زندگی نامه مجتبی گلیج/کشتی گیر آزادکار
زندگی نامه مجتبی گلیج/کشتی گیر آزادکار
مجتبی گلیج (زاده 3 بهمن 1375 در تنکابن، مازندران) کشتی‌گیر آزادکار و عضو تیم ملی ایران است. وی برنده مدال برنز قهرمانی کشتی جهان 2021 و مدال طلای مسابقات قهرمانی کشتی آسیا 2020 و مدال نقره مسابقات قهرمانی کشتی آسیا 2018 در وزن 97 کیلوگرم شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری شباویز،مجتبی گلیج، کشتی گیر آزاد کار و ورزشکار تیم ملی کشتی آزاد ایران در ۳ بهمن ۱۳۷۷ در تنکابن استان مازندران متولد شد. او دارای ۹۷ کیلوگرم وزن است.

گلیج از سن کودکی، کشتی را آغاز کرد. او در بازی‌های داخل سالن آسیا ۲۰۱۷ راهی دیدار پایانی شد و رستم اسکندری را ۱۰–۰ شکست داد و موفق به کسب مدال طلا شد.

او در نخستین دورهٔ رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۱۷ که در آرتگو آرنا، بیدگوشچ، لهستان برگزار شد، توانست در رقابت پایانی ،دزیانیس خرامیانکوف از کشور بلاروس را با امتیاز فنی عالی (۱۰ بر صفر) شکست داد و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

مجتبی گلیج در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۸ در بیشکک، قرقیزستان در دیدار نهایی برابر ماگومد ابراگیموف دارندهٔ مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ با حساب ۵ بر ۳ شکست خورد و به نشان نقره رسید. او در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۸ در مسابقات قهرمانی جهان که در بوداپست به انجام رسید با امتیاز فنی عالی (۱۰–۰) برابر اصلان‌بک آلبروف از جمهوری آذربایجان و دارندهٔ مدال برنز جهان مغلوب شد. آلبروف نیز در رقابت یک‌چهارم نهایی مقابل الیزبار اودیکادزه از گرجستان با نتیجهٔ ۴ بر ۳ مغلوب شد و با باخت او گلیج نیز از دور مسابقات حذف شد.

گلیج در سال ۲۰۱۹ برای دومین بار در وزن ۹۷ کیلوگرم رقابت‌های زیر ۲۳ سال جهان شرکت کرد و این بار هم قهرمان مسابقات شد و به مدال طلا رسید. در مسابقات ۲۰۲۰ آسیا گلیج در دور نخست با نتیجهٔ ۱۱ بر صفر اولزیسایخان باسانتسوجت از مغولستان را مغلوب کرد و سپس مقابل علیشیر یرگالی از قزاقستان با نتیجهٔ ۶ بر ۴ پیروز شد و به جمع چهار نفر برتر راه یافت. گلیج در این مرحله با نتیجهٔ ۱۲ بر ۲ ماگومد موسی‌اف از قرقیزستان را مغلوب کرد و به دیدار پایانی راه یافت و در این دیدار توانست با امتیاز فنی عالی (۱۰–۰) ساتیوارت کادیان از هند را شکست دهد و برای نخستین بار قهرمان آسیا لقب بگیرد.

گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج در دور نخست با نتیجه ۴ بر صفر الیزبار اودیکادزه از گرجستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه ۱۰ بر صفر رادو لفتر از مولداوی را از پیش رو برداشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

وی در این مرحله با نتیجه ۶ بر ۱ علیشیر یرگالی دارنده مدال نقره آسیا از قزاقستان را شکست داد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. گلیج در این مرحله به مصاف کایل اسنایدر قهرمان المپیک و جهان از آمریکا رفت اما در یک کشتی نزدیک با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت. حریف وی در این دیدار اولزیسایخان باتزول دارنده مدال نقره آسیا از مغولستان را با نتیجه ۱۰ بر صفر از پیش رو برداشت و به مدال برنز دست یافت.

Views: 7