زندگی نامه داریوش ارجمند/عکس داریوش ارجمند و همسرش
زندگی نامه داریوش ارجمند/عکس داریوش ارجمند و همسرش
داریوش ارجمند متولد ۵ مرداد ۱۳۲۳ در مشهد ، بازیگر سینما و تلویزیون است، فارغ التحصیل لیسانس رشته تاریخ و جامعه شناسی از دانشگاه فردوسی و فوق لیسانس تئاتر از دانشگاه سوربن فرانسه و از شاگردان دکتر علی شریعتی می باشد

به گزارش پایگاه خبری شباویز،داریوش ارجمند متولد ۵ مرداد سال ۱۳۲۳ در شهر مشهد است او بازیگر سینما و تئاتر است. پدرش تیمساز ارجمند بود، او سه برادر و دو خواهر دارد و خودش فرزند دوم خانواده است، برادر کوچک او انوشیروان ارجمند بازیگر، برادرزاده اش برزو ارجمند و بهار ارجمند است و پسرش هم امیریل ارجمند بازیگر است. عروس او یاسمینا باهر هم بازیگر است.

اصالت او به گفته خودش به شهر بیرجند در خراسان جنوبی بازمیگردد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته کارشناسی تاریخ و جامعه شناسی سپری نمود. دکتر علی شریعتی یکی از استادان او در آن برهه بود. وی سپس برای ادامه تحصیل عازم پاریس شد. او در پاریس مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما را از دانشگاه سوربن دریافت کرد.

او در دوره کارشناسی از شاگردان علی شریعتی بوده‌است. وی به همراه مهرداد تدین از مؤسسین سینمای آزاد مشهد در اواخر دهه ۱۳۴۰ است. علاوه بر بازیگری و کارگردانی در تئاتر مشهد به ساخت فیلمهای کوتاه ۸ میلیمتری هم می‌پردازد که مهمترین آنها فیلم هیس می‌باشد. وی در تلویزیون در سریال امام علی در نقش مالک اشتر بازی ماندگاری از خود نشان داد.

وی با بازی در فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی به سینما آمد و در سال ۱۳۶۵ با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر جای خود را به عنوان یک بازیگر خوب و قابل قبول تثبیت کرد. وی در دهه ۶۰ در سه فیلم کشتی آنجلیکا، پرده آخر و جستجوگر به ایفای نقش پرداخت. ارجمند در دهه ۷۰ گزیده کار شد و در سه فیلم آدم برفی، اعتراض و سگ کشی هنرنمایی کرد.

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم سگ کشی از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر نیز در کارنامه وی به چشم می‌خورد. ارجمند در سال ۱۳۹۱ طی حکمی از سوی محمدرضا طالقانی به عنوان سخن گوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای منصوب شد و در مراسمی در تیر ماه ۱۳۹۲ نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد.

Views: 18