران مجری پرس تی وی است.

یکی از دلایل شهرت مرضیه هاشمی ، مستند تلویزیونی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی از شبکه تلویزیونی بین المللی  پرس تی وی پخش شد و تقاطع نام داشت. مستند شصت و چهار دقیقه ای CROSSROADS ( تقاطع )، بعدا از  شبکه ۳ سیما نیز باز پخش شد

در این برنامه که در تیتراژ ابتدایی اش، خانم مرضیه هاشمی به عنوان ملانی ایوت فرانکلین هاشمی معرفی می شود، با افرادی که در جریان قتل ندا آقا سلطان دخیل بودند، مصاحبه کرد. پخش این مستند تلویزیونی درباره یکی از چهره های جنجالی سیاسی سال های اخیر، بازتاب های گسترده ای پیدا کرد. حضور مرضیه هاشمی در میز مذاکره  با چهره هایی که گفته می شود در جریان این قتل رازآلود هستند، حرف و حدیث هایی را ایجاد کرد. در این مستند تلویزیونی، ایشان به عنوان خبرنگار مستقل، روایت گر بخشی از تاریخ معاصر سیاسی ایران از اتفاقات یک دهه اخیر می شود.

وی دی ماه ۹۷ ، توسط FBI در فرودگاه لامبرت سنت لوی آمریکا بازداشت می شود و به طرز تاسف آوری مورد هتک حرمت قرار می گیرد. این بانوی مسلمان، همسر مرحوم احسان هاشمی است که سال ۱۳۸۰ فوت می کند. وی دو پسر به نام رضا و حسین و یک دختر دارد

معاون برون مرزی صدا و سیما در پی دستگیری ایشان، در یک کنفرانس خبری، جزییاتی از این دستگیری و رفتار اهانت آمیز پلیس فدرال آمریکا را رسانه ای کرد. در این کنفرانس اعلام شد که پس از دستگیری غیر قانونی خانم مرضیه هاشمی و کشف حجاب، یک تی شرت آستین کوتاه بر تن ایشان کرده و غذایی که از گوشت خوک تهیه شده بود را به زور به ایشان دادند. غذایی که طبق شرع اسلام، خوردنش بر مسلمانان حرام است. حتی گفته شد که پس از دستگیری وی، به جای ارائه نان به ایشان، فقط یک بسته بیسکوییت کراکر داده شده است و تحت شکنجه روحی و جسمی قرار گرفته است.

در بیانیه ای که شبکه تلویزیونی پرس تی وی ایران در محکومیت بازداشت غیر قانونی مرضیه هاشمی منتشر کرده بود به این نکته اشاره شد که پس از دستگیری ایشان، وی با غل و زنجیر روانه زندان شد و در بند عمومی و خارج از عرف و شئونات اسلامی قرار گرفت. در این بیانیه آمده است که پس از کشف حجاب زوری ایشان توسط پلیس FBI، از وی عکس گرفته اند و به همین خاطر، وی از تی شرت دوم به عنوان حجاب استفاده کرد.

حسین هاشمی، فرزند ارشد مرضیه هاشمی به خبرگزاری AP  گفته بود که دادگاه، او و خواهرش را برای شهادت دادن مقابل  هیات منصفه احضار کرده است و برای مادرشان به عنوان شاهد مطلع، کد زندانی در نظر گرفته شده است.

خواهر خوانده تونی بلر (lauren booth) نخست وزیر سابق بریتانیا، مرضیه هاشمی را دوست شخصی خود خطاب کرده بود و خواستار آزادی وی شد. جرمی کوربین و جورج  گلووری، شهرداری سابق لندن نیز که از مجریان با سابقه  پرس  تی وی محسوب می شوند، خواستار  آزادی  وی شدند.

مرضیه هاشمی که بدون طرح هیچ اتهامی از سوی دادگاه ۱۱ روز را در بازداشت به سر برده بود، در روز چهارشنبه ۲۳ ژانویه از زندان آزاد شد.پس از آزادی وی در شهر قم مردم به پخش شیرینی پرداختند.

مرضیه هاشمی در روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ به ایران بازگشت.

Views: 42