زندگی نامه جعفر دهقان/بازیگر پیشکسوت تلویزیون
زندگی نامه جعفر دهقان/بازیگر پیشکسوت تلویزیون
جعفر دهقان متولد ۲۱ فروردین ۱۳۳۹ در تهران، بازیگر است، دانش آموخته دیپلم هنرستان فنی است فعالیت خود را از قبل انقلاب شروع کرد، دو فرزند دارد که یکی پزشک می باشد و در سال ۷۲ سیمرغ بلورین گرفته است

به گزارش پایگاه خبری شباویز،آقای دهقان در بیست و یکمین روز از ماه فروردین سال ۱۳۳۹ و در اویل فصل زیبای بهار این سال در تهران به دنیا آمد. وی مدرک تحصیلی در مقطع دیپلم از هنرستان فنی دارد و فعالیت هنری خود  را از سال ۱۳۵۴ در سن ۱۵ سالگی در گروه تئاتر مرکز رفاه آغاز کرد.

پس از انتقلاب ۵۷، در سال ۱۳۶۰ جعفر دهقان همکاری خودش را با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز نمود.

جعفر دهقان فعالیت هنری خود را از ۱۵ سالگی پیش از اخذ دیبلم، در گروه تئاتر مرکز رفاه آغاز نمود. وی پس از انقلاب هم به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پیوست و در سال ۱۳۶۰ برای نخستین‌بار با فیلم توجیه کاری از منوچهر حقانی‌پرست مقابل دوربین قرار گرفت. در این اثر سینمایی بازیگرانی دیگری چون تاجبخش فناییان، علی حسامی، عباس نوذری، رضا چراغی، حسن خسروجردی، عبادالله به‌افروز، مجید مجیدی به ایفای نقش پرداختند.

جعفر دهقان در سال ۱۳۶۱ با فیلم مرگ دیگری به نویسندگی محسن مخملباف و کارگردانی محمدرضا هنرمند مقابل دوربین قرار گرفت. از دیگر بازیگران این اثر سینمایی می‌توان به محمد کاسبی، حمید شریفیان، محمدحسین صایمی، اسحاق معینی و مجید مجیدی اشاره کرد.

وی تا سال ۶۶ پیش بازی در فیلم هراس برای چندین اثر سینمایی دیگر که اغلب مربوط به حوزه هنری بود مقابل دوربین قرار گرفت که بیشتر نقش‌های فرعی بود. دهقان سال ۱۳۶۶ برای یکی از نقش‌های اصلی فیلم هراس کاری از شهریار بحرانی از دوستان قدیم خود در حوزه هنری به ایفای نقش پرداخت.

دهقان در سال ۱۳۷۲ با بازی در فیلم حماسه مجنون کاری از جمال شورجه، سمیرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر از آن خود نمود.

او یازده سال  بعد با بازی در سریال “یوسف پیامبر” به کارگردانی فرج الله سلحشور به اوج شهرت رسید و با پخش پی در پی این سریال در سالهای متمادی کاملا ماندگار شد. او در سال ۱۴۰۰ بازی خودش را در سریال “سلمان فارسی” به کارگردانی داوود میرباقری آغاز کرد.

Views: 47