روش کاربردی رنگ کردن انواع لباس در خانه
روش کاربردی رنگ کردن انواع لباس در خانه
همه ما برخی از لباس هایمان را بیشتر از بقیه دوست داریم اما لباس ها به مرور زمان کهنه می شوند و رنگشان می رود. آیا راهی است که بتوانیم دوباره از این لباس های قدیمی خود استفاده کنیم ؟

برخی از افراد با توجه به این که لباس هایشان با مرور زمان و به دلیل استفاده مکرر از آن ها دچار رنگ و رو رفتگی شده اند تمایل دارند به دلیل علاقه ای که به لباس خاصی دارند همچنان از آن لباس استفاده نمایند، به همین دلیل تصمیم به رنگ نمودن لباس مورد نظر می گیرند. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه رنگ کردن لباس در خانه به روشی راحت آشنا کنیم.

آموزش رنگ کردن لباس به روشی آسان

شما می توانید لباس هایی که با گذشت زمان کهنه می شوند و تغییر رنگ می دهند را دور نیندازید و با کمک روش های ساده رنگ کردن لباس و رعایت اصول و نکات مربوط به آن به این لباس ها رنگ و رویی تازه بدهید و آن ها را برای استفاده مجدد آماده نمایید.

با توجه به این که برخی از لباس ها برای افراد ارزشمند هستند و دوست دارند با وجود این که رنگ و حالت اصلی آن ها به دلیل پوشیدن و شستشوی مداوم کیفیت خود را از دست داده، مجددا از آن ها استفاده نمایند به همین دلیل تصمیم می گیرند تا این گونه لباس ها را با راهکاری که در گذشته به آن رنگرزی می گفتند رنگ نموده و ظاهری زیبا و خوشرنگ به آن ها بدهند. از این روش ها می توان برای رنگ کردن انواع پوشاک از جمله مانتو، شلوار، شومیز، بلوز و… از جنس پارچه های مختلف استفاده نمود.

مرحله به مرحله رنگ کردن لباس هایمان

۱- ابتدا باید مقدار رنگ مورد نظر را تهیه کنیم برای خرید رنگ می توانیم به خرازی ها و یا فروشگاه های اینترنتی سفارش بدهیم برای تشخیص مقدار رنگ مورد نیاز به لباسی که می خواهید رنگ کنید بستگی دارد مثلا برای یک شلوار مردانه ۱۵ گرم رنگ لازم است. هنگام خرید رنگ  دلخواهتون حتما روش استفاده از آن را بر روی قوطی بخوانید.

۲- قبل از اقدام برای رنگ کردن لباس های خود ابتدا باید لباس مورد نظر را به خوبی بشویید تا هیچ لکه ای روی آن نماند از طرفی لباس تمیز رنگ پذیری بهتری دارد بعد از شستشوی لباس مورد نظر نیازی به خشک کردن آن نیست زیرا باید مرطوب باشد.

۳- در این قسمت یادتان باشد حتما باید از ظرف بزرگ و عمق داری استفاده کنید زیرا زمانی که می خواهید لباس خود را درون ظرف بگذارید باید لباس شما به طور کامل در آب فرو برود.

۴- برای شروع رنگ کردن لباس ها باید ابتدا درون آن تشت بزرگی که تهیه کردید آب بریزید تا به جوش بیاید سپس مقداری از رنگ مورد نیاز خود را به درون آب در حال جوش اضافه کنید. برای این کار می توانید ابتدا در ظرف کوچکی مقداری رنگ را با آب داغ حل کنید تا رقیق شود سپس این محلول رنگی را به داخل ظرف آب در حال جوش اضافه کنید سپس خوب هم بزنید تا کاملا در هم حل شوند. به ازای هر لیتر آب یک قاشق چایی خوری نمک هم اضافه کنید این کار به تثبیت رنگ لباس کمک می کند.

۵- بعد از هم زدن رنگ شیمیایی در آب جوش و حل شدن آن ها درهم به طور کامل، نوبت اضافه کردن لباس مورد نظر به درون ظرف آب و رنگ در حال جوش است سپس باید لباس خود را زیر و رو کنید تا کامل همه جای آن رنگ بگیرد این کار را باید حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه ادامه دهید تا همه قسمت های لباس رنگ بگیرد.

۶- بعد از گذشت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از جوشیدن لباس با محلول آب و رنگ لباس خود را خارج کنید و داخل یک ظرف آب گرم قرار دهید سپس یک استکان سرکه به آن اضافه کنید در این مرحله باید شلوار شما حدود یک ساعت در محلول آب و سرکه قرار بگیرد. این کار مرحله ثبیت رنگ است که باعث می شود رنگ کاملا به بافت لباس شما نفوذ کرده و سطحی نباشد.

۷- بعد از یک ساعت نوبت آبکشی لباس شما می شود در این مرحله بهتر است ابتدا با آب سرد شروع به آبکشی لباس خود کنید و تا زمانی که آب رنگی نشده است می توانید به آبکشی ادامه دهید همچنین برای شستشوی لباس رنگ شده بهتر است از آب سرد و شامپو بچه استفاده کنید این کار باعث دوام بیشتر رنگ روی لباس شما می شود.

پارچه هایی که رنگ پذیری بهتری دارند

زمانی که می خواهید تصمیم به رنگ کردن لباس خود بگیرید باید به این نکته توجه کنید که رنگ پذیری پارچه ها با هم متفاوت است زیرا برخی پارچه ها هستند که راحت و به سرعت رنگ می گیرند و در مقابل پارچه های دیگری هم هستند که رنگ پذیری پایینی دارند و یا اغلب رنگرزی روی آن ها تاثیری ندارد در ادامه برخی از پر کاربرد ترین پارچه ها را قرار داده ایم :

لینن

یکی از انواع پارچه هایی که رنگ را به خود جذب می کنند پارچه های لینن است اما نکته ای که درباره این پارچه حائز اهمیت است که بعد از رنگ کردن باید انتظار آب رفتن آن را هم داشته باشید از طرفی این پارچه برای تولید اکثر مانتوها به کار می رود که بعد از رنگ کردن دچار تغییرات زیادی می شوند.

نخ

یکی از بهترین انواع پارچه ها برای رنگ کردن پارچه های نخی هستند زیرا پارچه های نخی بیشترین و بالاترین میزان رنگ پذیری را نسبت به سایر پارچه ها دارند بنابراین به خوبی رنگ می شوند.

پشم

یکی دیگر از انواع پارچه هایی که رنگ پذیری بالایی دارند پارچه های پشمی هستند. پارچه های پشمی به خوبی رنگ را به خود جذب می کنند و مدت زمان زیادی این رنگ را در خود نگه می دارند اما مشکلی که پارچه های پشمی دارند این است که بعد از رنگ شدن فرم و حالت اولیه خود را به صورت چشمگیری از دست خواهند داد.

پلی استر و استات

پارچه های پلی استر و استات از انواعی هستند که رنگ پذیری سختی داشته به طوری که کمترین مقدار رنگ ممکن را به خود جذب می کنند بنابراین میزان رنگ پذیری آن ها به شدت پایین است. اما اگر بخواهید این پارچه ها را رنگ کنید به دمای بالایی حدود ۲۸۰ درجه نیاز دارید. عملا برای رسیدن به این دما برای تغییر رنگ پارچه های پلی استر در منزل کار دشواری است و بهتر است لباس خود را به خشکشویی بسپارید.

ابریشم

یکی از پارچه هایی که هنگام رنگ کردن باید مراقب بود و با حساسیت و دقت انجام شود پارچه های ابریشمی است این پارچه ها رنگ پذیری بسیار بالایی دارند اما ممکن است بعد از رنگ کردن پارچه آب برود و یا کشیده شوند و حالت اولیه خود را از دست بدهند به همین دلیل برای رنگ کردن این جنس پارچه حتما احتیاط لازم را داشته و مراقب باشید.

کتان

پارچه های کتان هم زیر مجموعه از پارچه های نخی هستند و رنگ پذیر بالایی دارند اما تفاوتی که با پارچه های نخی دارد این است که پارچه های کتان بعد از رنگ شدن کمی چروک می شوند.

نایلون و ریون

از پارچه هایی هستند که تمایلی به رنگ پذیری ندارند جزو پارچه های مصنوعی در بازار هستند که در صد نخ بسیار ناچیزی در آن به کار رفته است و بیشتر از پلاستیک تهیه می شود.

پنبه

پارچه های پنبه ای از آن دسته از انواع پارچه هایی است که رنگ پذیری بالایی دارند.

روش های افزایش ماندگاری و تثبیت رنگ لباس

برای اینکه رنگ لباس دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد لازم است تا کارهای زیر را نیز انجام دهید.
۱.قرار دادن لباس جین رنگ شده در مخلوط آب و سه فنجان سرکه به تثبیت رنگ آن کمک می‌کند.
۲.برای اینکه لباس رنگ شده رنگ پس ندهد آن را در سرکه بخوابانید و اجازه دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه در آن بماند.
۳.برای اینکه لباس جین رنگ شده رنگ ندهد آن را پشت و رو کنید و با استفاده از شامپوی بچه و آب بشویید.
۴.برای خشک کردن لباس‌های رنگ شده زیاد از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید بهترین راه خشک کردن این لباس‌ها قرار دادن آن‌ها در هوای آزاد و به دور از نور مستقیم خورشید است چرا که استفاده‎ی مداوم از خشک کن لباسشویی موجب می‌شود تا رنگ جین از بین برود.

نکات و اصول مهم :

باید توجه داشته باشید که رنگ نمودن انواع لباس کاملا با جنس پارچه در ارتباط است. به گونه ای که برخی از الیاف به آسانی رنگ می گیرند. همچنین در برخی از الیاف امکان دارد فرایند تغییر رنگ به خوبی انجام نگیرد. رنگ نمودن لباس نیاز به مهارت خاصی دارد.

در صورتی که نمی توانید این عمل را در منزل انجام دهید بهترین کار این است که با استفاده از خشک شویی این کار را انجام بدهید. باید به این نکته توجه داشته باشید که لباس های رنگ زده را با لباس های دیگر نشویید چرا که امکان دارد این نوع لباس رنگ پس دهد و سایر لباس ها را نیز خراب کند.

Views: 28

  • نویسنده : زینب اندجی گرمارودی